کد خبر: 4037
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 دی 1389 - 00:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

همایش سراسری سیمرغ برگزار شد

همایش سراسری «سیمرغ» با موضوع معرفی و ارائه آخرین دستاوردها و محصولات جدید شرکت نوسا در زمینه نرم افزارها و خدمات ویژه حوزه کتابداری و اطلاع ‌رسانی، صبح یکشنبه مورخ 19 دی 1389 در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران (نوسا)، همایش سراسری سیمرغ را روز یکشنبه مورخ 19 دی 1389 در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار کرد. همایش مذکور با حضور گرم کتابداران پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی در ساعت 8:45 آغاز شد.

در ابتدا مهندس احمد محمد زاده، مدیر عامل شرکت نوسا درباره «پیاده سازی تکنولوژی RFID در کتابخانه ها و مراکز اسناد» به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: " تکنولوژی RFID برای اولین بار درسال 1990 میلادی به کار گرفته شد و در ایران کتابخانه فرهنگستان هنر نمونه موفق پیاده سازی این تکنولوژی است. اجزای این سیستم از سخت افزارها و نرم افزار هایی تشکیل شده است. سخت افزار های آن دارای تگ های بدون حافظه و حافظه دار است که با توجه به آینده نگری و مسائل کاربردی استفاده از تگ های حافظه دار توصیه می شود و نرم افزار آن مربوط به داده خوان ها (Readers) هستند. "

با توجه به آینده نگری و مسائل کاربردی استفاده از تگ های حافظه دار در تکنولوژی RFID توصیه می شود

مهندس محمدزاده با تأکید بر «مزایای استفاده از تکنولوژیRFID» بیان داشت: "ارائه سرویس میز امانت به صورت خودکار، برقراری کنترل های امنیتی خودکار برای اعضا و اسناد، سهولت اعمال قوانین لازم برای مدیریت کتابخانه به صورت خودکار، از مزایای استفاده از این تکنولوژی است. همچنین از دیگر کارکردهای مهم این فناوری در کتابخانه ها می توان به کارگیری از آن در انجام آسانتر فرآیندهای آماده سازی اسناد، کنترل ورود و خروج اسناد، بازگشت اسناد، قفسه خوانی و نیز کنترل موجودی اشاره کرد."

اگر ساختار آرشیوها قابل تعریف نباشند نمی توان در دراز مدت از آن ها استفاده بهینه داشت

در ادامه مهندس بهرام نجفی درباره «نسخه 2 کتابخانه دیجیتال سیمرغ» سخنرانی کرد. وی درخصوص ویژگی های این نسخه از نرم افزار اظهار کرد: "ساختار این کتابخانه دیجیتال دارای زیر بنای اصلی سیستم از درخت تشکیل شده است به عبارتی بر اساس محتوی منابع دیجیتال دسته بندی درختی انجام می شود و  از این طریق می توان مفهوم «منبع دیجیتال مرکب» را پیاده کرد. از طرفی دیگر بخش های مختلف قابل تغییر و تعریف است و از پیش تعریف شده نیست چراکه اگر ساختار آرشیوها قابل تعریف نباشند نمی توان در دراز مدت از آن ها استفاده بهینه داشت.  استفاده از کدینگ انعطاف پذیر برای شناسایی دقیق منبع دیجیتال  و پشتیبانی استاندارد های آرشیو اسناد از ویژگی های دیگر آن است."

وی درباره «ابزارهای مهم در کتابخانه دیجیتال» بیان کرد: " افزودن گروهی منابع دیجیتال، جابه جایی و کپی گروهی منابع دیجیتال، ویرایش گروهی اطلاعات منابع دیجیتال، تغییر کدینگ منابع دیجیتال و افزودن فراداده های مخصوص آرشیو از جمله ابزارهای مهم به کار رفته هستند."

مهندس بهرام نجفی درباره « امکانات خاص سرویس دهنده آرشیو در اینترنت» گفت: " تنظیمات سرصفحه تمام صفحات، نمایش خلاصه نتایج جستجو، تنظیمات نمایش درختی منابع دیجیتال ، تنظیمات فرم نمایش کامل به منبع دیجیتال، امکان اتصال سیستم پورتال مرکز به صفحه جستجو با استفاده از لینک از امکانات موجود هستند تا کاربران واسط کاربر را بر حسب نیازشان تغییر دهند."

در ادامه مهندس امیر نجفی درباره «نمایشگر دیجیتالی» و «نمایشگر فانتزی تورق دیجیتال» سخنرانی کرد.

«نمایشگر منابع دیجیتال: NOSA Viewer» منجر به حفظ حق نشر، مدیریت پهنای باند، جستجوی فارسی و لاتین و پشتیبانی از فرمت های مختلف می شود

امیر نجفی اظهار کرد: " با توجه به مشکلات امنیتی، مشکل پهنای باند و حجم اطلاعات ارسالی در شبکه اینترنت و نیاز به نمایشگرهای مختلف  جهت مشاهده اطلاعات برآن شدیم تا راه حلی را بیابیم . بنابراین با الگوبرداری از نمایشگر گوگل بوک «نمایشگر منابع دیجیتال: Nosa Viewer » را طراحی کردیم که منجر به حفظ حق نشر، مدیریت پهنای باند، جستجوی فارسی و لاتین و پشتیبانی از فرمت های مختلف  می شود و دارای امکانات بزرگنمایی، نمایش دو صفحه ای و یک صفحه ای، امکانات جستجو در داخل متن و نمایش کلمه هایلات شده مورد نظر در متن -درحالی که فایل به شکل عکس است  نه فرمتی که بتوان آن را ذخیره و کپی کرد- است." در ادامه تورق فانتزی منابع دیجیتال نمایش داده شد.

نمایشگر فانتزی تورق مانند ورق زدن کتاب های چاپی است

سپس مهندس احمد محمد زاده « نسخه اول پورتال» را معرفی کرد و افزود: " در حال حاضر این پورتال با استفاده از نرم افزار منبع باز دات نت نیوک (DotNetNuke) به کاربران و جامعه کتابداری ارائه شده است که قسمت های مختلف آن از پیش بر اساس نیاز کتابخانه ها تنظیم شده است به نحوی که کتابداران تنها برای راه اندازی پورتال مناسب خود  تنها احتیاج به تغییرات  و تنظیمات مختصری در آن دارند.

وی گفت: یکی از مهمترین ویژگی های این پورتال،  امکانات استفاده از سرویس های سیمرغ می باشد. این امکانات که به منظور جستجوی منابع چاپی و دیجیتالی و سرویس های امانت به پورتال اضافه شده اند می توانند بسته به امکانات و نیازهای هر مرکز تنظیم شوند تا هر مرکز سرویس های سیمرغ را مطابق میل خود به کاربران ارائه دهد."

گفتنی است پورتال مذکور به صورت رایگان از طریق سایت شرکت به نشانی http://www.nosa.com/portal برای کتابداران و کتابخانه ها قابل دانلود و استفاده است.

در حال حاضر پورتال  با استفاده از نرم افزار منبع باز دات نت نیوک(DotNetNuke) به کاربران و جامعه کتابداری ارائه شده است

سپس محمدزاده به مهمترین «امکانات این پورتال» اشاره کرد: "امکان ایجاد و مدیریت صفحات بر حسب نیاز کتابخانه ، امکان ثبت نام و عضویت در سایت به سه روش خصوصی، عمومی، بازبینی شده ؛ امکان مدیریت نقش های امنیتی و مدیریت کاربران عضو در پورتال کتابخانه ،امکان پرسش از کتابدار به صورت آنلاین و آفلاین،  امکان ایجاد گالری تصاویر کتابخانه با امکان درج شرح، تگ و جستجو ، امکان نمایش کاربران آنلاین ، امکان چت روم و امکان درج فلش و ...."

در ادامه مهندس بهرام نجفی درباره «معرفی نرم افزار جدید امانات مخصوص مدارس، مساجد و شعبه های کتابخانه های بزرگ» تصریح کرد: "کتابخانه های کوچک از  مشکلات مالی، مشکلات فنی کتابداری و مشکلات فنی نرم افزاری  و سخت افزاری  رنج می برند و راه حل معمول آن تهیه یک نرم افزار کوچک با امکانات بسیار محدود است اما با بهره گیری از این راه حل اطلاعات به طور ناقص وارد می شود و سطح خدمات کتابداری کاهش می یابد و در نهایت اطلاعات قابل ارتقا نیست."

وی افزود: "راه حل ما برای آن استفاده از نرم افزار مخصوص این گونه کتابخانه هاست که با اتکا بر فهرست نویسی مرجع، دیگر نیازی به فهرست نویسی دوباره نیست و ابزارهای اضافی دیگری نظیر برچسب، شلف خوانی، ورود اطلاعات موجودی اسناد برای آن پیش بینی شده است."

مهندس بهرام نجفی، در ادامه درباره «راه حل مناسب برای کتابخانه های اقماری» بیان داشت: " پیش بینی های بخش مجزا در یک سیستم یکپارچه راه حل در این زمینه است و امکان تعریف بخش ها به طور نامحدود، مدیریت مرکزی سیستم، سرویس های ویژه اطلاع رسانی مانند ایمیل و پیام کوتاه از مزایای این نرم افزار است."

وی درباره «راه حل دیگر برای کتابخانه های بسیار بزرگ با بخش های پراکنده» گفت: "با استفاده از امکانات بخش ها  و کتابخانه های اقماری در کنار ورود اطلاعات موجودی در بخش ها که شعب موجود دیگر نیاز به فهرست نویسی ندارند، پایگاه اطلاعات فقط در کتابخانه است، خدمات امانت بین شعب به راحتی انجام می شود و در نهایت نظارت مرکزی به شدت افزایش، و هزینه ها به شدت کاهش می یابد."

در ادامه مهندس احمد محمد زاده درباره «معرفی سرویس های فراکتابخانه ای و آرشیو کتاب» اظهار داشت: "پس از سرویس های برون کتابخانه ای، سرویس های بین کتابخانه ای ، در سال 88 سیستم فرا کتابخانه ای را ایجاد کردیم. منظور از فراکتابخانه ای این است که قادریم اطلاعات تخصصی کتابشناختی را در کتابخانه های مختلف کشور ببینیم."

در سرویس های جدید فراکتابخانه ای  پس از جستجو در سیستم سیمرغ با کلیک بر روی آیکون جدید «نوسا- گوگل بوک» وارد سیستم جدیدی می شویم که اطلاعات مرجع کتابخانه کنگره، موجودی در کتابخانه های کشور را نشان می دهد و علاوه بر معرفی کتاب، ارائه اطلاعات کتابشناختی، عکس روی جلد، عکس پشت جلد و تمام متن برخی کتب ، کاربر را در دست یابی بهتر و رفع نیازهای اطلاعاتی کامل تر و مناسب تر یاری می کند. "

احمد محمدزاده گفت: "این سیستم قابلیت گنجایش تعداد بالایی کتب را دارد، اطلاعات به طور روزانه افزایش می یابد، امکانات و روابط کاربر ماهی یکبار به روز می شود و امکانات جدید نیز به آن اضافه می گردد. از طرفی اطلاعات مرجع در یک سرویس فراکتابخانه ای باید معتبر باشد به همین دلیل ناشرین بهترین اعتبار برای کتب هستند و ما در حال انعقاد قرارداد با ناشرین هستیم تا از این همکاری متقابل بهره ببریم. هدف از برگزاری این پروژه کیفیت سرویس های ارائه شده است و دسترسی به این سرویس از طریق آدرس http://www.nosabooks.com/ امکان پذیرمی باشد."

همایش مذکور در ساعت 12:30 پایان یافت.

خبرنگار: الهه حسینی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: