انسجام و مقبولیت: دو مؤلفه بنیادی برای موفقیت انجمنی و حرفه‌ای

 لیزنا: رحمت الله فتاحی، معلم علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خراسان:  برگزاری موفقیت آمیز سومین کنگره بزرگ متخخصان اطلاعات بار دیگر نشان داد که دو مؤلفه انسجام و مقبولیت حرفه می تواند عامل پیشبرد رسالتها و وظایف حرفه و از جمله نهادِ مادرِ آن یعنی انجمن باشد. ثبت نام و حضور بیش از یک هزار نفر از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و شاغلان در حرفه، بدون تردید، کار بزرگی بود که تابحال نظیر نداشت. دو مؤلفه یادشده از آنچنان اهمیتی در هر نهاد و تشکلی برخوردار است که بودن آن موجب موفقیت و نبود آن موجب افول حرفه می شود. نمونه ناموفق را می توان در تشکل دیگری دانست که بیش از 10 سال است در حرفه ما در وضعیت غیرفعال مانده است و اکنون هیچ اعتبار حرفه ای ندارد. دلیل عمده این وضعیت ناگوار، نبود انسجام و مقبولیت است که از اعضای هیئت مدیره آن آغاز و به کل حرفه سرایت کرده است. پیامد منفی چنین وضعیتی آنست که، سایر نهادها به خود اجازه می دهند برای آن حرفۀ فاقد انجمنِ فعال و زنده، تصمیم گیری کرده و با سرنوشت هزاران نفر دانشجو، عضو هیئت علمی و کتابداران شاغل بازی کنند.

وجود انسجام و مقبولیت در حرفه می تواند به طور ضمنی نشان دهنده تفکر منطقی مدیران و اعضای حرفه و در مجموع، بیانگر عقلانیت و خرد به عنوان پایه های استوار جامعه حرفه ای باشد. انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در طول 15 سالی که از بازگشایی آن می گذرد تلاش داشته است تا فضای مدیریتی آن در چارچوب عقلانیت و خرد جمعی شکل گیرد. همین رویکرد موجب شده تا دچار کمترین چالشها و آسیبها شود. آشکار است آنچه اعضای انجمن انتظار داشته و دارند، وجود کمترین مسایل و چالشهاست زیرا همگان بر این باورند که گرفتار شدن در فضای تنش و اندیشه های غیرعقلانی می تواند ضربه هولناک و فراگیری به این نهاد وارد کند و آن را همچون برخی تشکلهای حرفه ای به نابودی کشاند.

اسقبال خیل عظیم علاقمندان به شرکت و یا مشارکت در کنگره سوم و بویژه پیوستن تعداد قابل توجهی از مدیران نهادها و سازمانهای خارج از حرفه نشان دهنده مقبولیت برونی (مشروعیت اجتماعی) انجمن است. همچنین، پشتیبانی مادی و معنوی بسیاری از نهادها از کنگره سوم دلیل دیگری بر باور آنها نسبت به تاثیرگذاری انجمن و فعالیتهای آن در راستای توسعه علمی و حرفه ای کشور است. از سوی دیگر، ارائه سخنرانی برخی مدیران و اندیشمندان خارج از حرفه و نیز پشتیبانی مالی برخی نهادها و شرکتها از جایزه های ملی پوری سلطانی، عباس حری و نورالله مرادی گواه محکمی از پذیرفته شدن انجمن به عنوان مهمترین تشکل حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی است. این یک دستاورد بزرگ برای انجمن و حرفه به شمار می آید و باید در راستای تثبیت و توسعه بیشتر تلاش کرد.

آنچه در شرایط کنونی ضروری  و بایسته به نظر می رشد آنست که تلاش کنیم حضور و وجود این دو مؤلفه تاثیرگذار، یعنی انسجام و مقبولیت را در تک تک نهادهای حرفه ای و نیز تک تک اعضای حرفه (اعضای هیئت علمی، کتابداران شاغل و دانشجویان) ترویج و بسط داده شود. به بیان دیگر، هر یک از مدیران نهادها و اعضای حرفه باید تلاش کنند در راستای توسعه انسجام و مقبولیت در چارچوب عقلانیت فعالیت کنند. دستاورد و تاثیرگذاری این پویایی نصیب همه اعضای حرفه و سپاس کشور خواهد شد. معدود اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی که نتوانستند و یا نخواستند در کنگره، یعنی مهمترین رخداد علمی و حرفه ای، شرکت کنند باید بپذیرند که از نیروی جمعی حرفه می کاهند. این عدم مشارکت می تواند امتیاز منفی برای آنها و مصالح حرفه به شمار آید. قهر نکنیم: هراندازه به انجمن نقد داریم باید آن را به شکل سازنده مطرح کنیم و با آن همراه شویم.

برای انسجام و مقبولیت بیشتر و در نتیجه، برای آینده ای بهتر و تاثیرگذارتر، با هم باشیم، حرفه و کشور عزیز خود ایران را سربلند کنیم.

فتاحی، رحمت‌الله « انسجام و مقبولیت: دو مؤلفه بنیادی برای موفقیت انجمنی و حرفه ای» .سخن هفته لیزنا، شماره ۳۶3، 22 آبان ۱۳۹۶.