کد خبر: 39625
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 ارديبهشت 1398 - 13:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

با همکاری فرهنگی و ترویجی کتابخانه و موزه ملی ملک:

نمایشگاه «چهل آینه» در ماه مبارک رمضان در باغ‌موزه هنر ایرانی برپا شد

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
باغ‌موزه هنر ایرانی با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «چهل آینه» را به مناسبت ماه مبارک رمضان برپا کرد.
نمایشگاه «چهل آینه» در ماه مبارک رمضان در باغ‌موزه هنر ایرانی برپا شد

 به گزارش لیزنا، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «چهل آینه»، تصویر 40 صفحه سوره فاتحه از گنجینه نسخه‌های خطی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران را دربرمی‌گیرد که با هدف شناساندن گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک، بازخوانی و بازشناسی تاریخچه کتابت قرآن کریم و هنرهای پیوسته با آن همچون کتاب‌آرایی، خوش‌نویسی و تذهیب، نیز با نگاهِ ترویج فرهنگ قرآنی و گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در ماه مبارک رمضان در باغ موزه هنر ایرانی به میزبانی از دوستداران فرهنگ و هنر می‌نشیند. نمایشگاه «چهل آینه»، سیر دگرگونی خوش‌نویسی و تزیین قرآن‌های خطی را در گذر زمان به نمایش می‌گذارد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که که نسخه‌هایی نفیس و برجسته خطی قرآن کریم به خط خوش‌نویسان بزرگ تاریخ ایران در خود جای داده است. حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار این گنجینه، آن را به سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است.

بیرون‌بردن آثار تاریخی و کتاب‌های کتابخانه و موزه ملی ملک از ساختمان، برپایه تاکید حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه، ممنوع است. نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور، از این‌رو بسته‌هایی نمایشگاهی با بهره‌گیری از تصویرهای آثار برگزیده این گنجینه سه هزار ساله تاریخی فراهم آورده است و برای نمایش موقت به دیگر مرکزها و نهادهای فرهنگی و آموزشی و تاریخی سراسر کشور وامی‌گذارد.

دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی می‌توانند در ماه مبارک رمضان تا تاریخ 16 خرداد 1398 خورشیدی هر روز از ساعت 10 تا ساعت 20 در نگارخانه پردیس باغ‌موزه هنر ایرانی به نشانی «تهران، میدان تجریش، خیابان دربندی (مقصودبیک)، سه‌راه دکتر حسابی، شماره 30 از نمایشگاه «چهل آینه» بازدید کنند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: