کد خبر: 24646
تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 تیر 1395 - 11:04

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

سه شنبه هاي بدون خودرو: سه شنبه هاي سبز

منبع : لیزنا
متینه معین
سه شنبه هاي بدون خودرو: سه شنبه هاي سبز

 

(لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز)/ متینه معین:

همه چیز از یک گروه تلگرامی شروع شد كه با مدیریت يك جوان اراکی در کمتر از ٥ ماه حرکت بزرگی در ایران ایجاد کرد. گروهی که تلاش می‌کرد مردم را تشویق کند كه براي پاك ماندن هواي كشور، استان و شهر خود،  تنها در یک روز از هفته قید خودروهای شخصی شان را بزنند و از وسايل حمل‌ ونقل عمومی يا دوچرخه استفاده كنند. با گدشت چند هفته از آغاز اين پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» مورد استقبال باورنکردنی مردم و مدیران کشور قرار گرفت.  معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط ‌زیست شخصا وارد ماجرا شد و با همراهی محمد درویش مدیرکل اداره مشارکت مردمی سازمان محیط‌ زیست نامه نگاری‌های خود را به ارگان‌های مختلف آغاز کردند و خواهان حمایت از این حرکت مدنی شدند.

در حال حاضر 25 هفته از شروع اين پويش مي گذرد واکنون مردم و همچنين مسئولان شهرهای زیادی از آن حمایت می کنند. محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در اين باره مي گويد: روند استقبال از پویش سه شنبه های بدون خودرو بسیار بیشتر از پیش بینی ها است و این جای خوشحالی و امیدواری دارد.[1]

با توجه به اهمیت موضوع، ستاد ملی پویش سه شنبه های بدون خودرو شکل گرفته است  که نمایندگانی از نهادهای مختلف از جمله بیمه، صدا و سیما، وزارتخانه های ورزش و جوانان، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران، معاونت ترافیک شهرداری تهران، پلیس راهور، سازمان های مردم نهاد، شرکت واحد و معاونت زیبا سازی شهرداری تهران عضو آن هستند.

در حال حاضر بانک های تجارت، مسکن، صادرات، سپه، پارسیان و پاسارگاد نیز به پویش سه شنبه های بدون خودرو پیوسته اند و در قبوض پرداختی و فیش های بانکی به این موضوع تاکید می کنند. شرکت برق تهران، مخابرات تهران و شرکت آب در سراسر کشور، مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف از این پویش حمایت می کنند، همچنین چند روزنامه پرتیراژ بخشی از صفحه اول خود را به این پویش اختصاص داده اند. فرمانداران یزد، اصفهان، نیشابور و شهرداران 8 شهر از جمله اصفهان و زنجان و برخی مدیران کل استانی محیط زیست نیز در كنار مردم  به همراهي با این پویش پیوسته اند و سه شنبه ها با دوچرخه در محل کار خود حاضر می شوند.

همچنين قرار است تا یک ماه آینده متروی تهران 20 درصد از فضای تبلیغاتی خود را به این پویش اختصاص دهد.شرکت واحد و برخی بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر نیز این پویش را تبلیغ خواهند کرد. وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز از این پویش حمایت کرده و این وزراتخانه قول مساعدی برای همکاری داده است زیرا اگر این روند شکل گیرد نقش بسزایی در کمک به 44 درصد بیماران دیابتی خواهد داشت.

 



[1] پورتال سازمان حفاظت محيط زيست http://www.doe.ir/Portal/home/default.aspx

خرمي
|
Iran
|
1395/05/26 - 09:15
0
0
چقدر عالي!
من هم امروز از اين پويش باخبر شدم و خيلي خوشحال شدم.من خودم اگر خانه ام به محل كارم نزديك بود حتما هر روز با دوچرخه تردد مي كردم.
خيلي متعجب شدم كه هنوز وزارت ورزش و جوانان و اداره تابعه و كارمندان آن هنوز از اين طرح استقبال نكرده است!!!!
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1395/04/15 - 13:19
0
2
خیلی جالب است که بنده اصلا از چنین پویشی خبر نداشتم. احتمالا خیلی های دیگر هم باشند که از چنین چیزی خبر ندارند.
اگر واقعا آدم احساس راحتی کند و وسائل نقلیه عمومی برای همه مسیرها و به راحتی وجود داشته باشد اصلا همه روزها بدون خودرو می شود.
اما الان بعضی روزها که ماشین ندارم، در گرمای بعد از ظهر شاید بیش از نیم ساعت منتظر تاکسی می مانم.
البته که حرکتهای خودجوش و مردمی همیشه بهتر از هر انتظاری برای اقدامات دولتی جواب می دهد.
پاسخ ها
معين
| Iran |
1395/04/19 - 15:43
بله اين پويش چندين ماه است كه به راه افتاده و خوشبختانه روز به روز بيشتر مورد توجه مردم و مسيولين قرار گرفته و در رسانه ها هم انعكاس داده مي شود. به اميد روزي كه همه مردم خصوصا در كلانشهرها به اين پويش بپيوندند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: