کد خبر: 31752
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آبان 1396 - 10:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

 پرسش به جای پاسخ!

منبع : لیزنا
بهار رهادوست
 پرسش به جای پاسخ!

 لیزنا: بهار رهادوست، عضو هیأت علمی پیشین دانشگاه علوم پزشکی ایران:  چندی پیش یکی ازدوستداران رشته، ایمیلی برای جمعی از کتابداران فرستاد و خواستار پاسخ به این پرسش شد که مایل اند در تعطیلات نوروز چه کتاب هایی بخوانند. پاسخ ها جالب بودند و تاحدی امیدوارکننده. چون نشان می دادند کتابداران ما به رغم قالب های خشک و سرد و خاموش شان درنهادها، خلوت تاریکی ندارند و بیگانگی کتابداران امروز با کتاب چندان قابل تعمیم به همگان نیست. این روزنۀ کوچک به نور، درکنارِ داده های خوب و بدی که ازمعدود دوستان کتابدارم به من می رسد، بخش پرسشگرمغزم را برانگیخت و فکرکردم حال که به دلیل انتخاب راهی دیگر، از رشته و حرفه دورشده ام، حق دارم درمقام کتابدار و معلمی سابق، رابطه ای با دوستان شناخته و ناشناخته برقرارکنم و به آنها بگویم که چه پرسش هایی باعث اتصال و انفصال من با رشته ای می شود که سال ها با آن زیستم. هرچند ترجیح می دهم حرفم را به شکل پرسش – و نه گزاره – بیان کنم. دلیلش هم این است که این روزها از بمباران گزاره ها در انواع رسانه ها، فقر فاحش پرسش های بومی،  و وفور وحشتناک پاسخ های حاضر و آماده سرسام گرفته ام. از طرفی اظهارنظر پژوهشگرانه ملزوماتی دارد که رعایت آنها دراین مختصر ممکن نیست. 

بنابراین اگر دوست داشتید پرسش های مرا بخوانید و به هرکدام از آنها که برایتان جالب بود بیندیشید:

آیا تا به حال در عالم کتابداری و اطلاع رسانی ما ایرانی ها،  علایق فردی کتابداران ایرانی و این که دوست داریم چه بخوانیم و درچه رسانه ای، مورد توجه قرارگرفته و پژوهشی کمی و کیفی دربارۀ این که کتابداران ما اوقات فراغت شان را چگونه می گذرانند انجام شده است؟

اصولا راهنمایی جامع از کتابداران ایرانی (باتجربه ها، کم تجربه ها، دانشگاه رفته ها، تحصیلکرده های رشته و تحصیلکرده های دیگر رشته ها) داریم؟

کتابداران ایرانی چه تصویر ذهنی یا تعریفی از بزرگان رشته و حرفه درایران دارند و انتظاردارند بزرگان شان چه ویژگی هایی داشته باشند؟

درمیان کتابداران شاغل و استادان و دانشجویان، چه کسانی رشته و حرفه را رها کرده و به رشته ها و حرفه های دیگر روی آورده اند؟ عوامل این انفصال ازدید آنها چه بوده است؟ نظر آنان دربارۀ عوامل مؤثربر منزلت رشته و حرفه چیست؟

کتابداران(چه افراد شاغل در رشته و حرفه و چه آنان که رشته و حرفه را رها کرده اند) چه آثاری از نوع تالیف، تصنیف، و ترجمه  دردیگررشته ها (بجز کتابداری و اطلاع رسانی) منتشرکرده اند؟

آیا پژوهشی کیفی دربارۀ تاریخ کتابداری ایران داریم؟

آیا اصلا استادان روش تحقیق درگروه های کتابداری تهران و دیگراستان ها ضرورت پرداختن به تاریخ شفاهی و مدون کتابداری ایران را احساس کرده اند؟ به موانع چنین پژوهش هایی اندیشیده اند و راه حل هایی یافته اند؟

چه تعداد از کتابداران ما معتقدند که هویت هرموجود زنده با تاریخ آن رابطۀ معنی دار دارد؟ و برای احیای هویت هر رشته و حرفه (به ویژه رشته های علوم اجتماعی و انسانی) باید تاریخ آن را شناخت؟

درحال حاضر و پس از گذشت چند سال که از تغییرنام رسمی رشته درایران می گذرد، کتابدارانی که باورداشتند تغییرنام بر ارتقای منزلت رشته و حرفه تأثیردارد چه نظر و نگرشی دارند؟

چه تعداد از دانش آموختگان رشته و استادان و کتابداران ایرانی درراه حفظ اصول اخلاقی حرفه و دفاع از جریان آزاد اطلاعات، به قلم و قدم تلاش و هزینه کرده اند و اقداماتی که در پیوند با این هدف مشخص انجام داده اند  چه بوده است؟

 رهادوست، بهار. « پرسش به جای پاسخ!». سخن هفته لیزنا، شماره ۳۶4، ۲9 آبان ۱۳۹۶.

برچسب ها :
لیلی وکیلی
|
Iran
|
1396/08/30 - 09:27
1
2
از روزی که خانم رهادوست رادرکنگره دیدم باید بگویمرفتارگرم وصمیمی ایشان تاثیر جالبی روی من گذاشت وباعث شد اثارشان راکه مجموعه مقالات در فلسفه وزیبا شناختی وشعر وادبیات است بخوانم.نکته بارز نویسندگی ایشان رعایت اخلاق نویسندگی وپژوهش است برایشان ارزوی سلامتی دارم
محسن زین‌العابدینی
|
Iran
|
1396/08/29 - 15:36
1
2
سلام
بعضی از این پرسشها، نیازمند پژوهشهایی مفصل هستند که اتفاقا به آنها فکر شده اما مرد عملی پیدا نشده که آنها را پیگیری کند و به ثمر برساند. از جمله همین مساله به ظاهر ساده و در عین حال مهم و ضروری که ما چند تا کتابدار و با چه ویژگیهایی در کشور داریم.
ابراهیم عمرانی
|
Iran
|
1396/08/29 - 13:22
1
0
با سلام
به عنوان سردبیر لیزنا و به عنوان دبیر کنگره به بهترین پاسخها به سوالهای بالا (5 نفر برگزیده) کتاب جایزه داده خواهد شد.
پاسخ ها
دانشجوی علم اطلاعات
| Iran |
1396/09/01 - 08:50
سلام، پاسخ هر سوال، می تواند یه پروژه کارشناسی ارشد در قالب یک پایان نامه باشد. نیازمند کار اساسی است. با نظر دکتر زین العابدینی کاملاً موافقم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: