کد خبر: 9863
تاریخ انتشار: شنبه, 11 شهریور 1391 - 12:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

چهار کتابخانه عمومی از چهار قاره جهان، برنده جایزه نوآوری شدند

  چهار کتابخانه از چهار قاره برنده جایزه برنامه نوآوری کتابخانه های عمومی EIFL –PLIP برای خدمات توسعه رفاه اقتصادی گردیدند.

 

به گزارش لیزنا، EIFL (اطلاعات الکترونیک برای کتابخانه ها) یک سازمان غیر انتفاعی  مستقر در اروپا با شبکه ای از اعضا در سطح جهان است که با کتابخانه ها در سراسر جهان به منظور ایجاد دسترسی به اطلاعات دیجیتال در کشور های در حال توسعه و گذار ارتباط برقرار کرده است.

این سازمان که در سال 1999 تاسیس گردید، فعالیت خود را با حمایت از دسترسی مقرون به صرفه به مجلات الکترونیکی تجاری  برای کتابخانه های تحقیقاتی و دانشگاهی در اروپای مرکزی و شرقی  آغاز کرد و امروزه  اعضای EIFL کتابخانه ها و کنسرسیوم های کتابداری در بیش از 60 کشور در حال توسعه و گذار در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین هستند.

دسترسی به دانش پایه تعلیم و و تربیت و پژوهش است که به بهبود زندگی و ایجاد سرمایه انسانی و پیشرفت جوامع می انجامد. کتابخانه ها نقشی کلیدی در فرآهم آوردن منابع اطلاعاتی  و خدمات با کیفیت بالا در جوامع ایفا می کنند. با این حال ویژگی هایی نظیر قیمت بالای منابع الکترونیک تجاری، محدودیت های حقوقی و زیرساخت ضعیف فناوری بسیاری از مردم جهان را از این اطلاعات دور کرده است.

به همین دلیل و در راستای فعالیت های این سازمان، جایزه EIFL-PLIP به کتابخانه های عمومی که خدماتی در جهت بهبود شرایط زندگی و رفاه اقتصادی در جامعه  خود داشته اند، از چهار قاره آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین به شرح زیر اهدا گردید:

  • آفریقا: مرکز جوانان کاومپ Kawempe در اوگاندا برای خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش سواد اقتصادی
  • آسیا: کتابخانه عمومی و مرکز اطلاعات Agyauli در نپال برای فرآهم آوردن دسترسی برابر به خدمات اطلاعاتی که منجر به بهبود محصولات و وضعیت معیشت کشاورزان شده است.
  • اروپا: کتابخانه شهر بلگراد در صربستان برای خدماتی که منجر به افزایش سواد اقتصادی جامعه گردیده است
  • آمریکای لاتین: کتابخانه عمومی شماره 56 El Bollenar در شیلی برای کارگاه های آموزشی شبانه زنان که از فناوری های مدرن اطلاعات و ارتباطات و صنایع دستی سنتی در کنار یکدیگر برای بهبود درآمد زنان استفاده کرده است.

علاوه بر جایزه 1500 دلاری، از برندگان برای به  نمایش گذاشتن دستاوردها و خدمات خود در کنفرانس فراتر از دسترسی 2012 در واشنگتن در آبان ماه سال جاری دعوت به عمل خواهد آمد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: