با انجمن حرفه خود چه کنیم؟

 

لیزنا، رحمت الله فتاحی، رئیس انجمن شاخه خراسان و معلم علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد:

بیش از 17 سال از راه اندازی دوباره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران می گذرد. طی این مدت، عده ای از کتابداران علاقمند و دغدغه مند به عضویت هیئت مدیره کل و یا شاخه های استانی درآمده اند و فعالیتهایی را در راستای توسعه این حرفه و ارتقای منزلت اجتماعی و علمی آن انجام داده اند. همه این حرکتها و فعالیتها روح داوطلبانه داشته اند، رویکردی که لازمه حیات و بقای نهادهای اجتماعی بویژه انجمنهاست. همین رویکرد نقطه قوت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بوده و هست. آنانی که طی این سالها از نزدیک و دور با فضای فعالیتهای انجمن آشنا بوده اند گواهی می دهند که مهمترین عامل پیشرفت حرفه، روحیه مشارکتی است.

بارها در نوشته های خود در خبرنامه انجمن و یا در سایر رسانه های حرفه، به اهمیت مشارکت در فعالیتهای انجمنی اشاره کرده ام. همواره تاکید کرده ام که درصد مشارکت همگانی در فعالیتهای اجتماعی حرفه بویژه در برنامه های انجمن رضایتبخش نیست و نباید فشار کارها و درنتیجه، استرس بیش از اندازه بر تعداد محدودی از اعضاء وارد شود. انتظار آنست که حرفه ما با بالارفتن سطح مشارکتها به پیشرفتهای بیشتر و نهایتا به منزلت بالاتر اجتماعی در ایران و جهان دست یابد. با توجه به مسئولیت خودم در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و نیز شاخه خراسان طی 17 سال گذشته، شاهد تلاش تعداد محدودی از علاقمندان بوده ام، درحالی که بسیاری از اعضای حرفه تنها تماشاگر بوده اند. این مسئله را می توان در میزان کم مشارکت اعضاء در مجمع عمومی و داوطلبی برای عضویت در هیئت مدیره مشاهده کرد.

اکنون در آستانه انتخابات دوره جدید هیئت مدیره هستیم. انتظار آنست که همه و یا بیشتر اعضای حرفه احساس دغدغه و مشارکت در این رخداد داشته باشند. انتظار آنست که تعداد بیشتری داوطلب عضویت در هیئت مدیره شوند و نیز تعداد بسیار بیشتری در انتخابات شرکت کنند. باید نیک آگاه باشیم که آینده موفق انجمن منوط به میزان مشارکت شماست. اگر حرفه ما، در شرایط دشوار کنونی، با انواع مسائل و چالشها روبروست، همه باید احساس دغدغه کنند و در انتخابات هیئت مدیره انجمن مشارکت گسترده داشته باشند.

قوام و اثربخشی حرفه از مسیر مشارکت همگانی شکل می گیرد. این نه تنها یک وظیفه حرفه ای بلکه یک وظیفه ملی است. اکنون فصل آزمون خود فرارسیده است. باشد تا در این آزمون روسپید باشیم.

 

فتاحی، رحمت الله. «با انجمن حرفه خود چه کنیم؟». سخن هفته لیزنا، شماره ۴۱4، 21 آبان ۱۳۹۷.