کد خبر: 39681
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 ارديبهشت 1398 - 11:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

محمد بهشتی، در بازدید از اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه دانشگاه الزهرا :

موزه ها مهمترین راه ارتباط فرهنگی میان کشورها

منبع : روابط عمومی دانشگاه الزهرا(س)
محمد بهشتی، میهمان ویژه اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه دانشگاه الزهرا در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بود.
موزه ها مهمترین راه ارتباط فرهنگی میان کشورها

به گزارش لیزنا، مهندس محمد بهشتی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر میهمان ویژه اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه دانشگاه الزهرا در روز ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بود.
۱۸ مِی در تقویم جهانی روز موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده است . شعار امسال ایکوم برای این روز «موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت» بود که دانشگاه الزهرا نیز برای اولین بار همگام و همراه با دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و فرهنگستان‌های سراسر جهان، در آیین بزرگداشت این روز با برگزاری سخنرانی تخصصی و برپایی اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه شرکت نمود.

در این مراسم که به همت دانشکده هنر، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و روابط عمومی دانشگاه برگزار شده بود ، دکتر ندا گلیجانی مقدم، معاون محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر فاطمه کاتب رئیس دانشکده هنر، دکتر معصومه کربلایی کامران، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، مدیرمرکز ارزیابی و پایش عملکرد حضور داشتند و این نشست مورد استقبال بسیاری از اساتید، دانشجویان و علاقمندان این حوزه قرار گرفت

مهندس محمد بهشتی شیرازی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و میهمان و سخنران ویژه این مراسم ضمن بازدید از نمایشگاه اسناد آرشیوی دانشگاه الزهرا به سخنرانی درباره " نقش موزه ها در فرهنگ و تعامل جهانی" پرداخت.

بهشتی موزه ها را به مهمترین راه ارتباط فرهنگی میان کشورها برشمرد و گفت: امروزه دیگر موزه ها یک اتاق بسته برای نمایش یک سری سند و شیء نیست بلکه تمامی اماکن تاریخی و میراث گذشتگان که امکان برقراری ارتباط میان فرهنگ‌ها و جهانیان را داشته باشد، به تنهایی یک موزه به حساب می آید؛ برای مثال میدان نقش جهان اصفهان به خودی خود موجب جلب توجه جهانیان و تعاملات فرهنگی می شود و بنابر این یک موزه است.

عضو شورای شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نگاه خود محورکشورها به واژه جهان و مرکز پنداری تاریخی جهانیان در این باره، ایران را یک گواه تاریخ دانست و موزه‌های مختلف در سراسر دنیا را به عنوان یک کشور جهانی که دارای روابط مختلف فرهنگی در تمامی دوران هستند، برشمرد.

وی تصریح کرد: در دوره ما که دوره نسیان و غفلت از گذشته و فرهنگ عمیق ملل است، وجود هرگونه موزه باعث بهره مندی نسل های مختلف از این میراث ارزشمند می شود

در انتها نیز بر نقش غیرقابل انکار موزه‌ها در جامعه اشاره کرده و تاکید نمود که؛ بهترین راه برای مطرح کردن ایران را در سطح بین المللی؛ موزه‌ها و میراث فرهنگی است.

مهندس بهشتی از اینکه برای اولین بار به دانشگاه الزهرا آمده  اظهار خوشنودی کرد و علاوه بر اولین نمایشگاه اسناد آرشیوی و موزه دانشگاه از بخشهای دیگر دانشگاه از جمله؛ دانشکده هنر، رستوران سنتی ترمه و برخی از فضاهای بیرونی دانشگاه نیز بازدید نمود.

در انتهای این مراسم از حضور ارزشمند و سخنرانی تاثیرگزار ایشان با اهدای لوح و دست ساخته‌ی دانشجویان دانشگاه الزهرا تقدیر و سپاسگزاری شد

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: