کد خبر: 39218
تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 فروردين 1398 - 19:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

پذیرش مقاله لطفی پناه در کنگره بین المللی سازماندهی اطلاعات

منبع : لیزنا
مقاله مهدی لطفی پناه،کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پژوهشگاه رویان) در کنگره بین المللی اطلاعات علمی در لهستان – ورشو با موضوع انقلاب دیجیتال پذیرفته شد.
پذیرش مقاله لطفی پناه در کنگره بین المللی سازماندهی اطلاعات

به گزارش لیزنا، پنجمین کنفرانس علمی- بین المللی «علم اطلاعات در عصر تغییرات» با تمرکز بر موضوع «انقلاب دیجیتالی» در تاریخ 13 - 14 مه 2019 میلادی برابر با 23-24 اردیبهشت ماه سال 1398 در دانشگاه ورشو در کشور لهستان برگزار خواهد شد.

این کنفرانس توسط گروه مطالعات علم اطلاعات در دانشکده مطالعات روزنامه نگاری، اطلاعات و کتاب در دانشگاه ورشو، و بخش لهستانی ISKO (انجمن بین المللی سازماندهی دانش) برگزار می‌شود. موضوع اصلی این کنفرانس «علم اطلاعات در عصر تغییرات» است و شامل موضوعاتی نظیر: انقلاب دیجیتالی در علوم، فرهنگ و آموزش و پرورش، انقلاب دیجیتالی در کتابخانه ها، آرشیو ها و موزه ها، انقلاب دیجیتال در کسب و کار و مدیریت دولتی و مانند آن می شود.

مهدی لطفی پناه با ارسال مقاله ای با عنوان«افزونه های گوگل در حال تغییر دنیای پژوهش در کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی» در این کنفرانس شرکت نموده و مقاله وی پس از داوری در کمیته بین المللی، مورد پذیرش و دعوت قرار گرفت است.

او در مقاله خود ضمن معرفی افزونه های دیجیتالی و مزایای کاربرد آنها در افزایش چشمگیر سرعت انتقال اطلاعات علمی، به نقش برخی از این افزونه ها در پیشبرد اهداف کتابخانه، کتابداری و اطلاع رسانی اشاره کرده است.

طبق توضیحات لطفی پناه، وی در چکیده مقاله خود با اشاره به افزایش کارایی کتابداران و سازمان های علمی، به ویژه در حوزه زیست پزشکی، نصب افزونه ها بر رایانه ها را ابزارهایی سودمند- جایگزین پلاگین ها -در جهت کسب بهترین و با کیفیت ترین اطلاعات علمی دانسته است که می توانند تأثیر به سزایی بر توسعه حوزه زیست پزشکی بگذارند. این ابزارها که معمولاً در فروشگاه «گوگل کروم» یافت می شوند، توانایی آن را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن، پژوهشگر را به نقطه دلخواهی که برای کسب بهترین نوع اطلاعات در حال تلاش است برسانند.

به طور مثال این نوع از ابزارها توانایی آن را دارند تا بدون ارجاع پژوهشگر به فضا یا صفحه مجازی دیگر، و یا بدون انتقال و تغییر صفحات شبکه وب، وی را به اصل مقالات علمی در همان صفحه ای که هست دسترسی دهند. رتبه بندی و تعیین کیفیت مقالات علمی، دسترسی در هر مکان و زمان، ورود رمز کاربریِ دسترسی به دانشگاه مورد نظر برای دسترسی به چندین پایگاه اطلاعاتی بدون تکرار ورود رمزهای کاربری، تعیین میزان تأثیر نشریات و مقالات علمی بر علم، تعیین ضریب تأثیر هر یک از مقالات در همان صفحه ای که پژوهشگر حضور دارد، تعیین میزان استنادات علمی مقالات در همان صفحه ای که پژوهشگر حضور دارد و بسیاری از موارد دیگر، از قابلیت هایی هستند که کاربرد آنها برای هر کتابدار و پژوهشگری می تواند به منزله سرعت بخشیدن و راحتی کسب دانش باشد. یکی از این افزونه های کاربردی، «کوپرنیو» است که سایت علمی «آی.اس.آی» بر استفاده از آن تأکید داشته است.

وی با اشاره به موارد فوق، کاربرد این افزونه ها را انقلابی دیگر در دنیای دیجیتال و پژوهش دانسته است.

کوپرنیو در سایت لیزنا توسط همین پژوهشگر تشریح شده است.

جعفری فر
|
Iran
|
1398/01/06 - 09:11
1
9
آقای لطفی پناه تبریک
با امید موفقیت بیشتر شما در حوزه دیجیتال
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: