بازدید اعضای انجمن کتابداری شاخه فارس از دانشگاه ها و کتابخانه های بوشهر

به گزارش لیزنا، با توجه به مجوز فعالیت منطقه ­ای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس، اعضای هیئت مدیره انجمن روز چهارشنبه، 15 اسفندماه  از دانشگاه ها و کتابخانه ­های بوشهر بازدید نموده و نشستی صمیمی با اعضای هیئت علمی، مدیران، کتابداران و دانشجویان استان بوشهر در دانشگاه خلیج فارس برگزار نمودند.

در این سفر ابتدا از کتابخانه عمومی بانو فاطمه مصلحیان با فضایی جذاب بازدید به عمل آمد. کتابخانه مذکور دارای حدود 17 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف است که توسط یک کارشناس کتابدار اداره شده و بخش هایی چون بخش نشریات، بخش کودک با مجموعه ای بالغ بر 2هزار و 800 عنوان کتاب، بخش کتب دفاع مقدس و سالن مطالعه شامل می شود. همچنین به نقل از کارشناس کتابخانه های عمومی، استان بوشهر دارای 64 باب کتابخانه عمومی است که توسط حدود 130 نیروی انسانی اداره می شوند.

 

اعضای هیئت مدیره انجمن سپس از مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر که در فضایی بسیار زیبا و تاریخی قرار دارد، بازدید نمودند. این مرکز دارای 8 نیروی انسانی در بخش های مختلف کتابخانه و اسناد است. مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر مجموعه ای بالغ بر 5 هزار جلد کتاب و 5 میلیون سند ارزشمند تاریخی مربوط به تاریخ استان بوشهر و سایر اسناد را در خود جای داده است.

 

با توجه به اینکه حوزه آرشیو هم از حوزه های مورد توجه انجمن است، اعضای هیئت مدیره از موزه تاریخ پزشکی بوشهر نیز بازدید نمودند. موزه مذکور که در عمارت دهدشتی برپا شده دارای آثار ارزشمندی می باشد که به خوبی تاریخ پربار پزشکی بوشهر را به تصویر کشیده است.

 

اعضای هیئت مدیره انجمن سپس از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دیدن کردند و همچنین در جلسه ای با مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی این دانشگاه در خصوص محورهای همکاری بحث و تبادل نظر گردید. کتابخانه مرکزی این دانشگاه دارای 6 نیروی کتابدار و مجموعه ای بالغ بر 20 هزار جلد کتاب فارسی و لاتین است که از سال 1391 به ساختمان جدیدی که مخصوص کتابخانه بنا شده نقل مکان کرده است. این کتابخانه علاوه بر بخش های معمول مانند مخزن، مرجع، نشریات، اطلاع رسانی، دارای بخش علم سنجی است.

 

اعضای هیئت مدیره در ادامه بازدیدها از کتابخانه مرکزی دانشگاه خلیج فارس دیدن کردند. در این بازدید ابتدا باقری، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه به تفصیل فعالیت ها و خدمات کتابخانه را توصیف نمود.  این کتابخانه با در اختیار قرار داشتن 6 نیروی متخصص خدمات خود را در فضایی زیبا به جامعه مخاطب ارائه می نماید و دارای 62 هزار کتاب به زبان فارسی، 16 هزار جلد کتاب انگلیسی و همچنین 24 هزار کتاب الکترونیکی است. این کتابخانه همچنین 1هزار و 800 پایان نامه را در خود جای داده است. علاوه بر آن مجموعه اهدایی دکتر حمیدی با بیش از 3 هزار جلد کتاب از بخش های دیگر این کتابخانه است که حکایت از وجود اندیشمندان علم دوست، بلند نظر و گشاده دست دارد.

 

در پایان از ساعت 14 الی 16 اعضای هیئت مدیره نشستی صمیمی با حضور پرشور اعضای هیئت علمی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خلیج فارس،  هاشمی؛ مدیر کل اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، مدیران، کتابداران و دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی استان بوشهر داشتند. در این نشست محمد رضا قانع، رئیس هیئت مدیره انجمن آمادگی انجمن فارس را جهت ارائه خدمات به کتابداران و دانشجویان استان بوشهر در قالب برگزاری کارگاه، نشست، همایش و غیره به صورت حضوری یا مجازی اعلام نمود. در ادامه حسن  مقدس زاده، دبیر انجمن به گزارش فعالیت های انجمن شاخه فارس در طول 4 سال گذشته پرداخت و سپس نبوی، مسئول کمیته دانشجویی انجمن نکاتی در مورد نحوه همکاری دانشجویان با کمیته دانشجویی انجمن ارائه نمود.

پس از آن حاضرین به طرح سئوال های خود و بیان انتظاراتشان از انجمن پرداختند و در گفتگوی تعاملی موضوعات مطروحه بحث شد و نظرات برای طرح در جلسات هیئت مدیره اخذ شد. در پایان برای هماهنگی های بیشتر علوی، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس به عنوان نماینده انجمن در استان بوشهر منصوب  و تصمیم گرفته شد برای هماهنگی های بیشتر در هر کدام از سازمان ها و نهادهای مرتبط از جمله اداره کل کتابخانه های عمومی، اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، کتابخانه های تخصصی و غیره افراد علاقه مند به عنوان رابط وی تعیین شوند تا ارتباطات و همکاری ها به صورت سازماندهی شده انجام پذیرد.