کد خبر: 30954
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 مهر 1396 - 11:50

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

تجربه طبیعت برای کودکان

منبع : لیزنا
 *پویا نیکجو
تجربه طبیعت برای کودکان

 (لیزنا: باشگاه اطلاعات سبز): چند سالی می‌شود که به پیشنهاد سازمان بهزیستی روز شانزدهم مهر ماه به عنوان روز کودک در ایران معرفی شده است و البته بد نیست یادآور شویم که روز ملی کودک با روز جهانی کودک که در تاریخ بیستم نوامبر برابر با 29 آبان  شناخته می‌شود، دو جریان متفاوت است. به هر سبب توجه به کودکان و نیازهای‌شان در هر مناسبت و آیینی بسیار ارزش‌مند است و می‌بایست در ترویج و توجه به آن کوشید.

اما این سال ها به بهانه های مختلف روز شانزدهم مهر را تبریک گفتیم و تلاش کردیم در بستر خانواده و یا مراکز آموزشی برای شادی کودکان و پاسخ گویی به برخی از نیازهایشان تلاش‌هایی بکنیم، اما گاهی می‌توان تجربه‌هایی ساخت که کمتر در دسترس است و یا اصولا از انجام آن واهمه داریم!

پیشنهاد امسال ما به عنوان هدیه روز کودک، تجربه طبیعت برای کودکان است. جای خوشحالی بسیار است که رویکردهای زیستی تکاملی و طبیعت‌گرایی در روند رشد و آموزش کودکان گسترش یافته و این سیر صعودی ادامه دارد. به غیر از سفرهای کودکان در طبیعت که جدا از پیشینه‌ی طولانی آن در ایران، طی یک دهه‌ی اخیر تلاش‌های مستمری برای پیگیری و استانداردسازی فرآیند آن توسط موسسه کاوشگران طبیعت دنیا و چند نهاد علمی و پژوهشی دیگر از جمله موسسه پژوهشی کودکان دنیا، انجمن طرح سرزمین و گروه سفرهای میشا انجام شده است، برنامه‌های مدرسه طبیعت نیز با جدیت و تلاش جمع‌های بزرگی در سراسر کشور و به کوشش استاد گرانقدر آقای عبدالحسین وهابزاده سبب شده جایگاه و نقش طبیعت در مجموع نیازهای کودکان جدی‌تر گرفته شود و این را به عنوان حق تجربه‌ی طبیعت برای کودکان به رسمیت بشناسیم.

در هر حال به این بهانه کمی در مورد چرایی و چگونگی حضور کودکان در طبیعت و اهمیت مواجه مستقیم کودک و طبیعت با شما سهیم می‌شویم.

می‌دانیم که حضور مستمر کودک در طبیعت برای رشد و تقویت حواس پنجگانه و جنبه‌های مختلف رشد و از سوی دیگر در شکل‌گیری شخصیت او در بزرگسالی تاثیر بسزایی دارد. ایجاد فضایی برای بازی‌های آزادانه و بدون دخل و تصرف و با توجه به نیازهای اولیه کودک می‌تواند بهترین نوع این مواجه در سال‌های کودکی باشد.

بازی در کودکان از غرایز طبیعی محسوب می‌شود و برای رشد متعادل فیزیکی آن‌ها ضروری است. همان‌طور که اشاره شد کودکان برای رشد و تکامل همه جانبه، تخیل، آرامش، پذیرش خویش و آگاهی از توانایی‌های منحصربه فرد خود نیازمند رفتن به طبیعت هستند و چه بهتر این تجربه‌ها توام با بازی و با همراهی گروه همسالان رخ دهد، بدیهی است که این می‌تواند موجب توسعه مهارت‌هاى اجتماعى و پرورش اعتمادبه‌نفس، كار گروهى، مسئوليت‌پذيرى و همدلى ‌شود.

توجه به ایمنی کودک در طبیعت از مهم‌ترین مسایلی است که در گردش‌های کودکان در طبیعت باید به آن توجه شود، پیش‌بینی حوادث و رخدادهای احتمالی از قبل و آگاهی دادن به کودکان در مورد حوادث پیش‌بینی نشده، به شرطی که ایشان را نگران نکنیم می‌تواند موجب خودآگاهی و خودمراقبتی از سوی آن‌ها شود. البته باز هم یادمان نرود طبیعت خود معلمی است که همواره بزرگ‌ترین درس‌ها را برای ما و بچه‌ها به ارمغان می‌آورد، پس خیلی نگران آسیب‌ها و ترس‌ها و مشکلاتی که ممکن است گاهی پیش بیآید نباشیم و همه‌ی آن‌ها را در زمره‌ی درس‌های لازم برای آینده و زندگی تجسم کنیم.

این تجربه‌های گوناگون در طبیعت آن‌ها را به چالش وا می‌دارد تا مشاهده کنند، بیاندیشند و در مواجه با مشکلات، این خود باشند که به دنبال راه حل می‌روند. چنین محیط‌هایی می‌تواند منشا علاقه و جذابیت دائمی برای کودكان تا بزرگسالی شود. به شما اطمینان می‌دهم این ها انسان‌هایی را خواهد ساخت که همواره در زندگی جسور، شجاع، خلاق و همواره پرانگیزه هستند. انسان‌هایی که همیشه لبخند بر لب، قدرت سازگاری بسیار دارند و برای بهتر شدن وضعیت خود و دیگران تلاش می‌کنند. انسان‌هایی که سرنوشت طبیعت برای شان مهم است و نسبت به سرزمین خود را متعهد می‌دانند.

یادمان باشد به عنوان یک بزرگ‌تر وقتی کودکان را در طبیعت همراهی می‌کنیم همواره پر انرژي، مهربان و با لبخندي بر روي لب دیده ‌‌شویم و پیوسته تلاش کنیم شوق تجربه کردن و روحیه پرسش‌گری را در آن‌ها تقویت کنیم. به پرسش‌های‌شان پاسخ آماده ندهیم و جسارت حرکت و تجربه کردن را در آن ها از بین نبریم.

امیدوارم از این هفته دست در دست کودکان‌مان برای کشف و جستجو به دامان طبیعت برویم و از خلق لحظه‌های شگفت آور لذت ببریم.

 

*طراح تجربه و مروج رویکرد کاوشگری در طبیعت برای کودکان

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: