نشست اطلاعات سبز، از کنگره دوم تا سوم

(لیزنا: باشگاه اطلاعات سبز): در سال­های اخیر، موضوع کتابخانه سبز پای ثابت کنگره ­های ایفلا  بوده است. علاوه بر آن، ایفلا هر ساله جایزه ­ای را نیز برای بهترین ایده­ ها در زمینه کتابخانه سبز در نظر می­ گیرد. به همین منظور نیز ایفلا گروه ویژه­ای موسوم به اینسولیب (ENSULIB)  را برای موضوعات  مربوط به  محیط زیست، پایداری و کتابخانه­ها ایجاد کرده است که دبیری آن را نیز خانم پتراهوک(Petra Hauke) از آلمان برعهده دارند.

کنگره متخصصان علوم اطلاعات که امسال سومین سال خود را تجربه خواهد کرد را نیز می ­توان کنگره­ای بومی مشابه کنگره ­های ایفلا دانست. در  کنگره دوم، نشست «اطلاعات سبز: کتابخانه، مبدائی برای تفکر زیست محیطی» با حضور فعالان محیط زیستی و برخی مدیران در امور کتابخانه ­های کشور برگزار شد و با بیان این مساله که عدم آگاهی جامعه از اهمیت و جایگاه حفظ محیط زیست، چالش بزرگ محیط زیستی کشور است، راهکا­ر­های در تبیین نقش کتابخانه­ ها در ترویج سواد زیست محیطی ارائه شد. نکته قابل توجه در مورد این نشست، استقبال فراتر از انتظار کتابداران و بیان دغدغه­ های زیست محیطی آنها بود که  نشان از اهمیت این موضوع برای آنها داشت.

همچنین در بخش مقالات کنگره نیز دو مقاله ارسال گردید که یکی از آنها مقاله­ ای با عنوان «کتابخانه های عمومی و اطلاعات سبز» بود که توسط سرکار خانم شراره گودرزی، کارشناس ارشد کتابداری و مسئول کتابخانه عمومی شهید صارمی بروجرد نوشته شده بود. در این مقاله به معرفی فعالیت های کتابخانه عمومی شهید صارمی در راستای آموزش محیط زیست و ترویج سواد زیست محیطی پرداخته شده بود.

کنگره سوم در آبان ماه امسال و با عنوان فراخوان تجربه ها و ایده ها برگزار خواهد شد. و امسال نیز نشست اطلاعات سبز با محوریت کتابخانه ها را خواهیم داشت. با توجه به آگاهی­ های کتابداران از نقش کتابخانه­ ها در کمک به محیط زیست در چند سال اخیر، انتظار می ­رود که در این کنگره  کتابداران ایده ها و تجربیات خود در آموزش و ترویج محیط زیست در کتابخانه را در قالب مقاله با سایر همکاران خود به اشتراک بگذارند. البته این نکته را هم باید ذکر کنیم منظور از کتابخانه سبز، انجام فعالیت­ هایی در راستای ترویج سواد زیست محیطی است و انتظارِ داشتن کتابخانه ­ای با  ساختمان سبز در ایران شاید هنوز رویایی بنظر برسد.

فرصت ارسال تجربه­ ها و ایده­ ها به کنگره تا تاریخ 15/5/1396 تمدید شده است و شما می­ توانید مقالات خود را با مراجعه به سایت کنگره در نشانی congress.ilisa.ir و از طریق منوی «ارسال دستاورد» بارگذاری کنید.

 

منتظر دریافت تجربه ها و ایده های شما برای  هر چه بهتر برگزار شدن نشست اطلاعات سبز هستیم.

*دانشجوی کارشناسی دانشگاه قم