کد خبر: 24563
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 خرداد 1395 - 14:52

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

روزجهانی مبارزه با بیابانزایی 28 خرداد  (17 ژوئن)

منبع : لیزنا
روزجهانی مبارزه با بیابانزایی 28 خرداد  (17 ژوئن)

حفاظت از زمین، ذخیره منابع، مشارکت مردم

Protect Earth. Restore Land. Engage People

 

روز 17 ژوئن (28 خرداد)  سال 1994 به عنوان روزجهانی مبارزه با بیابانزایی  به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید (سند شماره  A/RES/49/115  مجمع عمومی) و این روز برای ارتقاء آگاهی عموم مردم در رابطه با همکاری بین المللی برای مبارزه با بیابانزایی و اثرات خشکسالی نامگذاری شد.

روز جهانی مبارزه با بیابانزایی و اثرات خشکسالی، روزی خاص در تقویم جهانی است که به هر فردی یادآوری می کند  که می توانند بصورتی تاثیر گذار با این پدیده که راه حل‌های ممکن برای آن وجود دارد برخورد کنند، ابزارهای کلیدی برای رسیدن به این اهداف در دستان قدرتمند جوامعی است که در همه سطوح در این مبارزه مشارکت و همکاری می کنند.

جوامع کشوری و سازمانهای جامعه مدنی از همه دعوت می کنند تا در سازمان دادن مناسبتها و مراسم برای گرامی داشت روز جهانی مبارزه با بیابانزایی  به عنوان فرصتی تازه برای افزایش آگاهی عموم و مشارکت آنها در این فرایند، فعالیت کنند.[1]

  

روستای فرحزاد – خور و بیابانک

 

"بیابانزایی؛ یعنی تخریب زمین ها در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب تحت تأثیر عوامل اقلیمی و انسانی. این تخریب می تواند سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و پیدایش شرایط بیابانی شود و بر گسترش و قلمرو بیابان ها بیفزاید. البته نواحی تبدیل شده به بیابان، توان قابل ملاحظه ای دارند و می توان آنها را با مدیریت منظم، برنامه ریزی اصولی و هدایت شده و حفاظت آب، بازسازی کرد.

چنین مناطقی در سطح کره زمین وسعتی برابر 21 میلیون کیلومتر مربع دارد که حدود بیست درصد خشکی ها را در برمی گیرد. گرم ترین آنها صحرای افریقای شمالی و سردترین آنها صحرای گوبی مغولستان است. در جهان سیزده بیابان وجود دارد و دشت کویر و دشت لوت ایران، از مهم ترین بیابان های جهان به شمار می روند"[2]

 

معلمان - استان سمنان

 

شعار روز جهانی مبارزه با بیابانزایی 2016: حفاظت از زمین، ذخیره منابع، مشارکت مردم

  

بیانیه دبیرخانه کنوانسیون مبارزه با بیابانزایی سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابانزایی 2016:

احتمالا مساله ای بزرگتر از مساله زمین در بین اهداف توسعه پایدار بعد از 2015 وجود ندارد که برای همه مردم قابل لمس باشد. از غذایی که می خوریم، تا لباسی که می پوشیم و  خانه ای که در آن زندگی می کنیم، همه از منابع زمین تامین می شوند. در راستای شعار " کسی را جا نمی گذاریم" به عنوان بیانیه ای در راستای اهداف نوین توسعه پایدار، جلوگیری از تخریب سرزمین و فروسایی زمین، باید در جهت شناسایی نیازمندیها ها و توسعه پایداری در خط مقدم مبارزه قرارگیرد.    

در روز جهانی مبارزه با بیابانزایی امسال، حامیان بر اهمیت همکاری برای احیا و بازپروری زمینهای تخریب شده  تایید و برای دستیابی و رسیدن به اهدا ف توسعه پایدار فراگیر بر مشارکت همگان تاکید کردند. زمین برای سالهای متمادی از اجزاء توسعه پایدار کنار گذاشته و نادیده گرفته شده بود. اکنون، ما به زمین به عنوان نقطه پیوند حیاتی، برای به دست آوردن راه حلی  در جهت دسته پنجه نرم کردن با چالشهای دیگر توسعه نگاه می کنیم،‌ چالشهایی چون تغییرات اقلیمی، سالم سازی منابع آب و انرژی و ارتقاء رشد اقتصادی همگانی.  

رویداد "دیدبان جهانی زمین" در 17 ژوئن سال 2016 در شهر پکن کشور چین به میزبانی وزارت جنگلداری چین برگزار می شود. در سال 2013 کشور چین راهبردی  جدیدی برای توسعه، با عنوان استراتژی "کمربند و جاده"، با هدف قدرتمند کردن همکاری بین کشورها و با اولویت اوراسیا را آغاز کرد. از آن پس، این کشور ساخت زیرساختهای سبز و با پائین‌ترین حد کربن را با همکاری با کشورهای همسایه که با مسیر جاده ابریشم به هم متصل می شوند را ارتقاء داده است.  با سازمان دادن دیده‌ بان جهانی در چین،  روز جهانی مبارزه با بیابانزایی سال 2016  به ما نشان می دهد چگونه "متوقف سازی فروسایی زمین(LDN)[3]" می تواند عنصری حیاتی برای دستیابی به سایر اهداف توسعه پایدار باشد،  به ویژه برای ارتقاء رشد اقتصادی یکایک مردم. در برابر دیدگان جهان، کشور میزبان برنامه " یک کمربند، یک جاده ، اقدام مشترک برای ستاد مبارزه با بیابانزایی" به همراه کشورهای علاقه مند و ذینفعان را اعلام خواهد کرد.

قبل از 17 ژوئن ، مجموعه‌ای از حرکتهای گروهی برای شناساندن روز جهانی و ترغیب مردم به مشارکت در مبارزه با بیابانزایی تشکیل شده و خواهد شد. هر کس که مراسمی برای روز جهانی مبارزه با بیابانزایی برگزار می کند را تشویق می کنیم که به دبیرخانه "کنوانسیون مبارزه با بیابانزایی سازمان ملل متحد [4]UNCCD" به نشانی WDCD2016@unccd.int اطلاع دهد، چرا که دبیرخانه مطلب شما را به اشتراک خواهد گذاشت و  از کانالها و در رسانه های مختلف  آن را منتشر خواهد کرد.

یادداشتهای مفهومی، و نشان (لوگو) ، برای شروع و آماده شدن، هم اکنون آماده و در دسترس است. همه مواد و  منابع لازم برای حرکتهای گروهی به دبیرخانه می رسد و در این صفحه به نمایش گذاشته می شود. همه کشورها از زمین برای غذا و آب استفاده می کنند. مطمئن باشید که کشور شما با همکاری ما  برای زمین جشن می گیرد. [5]

برای اطلاعات بیشتر، با این نشانی تماس بگیرید:  WDCD2016@unccd.int

 

ترجمه: گروه خبری لیزنا



[1].http://www.unccd.int/en/programmes/Event-and-campaigns/WDCD/Pages/default.aspx

 [2] . غلامرضا گلي زواره . روز جهانی بیابانزدایی . "گلبرگ"  خرداد 1386، شماره 87 – به نقل از:

http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/4953/42482/?SearchText=%u0627%u0631%u062a%u0628%u0627%u0637&Mode=

 [3] .Land Degradation Neutrality

[4] .United Nations Convention to combat desertification 

[5] . http://www.unccd.int/en/programmes/Event-and-campaigns/WDCD/wdcd2016/Pages/default.aspx

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: