کد خبر: 39567
تاریخ انتشار: جمعه, 13 ارديبهشت 1398 - 23:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری نشست «فرصت های بعد از بازنشستگی» توسط انجمن کتابداری شاخه فارس

منبع : روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس
 دهمین نشست متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی انجمن کتابداری شاخه فارس با عنوان "فرصت های بعد از بازنشستگی" همراه با سپاسداشت استادان و کتابداران بازنشسته رشته توسط انجمن کتابداری فارس برگزار شد.
برگزاری نشست «فرصت های بعد از بازنشستگی» توسط انجمن کتابداری شاخه فارس

  به گزارش لیزنا، زهرا شاه نظرنژادخالصی مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود مراسم تجلیل از استادان بازنشسته علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداران بازنشسته چهار استان فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان روز 12 اردیبشت ماه مصادف با روز معلم با حمایت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس و  پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

در این مراسم گزارشی از فعالیت سال 1397 انجمن شاخه فارس توسط محمدرضا قانع رئیس هیئت مدیره انجمن ارائه شد. طبق این گزارش در سال 97  فعالیت های گسترده ای در زمینه های گوناگون از جمله همایش ها، نشست های تخصصی، کارگاه های آموزش و بازدید از کتابخانه ها توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ـ شاخه فارس صورت گرفت.

برگزاری دومین همایش ملی با عنوان "چشم اندازهای ارتباط علمی"، برگزاری مجمع عمومی و انتخابات پنجمین دوره انجمن شاخه فارس، هشتمین نشست متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی جنوب کشور به مناسبت هفته کتاب تحت عنوان "خانه تکانی فرهنگی: ما و شما و فرهنگ مطالعه" ، نهمین نشست متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی به مناسبت هفته پژوهش با عنوان  "باز تعریف نقش کتابخانه ها در جامعه معاصر"، انتشار چهار شماره الکترونیکی خبرنامه انجمن با موضوعات (ارتباطات علمی، برنامه درسی علم اطلاعات و دانش شناسی، ادبیات کودکان و نوجوانان و رضایت شغلی کتابداران) از جمله فعالیت های انجمن کتابداری شاخه فارس هستند.

بازدید از 12 کتابخانه تخصصی، کودک و نوجوان، عمومی، آموزشگاهی و دانشگاهی و همچنین برگزاری چهار نشست تخصصی در زمینه های اهمیت رمان و داستان،  کتابخانه های تخصصی، ارتباط علمی: دسترسی آزاد و نشر، شبکه های اجتماعی و خانواده و کارگاههای آموزشی با موضوعات آشنایی با شبکه های اجتماعی علمی، هنر و علم ارتباطات موثر، کاربرد رنگ در شاداب سازی فضای کتابخانه، کتابدرمانی: فرایند، مراحل و نحوه اجرا ، ویژگی ها و مشخصات حلقه های گفتگو، مهارت های ارتباطی برای کتابداران، شناخت کتاب مناسب برای کودکان و تاثیر قصه گویی برای کودکان در کارنامه یکساله انجمن به چشم می خورد.

 تعاملات فرهنگی و اجتماعی، وجه دیگری از فعالیت ها است که در قالب برگزاری جلسات هیات مدیره انجمن کتابداری فارس با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز ، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، نویسندگان حوزه کتاب کودک و نوجوان،  مسئول دبیرخانه کانون کتاب و کتابخانه آستان قدس رضوی، همکاری بین انجمن کتابداری فارس و انجمن علوم و فناوری های شیمیایی ایران ـ شاخه فارس، کتابفروشی امیرا کتاب، همکاری در جهت اکران مستند توران خانم، عضویت در ستاد استانی جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان فارس و تمدید تفاهم نامه همکاری انجمن کتابداری شاخه فارس و اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس محقق شده است.

در ادامه برنامه دهمین نشست، در بخش تجربه های کتابدارانه، کتابداران بازنشسته مطالبی ارائه کردند. سپس پنل "فرصت های بعد از بازنشستگی" با حضور استادان بازنشسته رشته برگزار گردید. در این پنل از طرف تمامی استادان بر ادامه فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و علمی که به طور کلی از رسالت های یک معلم است، در دوران بازنشستگی تأکید شد و هر یک از استادان به فعالیت های خود در این زمینه ها در دوران بازنشستگی اشاره داشتند. این موضوع مهم نشان از هدفمند بودن برنامه ریزی یک معلم که بر پایه سال ها تجربه است، دارد. بعد از خاتمه پنل، خانم دکتر افتخاری و  خانم دکتر اخلاقی نیا مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد همراه با دو کتابدار بازنشسته در مورد اهمیت فعالیت های کتابداران و تجربه های ارزشمند آنان مطالبی ارائه کردند. از ویژگی های مراسم، تأکید کتابداران بر جایگاه والای کتابدار و اعتقاد راسخ بر این موضوع که در صورت امکان بازگشت به دوران انتخاب رشته دانشگاهی، انتخاب مجدد آنان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی خواهد بود. 

در پایان مراسم با حضور استادان رشته در دانشگاه شیراز و دانشگاه خلیج فارس و مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد از استادان  دکتر زهیر حیاتی،  مظفرالدین محلاتی، آقای احمدی لاری، بابک پرتو، دکتر ملیحه نیک کار،  لیلا سودبخش، رویا جناب زاده و مریم زاهد زاهدانی تجلیل گردید. در ادامه کتابداران بازنشسته دانشگاه شیراز (13کتابدار)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان های فارس (15کتابدار) و کهگیلویه و بویر احمد (2 کتابدار)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز (4 کتابدار) لوح تقدیر خود را از استادان و مدیران خود دریافت نمودند.

همچنین در این مراسم خاطره زنده یاد استاد فرزانه فرزین (استاد دانشگاه شیراز)  و زنده یاد زهرا امین زاده (کتابدار دانشگاه علوم پزشکی شیراز) با حضور خانواده های آنان گرامی داشته شد. 

انجمن کتابداری فارس مراتب سپاس خود را ازدکتر سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به خاطر حمایت همه جانبه از مراسم گرامی داشت روز معلم و تقدیر از کتابداران بازنشسته اعلام کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: