دومین جشنواره هفته پژوهش کتابخانه ملی برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، در این همایش که در ساعت 9:30 با پخش سرود ملی و تلاوتی چند از آیات قرآن مجید آغاز شد، دكتر صلاحي ضمن برشمردن اهميت دانش و تحقيق در تمدن ايران از آغاز تاكنون گفت: خداوند انسان را فطرتا محقق و پژوهشگر خلق کرده و این یک امر جوهری و وجودی است و در باره اهميت پژوهش و احصاء دانش در اسلام نيز گفت: اگر نگاهي بر متون اسلامي نظير قرآن كريم و احاديث داشته باشيم به ضرورت علم آموختن پي مي بريم و در مي يابيم كه در اسلام آموختن علم و پژوهش حد و مرزي ندارد.

صلاحي در ادامه به حديثي از پيامبر (ص) در زمينه علم آموزي اشاره کرد و توضيح داد: وقتي مي بينيم كه در اسلام گفته شده "اطلب علم ولو بالسين"، دو منظور مدنظر است؛ اول اينكه علم را بايد جوييد حتي در دوردست ترين نقاط و دوم اينكه علم را حتي از كافران نيز بايد فرا گرفت. بنابراين در حوزه دانش هر آنچه لازم است بايد فرا گرفت اما در حوزه بينش بايد دقت كنيم كه به صورت گزينشي عمل كنيم و در چهارچوب منابع ديني باشيم وبینش توحیدی داشته باشیم.

وی خاطر نشان شد: پژوهش و تحقیق به دو نکته نیازمند است؛ اول ساختار و متدولوژی و دیگری کشف حقیقتی که ارزش دانستن دارد و افزود رویکردهای جدیدی در حال اتفاق است و گفتنی است اسنادی که در این سازمان وجود دارد پشتوانه عظیمی برای تحقیق و پژوهش است.

دکتر صلاحی تاکید کرد:  هیچ تمدنی شكل نمي گيرد، مگر با تحقيق و پژوهش و ما همه بنا كننده تمدني هستم كه نسل هاي آينده از آن بهره مند خواهند شد.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با برشمردن وظايف سازمان مطبوع خويش در زمينه علم و پژوهش افزود: سازمان ما علاوه بر ميراث داري علمي مي بايست در زمينه ميراث سازي نيزفعال شود و اگر قرار است كه ايران بر طيق سند چشم انداز 20 ساله رتبه نخست منطقه در توليد علم و دانش شود، مي بايست توليد علم را جدي بگيريم و سازمان اسناد و كتابخانه ملي اعلام مي كند كه در اين مسير آماده همه گونه همكاري با مراكز علمي و فراهم آوردن زمينه هاي لازم است.

در ادامه همایش دکتر مهراد، رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، مقاله ای با عنوان «ارزيابي و ارتقاء كيفيت: رتبه بندي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي» ارائه کرد و ضمن برشمردن اهيمت رتبه بندي دانشگاه ها براي ارتقا كيفيت و ايجاد رقابت سالم افزود: راهکارهای رقابت برای انتخاب برترین ها؛ مدیریت فعالیت های رقبا، قرار دادن خود در صنعت آموزش عالی، اولویت بندی مواردی که باید بر آنها تمرکز نمود، ایجاد توانمندی های لازم برای آینده و تخصیص منابع است.

وی ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه هاي ما آمار دقيقي درباره توليد علم ارائه نمي شود در اين زمينه دفاتر نظارت و ارزيابي دانشگاه ها مي بايست جدي تر باشند و گفت:  آمارها بيان واقعيت هاست و بدون آمار نمي توان سياستگذاري و برنامه ريزي صحيح داشت.

رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در ادامه به توفيقات ايران در كسب جايگاه برتر در زمينه توليد علم اشاره كرد و افزود:ايران از نظر توليد علم رتبه 21 جهان را دارد و در منطقه نيز عنقريب است با كنار زدن تركيه به رتبه اول صعود كند. قبل از انقلاب اسلامي تعداد توليد مقالات ISI  499مقاله بود و هم اكنون نزديك به 20 هزار مقاله ISI  از سوي پژوهشگران ايراني نوشته شده است كه انقلاب عظيمي را در اين زمينه نشان مي دهد.

در ادامه اين مراسم دكتر صفي پور معاون پژوهش، فناوري و برنامه ريزي سازمان نويد تاسيس گروه پژوهشي انقلاب اسلامي در كنار گروه هاي پژوهشي ديگر در سازمان را داد و افزود: از آنجا كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي، سازماني علمي، پژوهشي و تحقيقاتي است، انتظار اين است كه در زمينه هاي تحقيقي سرآمد باشد و برنامه هاي مدوني نيز داشته باشد.

وي ادامه داد: در معاونت پژوهشي سازمان چهار گروه تخصصي ويژه فعال هستند كه شامل گروه هاي اسلام شناسي و ايران شناسي، پژوهشكده اسناد، گروه فناوري اطلاعات و كتابداري و اطلاع رساني فعال هستند كه به زودي گروه ايران شناسي و اسلام شناسي براي بهره وري بيشتر مستقل خواهند شد و گروه پژوهشي انقلاب اسلامي نيز به گروه هاي فعلي افزوده خواهد شد.

در ادامه مراسم تفاهم نامه ای با موضوع «بهره گيری طرفين از ظرفيت ها و فرصت های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی يکديگر و نيز مشارکت در تحقيقات و پروژه های علوم کتابداری، اطلاع رسانی، علوم آرشيوی و فناوری» بين سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري شيراز امضا شد.

در پایان جشنواره  پژوهشهای برتر در حوزه اسناد، کتابداری و اطلاع رسانی و آرشیو معرفی، و از پژوهشگران برتر قدردانی شد.