کد خبر: 4338
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 اسفند 1389 - 15:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاري دوره آموزشي نمايه‌سازي در پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات

پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران براي اولين بار در روزهاي هفتم و هشتم اسفند ماه سال جاري اقدام به برگزاري دوره آموزشي آشنایی نظری و عملی با نمایه‌سازی با تاکید بر نمایه‌سازی کتاب نموده است.

به گزارش لیزنا، اولين دوره تخصصي نمايه سازي، دوره‌اي دو روزه در 7 و 8 اسفند ماه 1389 است كه توسط يكي از اساتيد با سابقه و متخصص نمايه سازي با تاكيد بر نمايه‌سازي كتاب برگزار مي‌شود.

پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران با برخورداري از كارشناسان متخصص در نمايه سازي و سابقه طولاني در انجام اين كار و همكاري اساتيد اين حوزه تخصصي، قصد دارد دوره‌هاي آموزشي ويژه اي براي آموزش انواع نمايه سازي برگزار كنند.در اين دوره بر مفاهيم نمایه سازی ، تعریف نمایه، تفاوت نمایه کتابی با نمایه مجموعه ای، ویژگی های نمایه کتاب، تفاوت نمایه کتاب و فهرست مندرجات، شباهت نمایه کتاب و نمایه صفحات وب،اجزا و عناصر نمایه کتاب، انواع نمایه کتاب از نظر ساختار مدخل، انواع نمایه کتاب از لحاظ نوع تهیه، انواع نمایه کتاب از لحاظ محتوا و پوشش،  مراحل نمایه سازیانجام و مقایسه نمونه های عملی تاكيد خواهد شد.

نمایه سازی برای کتابداران جزء ضرورت های حرفه ای به شمار می رود. در رابطه با جامعه علمی نیز اگر نمایه سازی خوبی در رابطه با کتاب (در معنای عام آن مانند دایره المعارف‌ها) صورت گیرد خروجی آن بطور مستقیم بر جامعه علمی تاثیرگذار خواهد بود.

مخاطبان اين دوره آموزشي دانشجويان، اساتيد، مولفان، كارشناسان و فعالان حوزه كتاب و نشر می باشند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: