کد خبر: 37099
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 شهریور 1397 - 10:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

نقش مجمع عمومي در هدايت و پيشبرد انجمن كتابداری و اطلاع‌رسانی ايران

منبع : لیزنا
فرامرز مسعودی
نقش مجمع عمومي در هدايت و پيشبرد انجمن كتابداری و اطلاع‌رسانی ايران

 لیزنا، فرامرز مسعودی، عضو هيئت مديره و مسئول كميته برنامه‌ريزی و بهبود مستمر انجمن علمی كتابداری و اطلاع‌رسانی ايران: از نقاط قوت انجمن علمي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران، يكي اين است كه از زمان تاسيس در دروه دوم، همه ساله مجمع عمومي خود را مطابق برنامه، استانداردها و الزامات و در زمان تعيين شده برگزار كرده است. علاوه بر اين‌ها، يك بار نيز در سال 1395 مجمع فوق‌العاده برگزار كرده و برخي تغييرات ضروري از جمله نام جديد رشته و رفع مشكلات بانكي را در اساسنامه انجمن اصلاح كرده است. همه اين‌ها البته با همت، دلسوزي، پشتكار و كوشش جمعي همه علاقه‌مندان به رشته و حرفه و هيئت‌مديره‌هاي ادوار انجمن تحقق يافته است.

واقعيت اين است كه مجمع عمومي انجمن عالي‌ترين ركن آن به حساب آمده، همه اركان و بخش‌هاي ديگر از جمله هيئت مديره، بازرسان، شاخه‌هاي استاني و كميته‌ها و كارگروه‌هاي انجمن، ذيل آن تعريف و موجوديت مي‌يابند. به دليل همين جايگاه رفيع و موثر نيز فرايند برگزاري آن اعم از مراحل پيش از برگزاري، حين برگزاري و پس از آن، دقيق و دامنه‌دار بوده و تنها ثبت تغييرات انجمن، پس از انتخاباتي كه با نظارت مستقيم و صحه‌گذاري نمايندگان محترم كميسيون انجمن‌هاي علمي انجام مي‌شود، فرايندي طولاني و دشوار است كه طي آن تهيه مدارك، جمع‌آوري امضاها، ثبت تغييرات در كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت عتف و دريافت تائيديه، ثبت تغييرات در اداره ثبت شركت‌ها، روزنامه رسمي كشور، بانك‌هاي طرف حساب انجمن و ...، بايد با دقت و شكيبايي انجام شوند و در تمام اين سال‌ها همه اين كارها و رفت و آمدها توسط ياران انجمن و به‌ويژه مسئول دفتر انجمن با بردباري و در نظر گرفتن صرفه و صلاح انجمن صورت گرفته است.

مجمع عمومي انجمن در اصل مجمع سهامداران انجمن است و سهامداران انجمن نيز همان اعضاء انجمن هستند. منتهي از آن جا كه انجمن نهادي علمي و ناسودبر است آنچه كه در مجمع انجمن اهميت اساسي مي‌يابد نه سود سهام بلكه ارزش‌ها و عملكردهاي انجمن است كه توانسته باشد ارزش‌ها و هدف‌هاي علمي انجمن را محقق كرده باشد. از اين زاويه، ضروري است اعضا در مجامع انجمن بتوانند تصوير روشني از روندهاي رشد و توسعه انجمن دريافت نمايند و دريافت و درك چنين.تصويري زماني موضوعيت مي‌يابد كه مجامع انجمن خود در هدفگذاري و تعيين رويكردها نقش فعال و موثر داشته باشند. از همين رو است كه اسناد مهم و رويه‌هاي زيربنايي قاعدتاً بايد توسط مجمع تهيه و تصويب شده و توسط هيئت مديره به مورد اجرا گذاشته شده و بر انجام آن‌ها نظارت شود. سمت و سو و جهت‌گيري‌هاي انجمن و نيز تصميم‌هاي مهم و استراتژيك آن بايد توسط مجامع عمومي بررسي و رصد شود. از اين طريق است كه مي‌توان اميد داشت نقش مجامع انجمن در هدايت، پيشرفت و راهبري آن موضوعيت يافته و با نظارت‌هاي مستمر ميزان تحقق آن‌ها پايش شود.

اكنون در آستانه برگزاري هجدهمين مجمع عمومي سالانه انجمن هستيم. مطابق تصميم هيئت مديره دوره ششم انجمن، قرار شده مجمع عمومي انجمن، همزمان با كنگره چهارم متخصصان علوم اطلاعات ايران برگزار شود. اجتماع بزرگ حرفه‌مندان، متخصصان و اساتيد رشته در كنگره سوم در سال 1396، زمينه‌ساز چنين تصميمي در هيئت مديره انجمن بوده است. مجمع هيجدهم در عين حال مجمع انتخاباتي است كه طي آن هيئت مديره دوره ششم و بازرسان جاي خود را به هيئت مديره و بازرسان جديد مي‌دهند.

بر اين اساس انتظار مي‌رود اعضاء بيشتري در مجمع امسال حضور و مشاركت داشته باشند. براي هرچه بهتر و باشكوه‌تر برگزارشدن مجمع هيجدهم به موارد زير بايد توجه كرد:

1- بنابر تصميم هيئت مديره انجمن، ثبت نام اعضاء انجمن در كنگره چهارم به صورت رايگان خواهد بود. يعني پرداخت حق عضويت انجمن به مثابه پرداخت هزينه شركت در كنگره چهارم تلقي خواهد شد.

2- با توجه به اينكه مجمع در آبان‌ماه 97 برگزار مي‌شود ضروري است اعضاء محترمي كه تا آبان ماه مدت اعتبار عضويتشان پايان مي‌يابد از هم اكنون براي تمديد عضويت خود اقدام كنند كه در اين صورت عضويت جديد هر عضو از پايان عضويت فرد در آبان ماه، به مدت يك سال در نظر گرفته خواهد شد. دليل تمديد پيش از موعد عضويت دو مسئله است: يكي اينكه مديريت عضويت‌ها، دعوتنامه‌ها و تهيه سياهه افراد واجد شرايط براي شركت در مجمع و راي دادن، در آستانه برگزاري مجمع، برنامه‌ريزي و زمان‌بندي را با مشكل مواجه مي‌سازد. ديگر اينكه طبق ضوابط كميسيون انجمن‌هاي علمي، تنها اعضايي مي‌توانند در مجمع شركت كرده و راي دهند كه از يك ماه پيش از برگزاري مجمع عضو انجمن شده باشند.

از همه همکاران: اعضای هیات علمی،‌ کتابداران، آرشیویست‌ها، متخصصان علوم اطلاعات و دانشجویان که در حال حاضر عضو انجمن نیستند، درخواست می‌شود برای عضویت اقدام کنند.

به عنوان یک عضو قدیمی انجمن پیش از همه از همکاران نزدیک انجمن می خواهم که حق عضویت خود را واریز و عضویت خود را برای شرکت فعال در مجمع عمومی ثبت کنند. اعضاء محترم هيئت مديره انجمن و شاخه‌هاي استاني، روساي محترم كميته‌ها و كارگروه‌هاي انجمن، افرادي كه مي‌خواهند نامزد عضويت در هيئت مديره يا بازرسي شوند، دبيران و پنليست‌هاي كنگره چهارم و همه ياران و علاقه‌مندان انجمن براي ثبت عضويت خود از هم اكنون اقدام كنند.

نکته‌ای که باید همه بدان توجه نمایند این است که برابر مقررات کمیسیون انجمن‌های علمی کشور،‌کسانی که برای نخستين بار در روز رای‌گیری  به عضویت انجمن درآیند،‌ حق نامزد شدن و حق رای دادن ندارند. بنابراین لازم است تا اول آبان 1397 حتما عضو انجمن شده باشند تا بتوانند در انتخابات نامزد عضویت در هیات مدیره یا بازرسان انجمن شوند. سایت انجمن به روز شده و وضعیت عضویت شما را نشان می دهد،‌ اگر عضویت شما تا پایان آبان تمام خواهد شد، ‌حتما اقدام نمائید. 

به اميد برگزاري مجمع و كنگره‌اي با شكوه و كارا و اثربخش. مشتاق ديدارتان در اين دو رويداد بزرگ رشته و حرفه خواهيم بود.

مسعودی، فرامرز. «نقش مجمع عمومي در هدايت و پيشبرد انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران». سخن هفته لیزنا، شماره ۴۰6، 26 شهریور ۱۳۹۷. 

محمودیان
|
Iran
|
1397/07/01 - 17:00
0
0
همواره لبت شاد و دلت خندان باد. (خنده). با اینکه سالها است با نمک هستید (خنده) و ما هم از انبار نمک شما همیشه استفاده برده ایم (خنده) فقط یادآوری می کنم،‌انجمنها ابزارهای جامعه مدنی هستند (گریه) و این شوخی برای ساختار جوامع مدنی ایرانی شوخی مناسبی نبود (گریه). کمی دور وبرتان را نگاه کنید و ببینید متولیان همشهریتان روی شما و نظرتان به کارهای مَدَنی تاثیر نگذاشته اند (گریه) (خیلی خیلی گریه) فتحه گذاشتم که با لهجه خودمان مُدُنی نخوانیش (خیلی خیلی خیلی گریه)
یاشار
|
Iran
|
1397/06/31 - 21:02
0
0
لبخند. خنده.
من به همه آنهایی که متن آقای مسعودی را خواندند اعلام می کنم نیاز چندانی به عضویت در انجمن کتابداری ایران نیست. این مبلغ ( هرچند کم ) حق عضویت را جای دیگری خرج کنید که بیشتر استفاده تان می شود.
اگر گزافه گویی نکرده باشم ، به احتمال زیاد اگر کسی حوصله کند و به محل برگزاری همایش برود ، بدون عضویت در انجمن ( و همینکه وارد تالار برگزاری همایش شود ) می تواند رای دهد. لبخند.
ضمناً این جلسات همه اش فرمالیته است وگرنه اکثر آدمهایی که ما دیده ایم ، دانسته یا ندانسته ، عضو حزب آنتی کتابدار هستند.
مجمع عمومی فقط از منظر شلوغی جلسه جالب توجه است و همینکه سالن همایش پر می شود خودش قشنگی خاصی دارد والا باقیه ماجرا آب و است نانی نمی شود.
لبخند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: