کد خبر: 33954
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 فروردين 1397 - 12:13

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

بهترین ایده کتابخانه سبز: افتتاح باشگاه حامیان محیط‌زیست و همیاران انرژی پاک

منبع : لیزنا
نگین روزبهانی*
بهترین ایده کتابخانه سبز: افتتاح باشگاه حامیان محیط‌زیست و همیاران انرژی پاک

(لیزنا: باشگاه اطلاعات سبز): زمستان سال گذشته، مسابقه‌ای تحت عنوان بهترین ایده کتابخانه سبز، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان در بین کتابداران این استان برگزار شد. محورهای این مسابقه عبارت بودند از:

--ارائه الگوی بهینه مصرف در کتابخانه‌های عمومی

--شیوه‌های نو در صرفه‌جویی منابع آب، برق، گاز

--طراحی و زیباسازی داخل و خارج کتابخانه با پوشش‌های گیاهی و زیست‌محیطی

--مدیریت بازیافت زباله‌های مصرفی و غیرقابل استفاده

--آگاهی‌رسانی درباره مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها و ارائه دوره‌های آموزشی مرتبط با محیط‌زیست، انرژی‌های تجدید پذیر، بازیافت زباله و

--شیوه‌های حمایت و تعامل با سمن‌های حامی محیط‌زیست و انرژی‌های پاک

با استقبال و مشارکت کتابداران استان همدان، 22 ایده از کتابداران کتابخانه‌های شهرهای مختلف استان، برای این مسابقه ارسال گردید که درنهایت پس از داوری انجام‌گرفته سه ایده برتر این مسابقه انتخاب شد.

 لیزنا در مجموعه یادداشت‌هایی در بخش اطلاعات سبز، به معرفی سه ایده برتر این مسابقه خواهد پرداخت.

در این قسمت سومین ایده برتر مسابقه ایده کتابخانه سبز با عنوان افتتاح باشگاه حامیان محیط‌زیست و همیاران انرژی پاک و توسط خانم نگین روزبهانی، کتابدار کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) شهرستان دماوند خواهیم پرداخت.

 

عنوان: افتتاح باشگاه حامیان محیط‌زیست و همیاران انرژی پاک

نام باشگاه: دانای سبز

افتتاح بخشی با عنوان  باشگاه حامیان محیط‌زیست و همیاران انرژی پاک» در کتابخانه‌های عمومی.

 یک یا چند قفسه جهت نمایش کتاب با موضوع محیط‌زیست و انرژی پاک در قسمتی از کتابخانه جانمایی و با پوشش‌های گیاهی و زیست‌محیطی زیباسازی شود تا علاقه‌مندان حامی محیط‌زیست و انرژی پاک با حضور در کتابخانه عمومی به عضویت این باشگاه درآیند. همچنین کارت‌هایی جهت عضویت علاقه‌مندان طراحی و پس از عضوگیری باشگاه، کارت‌ها به اعضا باشگاه تقدیم شود تا بتوانند با حضور در این باشگاه در فعالیت‌ها و برنامه‌های آن شرکت نمایند.

هدف کلی این باشگاه حمایت و پشتیبانی از سمن‌ها و کمک به توانمندسازی سمن‌های محیط زیستی کشور از طریق گردش اطلاعات و ارائه کتاب‌ها و محصولات فرهنگی مرتبط با محیط‌زیست و انرژی پاک است.

اهداف اختصاصی طرح نیز شامل:

--آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده در حوزه‌های انرژی و محیط‌زیست در بین اقشار مختلف جامعه

--بالا بردن انگیزه‌های عمومی در جهت حفظ منابع انرژی و محیط‌زیست

--برگزاری نمایشگاه‌های متنوع فرهنگی هنری اعم از: کتاب، عکس، نقاشی، صنایع‌دستی و کاردستی اعضا باشگاه

--همکاری با مراکز فرهنگی اعم از مدارس، کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان، اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و ...

در سایه اجرایی نمودن این طرح، همچنان هدف والای کتابخانه‌های عمومی که همانا ترویج فرهنگ مطالعه و عضوگیری افراد جامعه می‌باشد نیز تحقق می‌یابد.

هزینه اجرایی کردن طرح یا ایده:

هزینه جهت تهیه چند قفسه ویترینی و مناسب برای نمایش کتاب های مربوطه و همچنین تهیه کتاب‌های مرتبط با موضوع برحسب نیاز: حدوداً 1میلیون و 500هزار تومان است.

البته می‌توان عضوگیری در ابتدا انجام داد و حدود 20 نفر اول به‌صورت افتخاری عضو شوند. پس از مدتی با پیشروی مطلوب، جهت عضوگیری از افراد هزینه دریافت شود که در این صورت این طرح می‌تواند درآمدزایی هم داشته باشد (حتی به هنگام برگزاری نمایشگاه می‌توان محصولات را به فروش گذاشت).

اميد آن داريم اين برنامه نه‌تنها به‌عنوان يك مسابقه، بلكه گامي مهم در جهت جريان سازي فرهنگي- اقتصادي» در کتابخانه‌های عمومي به‌عنوان مراكز مديريت دانش آحاد جامعه باشد. همچنین شاهد آن بودیم که با همدلي و هم‌زبانی تمامي کارکنان کتابخانه‌ها در اين رويداد بزرگ، نقش کتابخانه‌های عمومي در ارتقا فرهنگ جامعه بیش‌ازپیش نمايان شد.

 *کتابدار کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) شهرستان دماوند استان همدان

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: