کد خبر: 24887
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 مرداد 1395 - 10:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

آزمون استخدامی علت یا معلول: در ادامه پاسخ دکتر فتاحی

منبع : لیزنا
سید ابراهیم عمرانی
آزمون استخدامی علت یا معلول: در ادامه پاسخ دکتر فتاحی

 لیزنا، سید ابراهیم عمرانی: از سوی تحریریه از من خواسته شده بود که در لیزنا به مساله آزمونهای استخدامی ورود کنیم و من با توجه به اینکه موضوع مشکلات فارغ التحصیلان و معضل بیکاری بارها بحث شده قصد نداشتم که حرفهای تکراری بزنم. حرفهایی که هم بخشی از متقاضیان کار را دلسرد می کند و می رنجاند و هم عزیزانم در دانشگاهها را که به واقع در حد امکاناتشان زحمت می کشند تا فارغ التحصیلان با کیفیتی به بازار کار بفرستند.

 

وقتی صحبت از افراد و سازمانهایی شد که بتوانیم از آنها برای پاسخ به این مساله مصاحبه بگیریم، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسیدیم که مجوزهای استخدامی سازمانهای دولتی را صادر می کنند و آزمونها با اجازه ایشان منتشر می شوند و قرار بود با وجود اینکه می دانیم که جواب سربالا خواهند داد باز مصاحبه کنیم فقط برای آنکه فارغ التحصیلان بدانند کوتاهی نخواهیم کرد و هر کاری از دستمان برآید انجام خواهیم داد که البته هنوز میسر نشده است. در این تعقیب گفت و شنودها در گروه بحث به یادداشت دکتر فتاحی رسیدم که می خواهم عین یادداشت ایشان را در اینجا بیاورم.

 

اول به دلیل اینکه همه کتابداران ایران عضو گروه بحث نیستند و شاید عده ای باشند که از لیزنا خبرهای خود را می گیرند و دوم هم فکر کردم که نکاتی بر یادداشتهای ایشان اضافه کنم.

ابتدا یادداشت دکتر فتاحی را با هم بخوانیم که از سر صمیمیتی واقعی و دلسوزی همیشگی نوشته‌ا‌ند و من هم به عنوان یک کتابدار در همه این سالها شهادت می دهم که آنچه ایشان نوشته واقعیت دارد و واقعا یکایک این کارها را با استفاده از اعتبار شخصی خود و یا به عنوان عضوی از مجامعی که نام می‌برد انجام داده است و با اینهمه اکنون ما در این نقطه ای هستیم که می بینید.

 

پاسخ دکتر فتاحی در گروه بحث

 درود بر همه

با سپاس از لطف شما. اما من به هیچوجه پدر کتابداری ایران نبوده و نیستم. من یک کتابدار متوسط و یک معلم پیشکسوت هستم. 

حق با شماست که چرا ماها سکوت کرده ایم. این وضعیت در مورد خیلی از ماها معلمان صدق می کند. اما باید به واقعیتهای اقتصادی، مدیریتی و سیاسی کشور در ارتباط با امر توسعه و از جمله ایجاد شغل توجه کرد. خیلی از امور از دست مدیران ارشد خارج است چه رسد به ما معلمان ساده. متاسفانه در هشت سال ریاست جمهوری گذشته، شرایط به گونه ای پیش رفت که این همه زیان و آسیب متوجه کشور بویژه قشر جوانان تحصیلکرده جویای کار شد. اقتصاد بیمار و ....همه نابسامانی هایی که شما در رسانه ها می خوانید و در جامعه می بینید.

هر جوانی "حق" دارد از تحصیلات مناسب، از کار مورد علاقه، و از رفاه نسبی برخوردار باشد تا بتواند "خوب" زندگی کند. 

اما اکنون شما جوانها دچار بدشانسی تاریخی شده اید. من سرمقاله ای را سالهای پیش در خبرنامه انجمن نوشتم با عنوان: "نسل خوش شانس، نسل بد شانس". لطفا بیابید و بخوانید.

در عین حال، من نهایت تلاش خود را در مجامع و سازمانهای مختلف برای ایجاد شغل برای دانش آموختگان حرفه خود کرده ام:


1. به عنوان مشاور علمی آستان قدس (از سال 1377 تاکنون) توانسته ام به مدیران آنجا بقبولانم که تعداد بسیار زیادی از دانش آموختگان ارشد و کارشناسی را استخدام کنند،

2. به عنوان عضو هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان خراسان، از همه دانشگاهها و موسسات آموزشی غیرانتفاعی جدا خواسته ام که کتابخانه استاندارد ایجاد کنند و حتما کتابدار استخدام کنند،

3. به عنوان یک کتابدار پیشکسوت از مدیران نهاد کتابخانه های عمومی خواسته ام که کمبودهای کتابداران خود را با افزایش ظرفیت پذیرش استخدامی جبران کنند. از آنها خواستم که به جای استخدام دانش آموختگان سایر رشته ها، از دانش آموختگان رشته خودمان استفاده کنند،

4. به عنوان یکی از اعضای کمیته راهبری علم سنجی دانشگاه فردوسی مشهد، از مدیران ارشد این دانشگاه خواسته ام که حتما و فقط از دانش آموختگان رشته ما برای ایجاد اداره علم سنجی و توسعه آن استفاده کنند،

5. به عنوان یکی از سردبیران باسابقه عضو شورای سردبیران مجلات دانشگاه فردوسی مشهد از مدیران این دانشگاه خواسته ام که تا حد امکان از دانش آموختگان رشته ما به عنوان مدیران اجرایی مجلات دانشگاه استفاده کنند. دلایل تخصصی و توجیهی این امر را نیز به شکل مکتوب به آنها یادآور شده ام،

6. به عنوان رئیس پیشین انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و اکنون شاخه خراسان، تعدادی همایشهای تخصصی در زمینه اشتغال، کارآفرینی و موفقیت حرفه ای برگزار کرده ام تا علاقمندان راهها و رویکردهای لازم را برای اشتغال و کارآفرینی دریابند. به عنوان مدیر مسئول نشریه الکترونیکی شناسه، ار سردبیر و اعضای ارجمند هیئت تحریریه آن خواستم که یک شماره این نشریه را به موضوع اشتغال و مسائل مرتبط با آن اختصاص دهند،

7. به عنوان عضو باسابقه کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم، تلاش کرده ام تا درسهایی را در برنامه های درسی مقاطع سه گانه قرار دهم که دانش و توانمندیهای لازم را برای اشتغال و کارآفرینی در دانشجویان بوجود آورد،

8. به عنوان طرف مشورت برخی شرکتهای نرم افزاری، از مدیران آنها خواسته ام که از دانش آموختگان آگاه ما برای طراحی نرم افزارهای توانمندتر و کارآمدتر استفاده کنند،

9. همواره دغدغه های خودم (درواقع دغدغه دانشجویان و دانش آموختگان) را در هر فرصتی با مدیران مطرح کرده ام.

10. چندین سرمقاله من در مجلات حرفه و خبرنامه انجمن در ارتباط با اشتغال دانش آموختگان است، برای نمونه، عنوان یکی از آنها اینست: "به عنوان یک عضو هیئت علمی، شرمنده ام..."

11. به عنوان یک پیشکسوت، از برخی دانشگاهها خواسته ام که ظرفیت پذیرش خود را اینگونه سرسام آور بالا نبرند و در شهرهای مختلف گروه آموزشی ایجاد نکنند زیرا تعادل عرضه و تقاضا از بین می رود اما آنها توجه نکردند...

12. به عنوان یک عضو هیئت علمی، طرح درس "سواد اطلاعاتی برای همه رشته ها" را به دانشگاه فردوسی داده ام تا کتابداران راشد بتوانند به عنوان مدرس این درسها را بدهند، مانند درس "تنظیم خانواده"، درس "معارف اسلامی،، درس "زبان" و .... که اجباری است.

13. به عنوان یک پیشکسوت و یک انجمنی، ارتباطهای زیادی با وزارت آموزش و پرورش برقرار کرده و آنها را تشویق کرده ام که کتابخانه های آموزشگاهی را توسعه دهند. اما آنها ملاحظات خود را دارند. اکنون هم با همفکری و همکاری یک دبیر آموزش و پرورش در قم (آقای علی کریمی) در حال تدوین طرحی برای راه اندازی کتابخانه های آموزشگاهی در هر ناحیه از شهرها هستیم و قرار است ملاقاتهایی با برخی مسئولان داشته باشیم اما این وزارتخانه بازهم ارزش کتابخانه ها را درک نمی کند.

14. به عنوان عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد همواره با شهرداری مشهد در جدال هستم و در جلسات چالش دارم که چرا این همه برای فضای سبز و چراغانی و نورپردازی شهر و پارکها هزینه می کنند اما نه برای کتابخانه ها که می توانندجلوی انحرافهای اجتماعی را بگیرند، اما آنها نیز درک نمی کنند...

اما بازهم تکرار می کنم باید بپذیریم که شرایط موجود کشور شرایط عادی نیست. جز چند مورد از رشته ها، بیکاری در همه رشته ها وجود دارد و تازه ما جزو آنهایی نیستیم که مشکل اساسی دارد.

به هر شکل، بازهم شرمنده ام که کار بیشتری در شرایط کنونی از دست من بر نمی آید. خواهش من آنست که همه واکنش نشان دهند و راهها و رویکردهای ایجاد اشتغال را پیشنهاد کنند.

نیک فرجام باشید

فتاحی

 

رحمتالله فتاحی که رحمت خدا بر او خانواده گرامیش به ویژه همسر فرهیخته و دلسوخته اش باد، به عنوان معلمی تاثیرگذار، با تلاش فراوان و مسئولیت پذیری فوق العاده از معدود افراد حوزه ما بوده که در بیرون ازحوزه هم ایشان را شناخته و درمجامع مختلفی عضویت داشته اند و در بالا نمونه هایی از فعالیت ها، جایگاه و تلاش ایشان برای ارتقاء حرفه را می بینیم. از جایگاه انجمن می توانم شهادت دهم که دکتر خسروی و دکتر رضایی شریف آبادی نیز همه جا از مقبولیت فردی خودشان در بیرون از حوزه کتابداری و علوم اطلاعات برای جایگاه بخشیدن به حرفه استفاده کرده اند که همه آنهایی که در اطراف انجمن در این 15 سال بوده اند، ‌می‌توانند شهادت دهند که این سه بزرگ دغدغه هایشان برای فارغ التحصیلان تمامی نداشته و ندارد. حال با وجود جایگاه معین نهادها و انجمنهایی که این عزیزان عضو و یا مدیر آن بوده اند و همه تلاش آنها آیا موقع آن نشده که یک بار دیگر مساله را عمیق تر بررسی کنیم؟ پیشنهاد من ادامه نشستهای "برای فارغ‌التحصیلان چه پاسخی داریم ؟" است

در ابتدا و در تایید صحبت دکتر فتاحی و در تاکید بر فاجعه ای ملی که نتیجه سالها مدیریت بد و 8 سال مدیریت خیلی خیلی بد در  کلان کشور بوده، شمارا ارجاع می دهم به مقاله "فارغ التحصیلان کدام رشته از همه بیکارترند؟" در سایت "فردا":

 

 "حدود 1میلیون نفر از کل بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، با این حال بالاترین تعداد بیکاران در رشته‌های صنعت و فنآوری، کامپیوتر، هنر و روزنامه‌نگاری قرار دارند.


جدول آماری اشتغال و بیکاری 23 رشته اصلی دانشگاهی

 گروه تحصیلی

 تعداد

 شاغل

بیکار 

 نرخ بیکاری

تربیت معلم و علوم تربیتی

 330011

 304688

 25323

 7.7

هنر

 87802

 64582

 23220

 26.4

علوم انسانی

 582856

 494038

 88818

 15.2

علوم رفتاری و اجتماعی

 295421

 235027

 60394

 20.4

روزنامه نگاری و اطلاع رسانی

 36967

 25766

 11200

 30.3

بازرگانی و علوم اداری

 795693

 634102

 161590

 20.3

حقوق

 184650

 137788

46862 

 25.4

علوم حیاتی

 106283

 77989

 28294

 26.6

علوم فیزیکی

 177813

 133328

 44485

 25

ریاضیات و آمار

 124670

 100936

 23733

 19

علوم کامپیوتر

 11129

 7740

 3388

 30.4

مهندسی و حرفه های مهندسی

 894740

 696949

 198790

 22.2

صنعت و فرآوری

 39795

 23223

 16572

 41.6

معماری و ساختمان سازی

 354952

 272995

 81957

 23.1

کشاورزی، جنگلداری و شیلات

 153376

 115335

 38040

 24.8

دامپزشکی

 16763

 13375

 3388

 20.2

بهداشت

 297694

 273851

 23842

 8

خدمات بهداشتی

 19408

 15574

 3833

 19.8

خدمات شخصی

 51831

 41487

 10344

 20

خدمات حمل و نقل

 8068

 7754

 313

 3.9

خدمات محیط زیست

 6776

 5458

 1318

 19.5

خدمات امنیتی

 66483

 60575

 5908

 8.9

 کل

 4643618

 3741999

 901619

 19.4

 

یکی از مهم ترین معضلات و مسائل کشور در مورد بیکاری جوانان، عدم موفقیت افرادی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی امکان راهیابی به بازار کار را ندارند و در این بخش با مخاطرات و مشکلات فراوانی مواجه می شوند.

به عبارتی، درصدی از جمعیت فعال جامعه که به دلیل افزودن بر دانش و تخصص خود راهی دانشگاه ها می شوند و این مسئله باعث تاخیر چندساله آنها در ورود به بازار کار می شود، به جای اینکه بتوانند پس از فارغ التحصیلی ورود بهتری به بازار کار داشته باشند، به درب های بسته بنگاه ها و واحدهای اقتصادی کشور بر می خورند."

 

 نویسنده در ادامه به نکته ای اشاره می کند که شخصا بارها و بارها در لیزنا در عطف و در فرصتهای دیگر گفته ام و به شدت بر آن پای می فشارم. آخرین بار در جلسه  هیات مدیره انجمن کتابداری و با رئیس کمیته برنامه ریزی شورا این نکته را یادآوری کردم. و این بار از زبان نویسنده مقاله فوق برایتان نقل می کنم:

 

تفاوت آموزش در دانشگاه و نیاز کارفرما!

به عبارت دیگر، امروز افرادی که از مسیر دانشگاه به سمت بازار کار حرکت می کنند، با نوعی تفاوت اساسی در دانش تئوریک و نیاز بازار کار مواجه می شوند که این مسئله باعث سخت تر شدن پذیرش متقاضیان کار توسط کارفرمایان می شود.

در سال های اخیر تلاش هایی برای جبران خلاء آموزش های دانشگاهی و نیاز بازار کار از طریق ارائه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای صورت پذیرفته و به گفته مقامات فعال در حوزه فنی و حرفه ای، این آموزش ها توانسته مشکلات ورود به بازار کار، کارجویان دانشگاهی را تا 90 درصد حل کند" (همان گزارش در سایت فردا).

 

عزیزان، لطف کنید و با دقت بخواید که شبهه ای پیش نیاید. من هم مانند بسیاری از شما به دنبال راه حل هستم و دشمن کتابداران نیستم و خودم یک کتابدار هستم. من در مسئولیت پذیری و دلسوزی و تلاش اغلب استادان شک نمی کنم و با اینهمه در جلسه انجمن همین را عرض کردم. "محصول دانشگاهها چقدر با بازار کار همخوان است؟" با همه مطالعاتی که کمیته برنامه ریززی و  اساتید می کنند چرا هنوز به نتیجه نرسیده ایم؟ اگر به نتیجه نمی رسانیم چرا اینهمه دانشجو با این وضعیت دانشاهها و با شیوه های تدریس می گیریم؟ چرا وقتی می گوئیم برنامه کارشناسی را حذف کنید اینهمه موضع گرفته می شود. همین میزان کارشناسی که تربیت شده برای سالها کافی است، بیائید روی بقیه مقاطع  کار کنیم و بطور عمده روی کارشناسی ارشد خوب با گرفتن دانشجو از رشته های مختلف، همان کاری که در اغلب دانشگاههای دنیا انجام می شود (بیش از 90% دانشگاههای جهان)، بیائید  از تعارف کم کنیم و بر کیفیت بیفزائیم. چرا به جای کم کردن فارغ التحصیل بیکار اینهمه کیلویی دانشجوی مجازی در دانشگاهها و به ویژه پردیسهایشان می گیریم. خیلی در آموزش حضوری موفق بوده ایم که رفته ایم سراغ پردیس های لب دریا و دانشجو گرفته ایم. شاید به این دلیل باشد که حمل این میزان محصول با کشتی آسانتر است.

 

در همایش "برای فارغ التحصیلان چه پاسخی داریم؟" در بهمن 1394 که نیمه کاره مانده و امیدوارم به زودی ادامه آن را با حضور اساتید و فارغ التحصیلان شاهد باشم، نیز به برخی از مشکلات اشاره شد که شاید لازم باشد مورد مداقه قرار داده شوند.

می دانم که فارغ التحصیلان بیکار حوصله شان از این بحثهای مطبوعاتی و حتی علمی عده ای از اساتید سر رفته و انتظار دارند که کاری بشود که  موقعیت لحظه ای آنها را بهبود بخشد، ‌ولی این کارها هیچوقت زمین گذاشته نشده و هر یک از مسئولان و عزیزان، هر جا که روزنه ای پیدا شده این کارها را دارند دنبال می کنند،‌ بیائیم علتها را شناسایی کنیم و به چاره بپردازیم، ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. برای جلوگیری از فاجعه های عمیق تر بیائید امروز فکر کنید که چه بایدکرد؟ تاکیدی بر سخن خانم دکتر حریری در همایش" برای فارغ التحصیلان چه پاسخی داریم:

 

 "در ادامه دکتر نجلا حریری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم - تحقیقات تهران بیان کرد: بهتر است به دنبال معلول ­ها نباشیم و بر روی علت ­ها بحث کنیم. یکی از علت ­های که در رشته ما به طور اخص مطرح است، سیاست ­گذاری ­های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که یک شیوه آن بدون فیلترینگ است که منجر به ورود دانشجویان به عرصه آموزش می ­گردد و راه را برای ورود بی ­رویه دانشجویان باز کرده است. کما اینکه در ۲۰ سال گذشته آزمونها پخته ­تر بود و علاوه بر آزمونهای تخصصی پیچیده، آزمونهای زبان تخصصی انگلیسی و سنجش هوش و تحلیل نیز برگزار می­ گردید ........ " البته در همان همایش سایر حاضران به علتهای دیگر پرداختند که امیدوارم فرصت داشته باشیم همه انها را بطور وسیع مطرح کنیم. برای کنگره امسال هم در بخش"مسایل دانشجویان و دانش آموختگان" به سراغ وضعیت فارغ التحصیلان خواهیم رفت، باشد که با همفکری و کمک خودشان راه حلی عاقلانه و کاربردی برای برون رفت از بن بستی که برای جوانان ایجاد شده است پیدا شود.  

 

 

عمرانی، سید ابراهیم. « آزمون استخدامی علت یا معلول: در ادامه پاسخ دکتر فتاحی». سخن هفته لیزنا، شماره ۲۹7. 11 مرداد ۱۳۹۵  

مهرداد - کتابدار
|
Iran
|
1395/05/18 - 11:18
3
10
جناب ابان کتابدار
اول بگم من مدرک کتابداری دارم ، ولی ایکاش یکی پیدا می شد تعریفها را از کتابدار یکسان می کرد که بدانیم داریم درباره چه چیزی حرف می زنیم. سوال من این است: هر کس مدرک کتابداری گرفته باشد کتابدار است؟ با داشتن این مدرک شما صاحب حق می شوید؟ حتی اگر به هیچوجه انگیزه نداشته باشید؟ سواد نداشته باشید؟ خلاقیت نداشته باشید؟ و درست مثل یک کارمند حرفه ای اداره ای عمل کنید؟ به ساعت نگاه کنید که کی در را ببندم و یا شیفت را تحویل بدم از شر این کتابخونه راحت شم برم بشینم پای تلویزیون سریال کره ای ببینم.
برادر یا خواهر عزیز وقتی از آه و ناله حرف می زنید لطفا آه و ناله مراجعه کنندگان در برخورد به یک صاحب مدرک بی انگیزه را هم پیش خدا جوابگو باشید.
نگاهی به همکاران خودمان و هم مدرکهای خودمان در بسیاری ازکتابخانه ها بکنید و بعد حق را تعریف کنید و آه و ناله را.
بسیاری ازهمین صاحب مدرکهای کهنه کار و قدیمی تر، از سال اول که وارد می شویم فقط آیه یاس در گوش من خونده اند که چرا کار می کنی؟ برای اینها که فرقی نمیکنه کار کنی یا نکنی، حقوق که نمی دن برای چی خودت را می‌کشی؟ می خوای بشی شیرین عسل رئیس؟ اینقدر این مراجعه کننده ها را پررو نکن؟ میشینی یا پاشم خاموشت کنم؟
اگر دو یا سه کتابخونه عوض کرده باشین خوب می دونین من چی دارم می گم. اول یک جوالدوز به خودمون بزنیم.
پاسخ ها
راس
| Iran |
1395/05/20 - 15:10
خداییش راست میگی
ابان کتابدار
| Iran |
1395/05/18 - 15:03
منفی دادم بهتون. چون شما که واقعا سر در نمیارید از کتابداری چرا اصلا دکتراشو خوندید؟؟؟میرفتید دکترای بیکاری میخواندید. واقعا برای نظرتون متاسفم. من کتابدارم دانشجوی دکترا هستم. به کارم ابدا مثل شما نگاه نمیکنم. اول برای غنی کردن حافظه خودم مطالعه میکنم و بعد در اختیار کاربر قرار میدم. کتابداران مثل شما باعث شدن همه بگن کتابدرای رشته بیخودیه
ابان کتابدار
|
Iran
|
1395/05/17 - 22:49
7
1
جناب کتاب 3
امثال شما جای سایر کتابداران را گرفته اند
والا الان همه کتابداران سر کار بودند
بترسید از اه و ناله انان
کتاب3
|
Iran
|
1395/05/16 - 11:45
9
9
قرار نیست رشته تون کتابداریه دیگه سوادتون گوش فلک رو کر کنه.بنده غیر کتابداریم و بین صده کتابدار که بیش از 10نفرشون ارشد بودم سواد و رتبه م بهتر بود و البته کارایی و علاقه به کتاب.
...
|
Iran
|
1395/05/14 - 19:41
21
19
والابخدامن کتابداربارشته غیرمرتبط خیلی بهترازهمکارم با رشته کتابداریه کارمیکنم وبه کارم معتقدیم...لطفااینهمه تعصب نداشته باشین
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/05/16 - 18:38
دوست عزیز بحث تعصب نیست همه ماها که کتابداری خوندیم بیکاریم انوقت رشته های ادبیات و تاریخ تو کتابخونه ها شاغلن.این انصافه؟؟
کتابدار
| Iran |
1395/05/16 - 14:51
متاسفانه کتابخانه ها تو ایران طوری ارائه خدمات می دهند که هر رشته دیگری می تواند جای کتابدار را بگیرد یکسری کار های تکرار مانند چیدن کتاب ها و امانت دهی در حالی که کار کتابدار فراتر از این کارهاست برید مقالات روز دنیا در مورد خدمات کتابخانه ها رو بخونید متوجه میشوید که کار خدامات دهی این نیست بعدشم شما با چه روش ارزیابی به این نتیجه رسیدید؟
کتابدارآموزشگاهی
|
Iran
|
1395/05/14 - 04:48
1
5
من یک کتابدارآموزشگاهی بیکارم ومعتقدم باحرف هیچ کاری نمیشودبایدبرویم به سمت عمل دردبیکاری وبی پولی دانش آموخته کتابداری رافقط همون فارغ التحصیلان بیکار این رشته حس میکنند وباتمام وجودمیفهمندولا غیر ما نیازبه یک صنف داریم باانجمن بازی وسمیناربازی وبیانیه دادن کسی سرکارنخواهدرفت انجمن کتابداری ایران یک نهادعلمیست نه صنفی بنابراین نمیتواند برای کتابداربه عنوان یک صنف کاری بکندبایدهمان کارعلمی بکندومشاوره هم به صنف بدهدما بایدانجمن صنفی کتابداری ایران را تاسیس کنیم ومستقیما فقط مطالبات صنفی کتابداران رامطرح وپیگیری کنیم .
پاسخ ها
کتابدار...
| Iran |
1395/05/16 - 14:50
احسنت
ابان کتابدار
|
Iran
|
1395/05/13 - 16:55
2
9
متاسفانه جامعه کتابداری ایران بیسواد است
اساتید به جای تدریس حوزه های عملی بخش مهمی را به نظریات می پردازند و قالب کار عملی کم است

مهارت های یک متخصص مدیریت اطلاعات بالاست اما در ایران روی انها سرمایه گذاری نمیشود
جدیدا شنیده ام اساتید خود رشته میگویند هیچ اشکالی ندارد غیر کتابدار در کتابخانه شاغل باشد

این است اوج تاسف و درماندگی یک کتابدار
کرد زبان
|
Iran
|
1395/05/13 - 11:38
1
2
با سلام و عرض ادب به لیزنا امید کتابداران.جناب عمرانی عزیز بنده ارشد علم اطلاعات هستم آنقدر استخدامی شرکت کردم وتا مرحله نهایی رفتم که دیگر هیچ انگیزه ای برایم نمانده است.خواهش میکنم شما که دستتان میرود این مطلب را بنویسید بلکه مدیران عزیز نهاد ببینند وخود قضاوت کنند.جناب مختار پور عزیز مگر شعارشان فقط جذب کتابدار نبود؟آیا خبر از نحوه جذب کتابداران روستایی دارند؟که چه لابی های وحشتناکی توسط بخشداران ودهیاران ایجاد شده است؟در منطقه ما هیچ دهیاری نیست که همسرش از این موهبت مفت برخوردار نشده باشد وبه ریش ما نخندند.ای کاش این نظر من منتشر بشه تا مدیران نهاد ببینند.
پاسخ ها
کتابدار...
| Iran |
1395/05/16 - 14:52
درشهر ما هم کتابدار روستایی گرفتند کسی در همان بخش واجد شرایط بود ولی با لابی بخش داری شخصی از شهرستان انتخاب شده و هرروز 80کیلومتر رفت و آمد میکند
مینا بیابانی
|
Iran
|
1395/05/12 - 23:21
1
2
سلام
دعوا نکنید . فعلا رئیس جمهور امتحان استخدامی را انداخته عقب که سهمیه بانوان را بالاتر ببرند. شاید بشود در این فرصت صحبتها را به جایی برسانند. انجمن نمی تواند دخالتی بکند
واقعا پردیسهای لب دریا غوغا کرده اند. ببینید استاد برای این مجموعه های لب دریا چگونه انتخاب شده اند.
مریم 9
|
Iran
|
1395/05/12 - 10:31
4
4
با سلام
اقا یا خانم بی طرف اولا مودبانه صحبت کنید
در ثانی زمانی که سواد اساتید در دانشگاه های حضوری انقدر نیست که دانشجو مهارت لازم کسب کنید، خب این اساتید در دانشگاه های مجازی چه شده که سواد بیشتر دارند. در بسیاری از دانشگاه های حتی تیپ یک ما اساتیدی داریم که حتی ساده ترین سوال دانشجو را نمی تواند پاسخ دهد. در واقع بارها از طرف ریاست دانشگاه به آنها هشدار داده شد که در رکود علمی هم هستند. خب در نظر بگیرید دانشجوی زرنگی که با رتبه خوب می خواهد دانشگاه تیپ یک را انتخاب کند وارد چنین دانشگاه و یک استاد با رکود علمی شود . چه یاد می گیرد؟
مشکل دیگر این است که ما نیاز به کتابدار را در تمام شهرها احساس می کنیم. مشکل اینجاست که در کتابخانه های ما غیر کتابدار مشغول به کار شده است . چون این غیر کتابداران با رشته آشنایی کافی ندارند در نتیجه در جایگاه شغلی خود موفق نبوده و منجر به این خواهد شد که کتابداران در جامعه به عنوان افراد ضعیف شناخته شدند و کسی نیست بگوید پست کتابداری که شما با آن مواجه شدید، تحصیل کرده کتابداری نیست.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/05/12 - 21:14
خانم مریم محترم امسالم کهرشته کتابداری تو کتابخانه ها گرفتن اونایی که رشته های نامرتبط با کتابدارین، قبلا استخدام شدن میخای بهشون بگیم اخراجید. مگه اونایی که کتابداری خوندن قبول شدن چه گلی بر سر کتابخانه ها زدن
محمد امینی
|
Cyprus
|
1395/05/11 - 17:27
1
4
با سلام، من یک فوق لیسانس علم اطلاعات و دانش شناسی از یکی از بهترین دانشگاه های کشور می باشم و هر جا هم به دنبال کار می روم متاسفانه به در بسته خورده ام و سال های متعدد ی را در آزمون های استخدامی شرکت کرده و نمره علمی را به دست آورده ام (آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور) ولی متاسفانه همیشه از مصاحبه های سوری مردود شده ام و نمی دانم ملاک و معیار گزینش این استخدامی ها چیست؟ آیا برای ما کتابداران بیکار هم جایی وجود دارد یا خیر؟ لطفاً پاسخ گو باشید متشکرم
طفره نروید
|
Iran
|
1395/05/11 - 12:07
4
23
چراالکی حرفهایی می زنید که واقعیت ندارد..
آقای عمرانی عزیز بااینکه می دانم نظرم درلیزنای بی طرف نمایش نخواهد داده شد وبرای اینکه ازجوشعار خارج شوید نگاهی کنید به انتخاب رشته دانشجویان ورودی سال 94درمقطع کارشناسی
انتخاب رشته نفرات زیر5000هزارهیچکدام رشته وزین کتابداری راانتخاب نکرده اند...
وبعدازآن هم، تعارفات وتمجیدات که ورد زبان ماشده است بسیار دل آزاراست (ازقبیل پدر ما،مادرمهربان کتابداری و..)
قبول کنید که بیسوادی وکم آگاهی بعضی ازدست اندرکاران کتابداری( بخصوص در دانشگاه ها)منجربه این فاجعه شده که اسم وارزش کتابدار مساوی بایک کارگر هم نیست ...
شماهم مانند بعضی سیاستمداران ناکام ،مسکنی موقتی به نام 8 سال گذشته ودولت گذشته پیدا کرده اید ولی 8سال بعد چه جوابی دارید بدهید 20سال بعد چه؟؟
بیایید صریح باشیم ...
قبول کنید تنبلیم*
بی عرضه ایم*
سواد الکی داریم*
ودر خصوص دانشجویان مجازی وپردیس هم سوالی از استادان داشته باشید بد نیست .
اساتید معترفند که این دانشجویان فعالتر،کوشاترونخبه ترند چراکه تحصیل مجانی که نمی کنند .پول خونشان رامی دهند وطبیعتا مشتاق تربه تحصیلند...
پاسخ ها
کتابدار
| Russia |
1395/05/13 - 13:46
قبول دارم صدالبته...
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: