کد خبر: 31565
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 آبان 1396 - 09:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

انسجام و مقبولیت: دو مؤلفه بنیادی برای موفقیت انجمنی و حرفه‌ای

منبع : لیزنا
رحمت الله فتاحی
انسجام و مقبولیت: دو مؤلفه بنیادی برای موفقیت انجمنی و حرفه‌ای

 لیزنا: رحمت الله فتاحی، معلم علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خراسان:  برگزاری موفقیت آمیز سومین کنگره بزرگ متخخصان اطلاعات بار دیگر نشان داد که دو مؤلفه انسجام و مقبولیت حرفه می تواند عامل پیشبرد رسالتها و وظایف حرفه و از جمله نهادِ مادرِ آن یعنی انجمن باشد. ثبت نام و حضور بیش از یک هزار نفر از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و شاغلان در حرفه، بدون تردید، کار بزرگی بود که تابحال نظیر نداشت. دو مؤلفه یادشده از آنچنان اهمیتی در هر نهاد و تشکلی برخوردار است که بودن آن موجب موفقیت و نبود آن موجب افول حرفه می شود. نمونه ناموفق را می توان در تشکل دیگری دانست که بیش از 10 سال است در حرفه ما در وضعیت غیرفعال مانده است و اکنون هیچ اعتبار حرفه ای ندارد. دلیل عمده این وضعیت ناگوار، نبود انسجام و مقبولیت است که از اعضای هیئت مدیره آن آغاز و به کل حرفه سرایت کرده است. پیامد منفی چنین وضعیتی آنست که، سایر نهادها به خود اجازه می دهند برای آن حرفۀ فاقد انجمنِ فعال و زنده، تصمیم گیری کرده و با سرنوشت هزاران نفر دانشجو، عضو هیئت علمی و کتابداران شاغل بازی کنند.

وجود انسجام و مقبولیت در حرفه می تواند به طور ضمنی نشان دهنده تفکر منطقی مدیران و اعضای حرفه و در مجموع، بیانگر عقلانیت و خرد به عنوان پایه های استوار جامعه حرفه ای باشد. انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در طول 15 سالی که از بازگشایی آن می گذرد تلاش داشته است تا فضای مدیریتی آن در چارچوب عقلانیت و خرد جمعی شکل گیرد. همین رویکرد موجب شده تا دچار کمترین چالشها و آسیبها شود. آشکار است آنچه اعضای انجمن انتظار داشته و دارند، وجود کمترین مسایل و چالشهاست زیرا همگان بر این باورند که گرفتار شدن در فضای تنش و اندیشه های غیرعقلانی می تواند ضربه هولناک و فراگیری به این نهاد وارد کند و آن را همچون برخی تشکلهای حرفه ای به نابودی کشاند.

اسقبال خیل عظیم علاقمندان به شرکت و یا مشارکت در کنگره سوم و بویژه پیوستن تعداد قابل توجهی از مدیران نهادها و سازمانهای خارج از حرفه نشان دهنده مقبولیت برونی (مشروعیت اجتماعی) انجمن است. همچنین، پشتیبانی مادی و معنوی بسیاری از نهادها از کنگره سوم دلیل دیگری بر باور آنها نسبت به تاثیرگذاری انجمن و فعالیتهای آن در راستای توسعه علمی و حرفه ای کشور است. از سوی دیگر، ارائه سخنرانی برخی مدیران و اندیشمندان خارج از حرفه و نیز پشتیبانی مالی برخی نهادها و شرکتها از جایزه های ملی پوری سلطانی، عباس حری و نورالله مرادی گواه محکمی از پذیرفته شدن انجمن به عنوان مهمترین تشکل حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی است. این یک دستاورد بزرگ برای انجمن و حرفه به شمار می آید و باید در راستای تثبیت و توسعه بیشتر تلاش کرد.

آنچه در شرایط کنونی ضروری  و بایسته به نظر می رشد آنست که تلاش کنیم حضور و وجود این دو مؤلفه تاثیرگذار، یعنی انسجام و مقبولیت را در تک تک نهادهای حرفه ای و نیز تک تک اعضای حرفه (اعضای هیئت علمی، کتابداران شاغل و دانشجویان) ترویج و بسط داده شود. به بیان دیگر، هر یک از مدیران نهادها و اعضای حرفه باید تلاش کنند در راستای توسعه انسجام و مقبولیت در چارچوب عقلانیت فعالیت کنند. دستاورد و تاثیرگذاری این پویایی نصیب همه اعضای حرفه و سپاس کشور خواهد شد. معدود اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی که نتوانستند و یا نخواستند در کنگره، یعنی مهمترین رخداد علمی و حرفه ای، شرکت کنند باید بپذیرند که از نیروی جمعی حرفه می کاهند. این عدم مشارکت می تواند امتیاز منفی برای آنها و مصالح حرفه به شمار آید. قهر نکنیم: هراندازه به انجمن نقد داریم باید آن را به شکل سازنده مطرح کنیم و با آن همراه شویم.

برای انسجام و مقبولیت بیشتر و در نتیجه، برای آینده ای بهتر و تاثیرگذارتر، با هم باشیم، حرفه و کشور عزیز خود ایران را سربلند کنیم.

فتاحی، رحمت‌الله « انسجام و مقبولیت: دو مؤلفه بنیادی برای موفقیت انجمنی و حرفه ای» .سخن هفته لیزنا، شماره ۳۶3، 22 آبان ۱۳۹۶.

خالقی
|
Iran
|
1396/08/28 - 22:15
0
0
درود
حضور شما استاد بزرگوار به همه ما انرژی می دهد. ممنون که با همت و تلاش حرفه و حرفه مندان را اعتلا بخشیده اید.
مهدی رحمانی
|
Iran
|
1396/08/25 - 23:36
0
4
درود بر شما
ارتباط حضوری و آنلاین بیش از 1200 نفر از اساتید، دانشجویان و حرفه مندان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با کنگره متخصصان علوم اطلاعات اتفاق بزرگی بود که خوشبختانه به همت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به واقعیت پیوست. به نظرم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در کنگره سوم بسیار منسجم‌ و حرفه‌ای عمل کرد و تاثیرش در بهبود وضعیت حرفه‌ای را در آینده‌ای نه چندان دور مشاهده خواهیم کرد.
برای تمامی بزرگوارانی که برای اعتلای رشته در ایران عزیز تلاش می‌کنند آرزوی توفیق دارم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: