کد خبر: 44421
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 مهر 1400 - 14:30

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

دوره آموزش نقاشی در مجموعه کارگاه‌های «نگین فیروزه‌ای» آغاز شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به برگزاری ۶ جلسه از دوره‌های مجازی سرایش شعر و داستانک نویسی در کارگاه‌های آموزشی «نگین فیروزه‌ای» از آغاز دوره نقاشی در این کارگاه‌ها خبر داد.
دوره آموزش نقاشی در مجموعه کارگاه‌های «نگین فیروزه‌ای» آغاز شد

به گزارش لیزنا، کارگاه‌های آموزشی «نگین فیروزه‌ای» که به منظور آشنایی و آموزش رشته‌های جدید ارائه شده در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و مشارکت محافل ادبی نهاد تدارک دیده شده، با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و حضور اساتید مجرب در حوزه شعر و داستان از نیمه شهریور آغاز و با استقبال خوب علاقه‌مندان در حال برگزاری است.

نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به برگزاری ۶ جلسه از این دوره‌های آموزشی گفت: با توجه به اینکه امسال موضوع سرایش شعر و داستانک نویسی برای اولین بار در جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه شده، برای افراد علاقه‌مند مجموعه کارگاه‌های آموزشی «نگین فیروزه‌ای» تدارک دیده شد که طی آن دوره‌ مبانی شعر با تدریس وحید سمنانی و دوره داستانک نویسی با تدریس رحیم مخدومی از نیمه شهریور در ۸ جلسه برای گروه‌های سنی بزرگسال، کودک و نوجوان بصورت مجازی آغاز شده و در حال برگزاری است.

وی با اشاره به استقبال گسترده شرکت کنندگان کودک و نوجوان جشنواره کتابخوانی رضوی از بخش نقاشی این جشنواره در سال‌های اخیر گفت: در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برگزاری این کارگاه‌ها بنا بود به منظور ترغیب و راهنمایی علاقه‌مندان این بخش از جشنواره، تور ایستگاه نقاشی نیز همزمان با دوره‌های سرایش شعر و داستانک نویسی برگزار شود که درپی تعطیلی کتابخانه‌ها به دلیل شیوع کرونا موفق به برگزاری دوره نقاشی نشدیم، اما با بازگشایی کتابخانه‌ها درنظر داریم از هفته ابتدایی پاییز این برنامه را در ۸ کتابخانه آغاز کنیم.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی در این باره توضیح داد: بر این اساس اولین جلسه این دوره بصورت تور ایستگاه نقاشی کارگاه‌های «نگین فیروزه‌ای» از ساعت ۱۶ تا ۱۸ سه شنبه ۶ مهر ماه با تدریس خانم سمیه مومنی در فضای باز جنب کتابخانه مرکزی پارک‌شهر بصورت حضوری برگزار شد و سایر جلسات این دوره در سایر کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مستشار نظامی درباره موضوعات مورد توجه در تور ایستگاه نقاشی گفت: طبیعتا محوریت این نقاشی‌ها با محوریت منابع معرفی شده در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است که امسال علاوه بر امام رضا(ع)، منابعی در مورد امام زمان(ع) نیز ارائه شده است. ضمن اینکه با توجه به برگزاری جشنواره «مشی خورشید» به مناسبت اربعین حسینی در کتابخانه‌های عمومی استان تهران، نقاشی با موضوع اربعین و امام حسین(ع) از دیگر موضوعات این ایستگاه نقاشی خواهد بود.

وی ادامه داد: شیوه برگزاری این ایستگاه نقاشی نیز به این صورت است که استاد طرحی از یک موضوع را روی سطح بوم به عنوان مدل نقاشی می‌کنند و بچه ها با استفاده از ابزارهای مختلفی که در اختیار خواهند داشت، آن نقاشی را روی کاغذ می‌کشند. برنامه برگزاری ایستگاه‌های نقاشی نیز مانند برگزاری دوره‌های سرایش شعر و داستانک نویسی تا ابتدای آبان ماه ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه در کنار برگزاری این ایستگاه نقاشی، کتابداران نیز اقدام به راهنمایی حاضران برای آشنایی و شرکت در پویش‌ها و بخش‌های مختلف جشنواره رضوی  خواهند کرد.

دبیر محافل ادبی نهاد همچنین درباره دوره آموزشی سرایش شعر گفت: آقای وحید سمنانی در این دوره به بیان مباحث پایه‌ای برای علاقه‌مندان پرداختند و در جلسات مختلف به موضوعاتی چون  قالب‌های شعر، قافیه، وزن و عروض پرداخته شد و جلسات بعدی این دوره نیز به تاریخچه شعر رضوی و بایسته‌های شعر رضوی پرداخته خواهد شد. همچنین در طول دوره تمریناتی به شرکت کنندگان محول می‌شود تا اشعار خود را بر پایه این آموزش‌ها ارائه کنند.

وی درباره دوره آموزشی داستانک نویسی نیز گفت: در حوزه داستانک نویسی هم آقای رحیم مخدومی موضوع مبانی داستان نویسی را مطرح کردند و تمرین‌هایی به هنرجویان دادند تا ضمن آشنایی با شخصیت پردازی و ساختار داستان، تمرین‌هایی را برای نگارش داستانک با موضوعات امام رضا(ع) و امام زمان(ع) انجام دهند. به طور کلی این کارگاه‌ها در کنار برگزاری در استان تهران، قابل اجرا در سایر استان‌ها نیز هست و از همکاران در استان‌های دیگر نیز در ادامه آماده اجرای این برنامه‌ها در استان‌های دیگر خواهند بود.

گفتنی است یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با تفاوت ها و نوآوری های قالب ها و بخش های ویژه همچون داستان‌نویسی و شعر در حال برگزاری است؛ کارگاه های آموزشی با عنوان «نگین فیروزه ای» از روز یکشنبه ۱۴ شهریور ماه برای گروه های مختلف کودک و نوجوان، والدین و کتابداران آغاز می شود.

بر این اساس کارگاه آشنایی عناصر داستان کوتاه و داستانک، با تدریس رحیم مخدومی، دوشنبه ها و چهارشنبه ها ساعت ۱۸ و کارگاه مبانی شعر و اقتضائات شعر رضوی، با تدریس  وحید سمنانی، یکشنبه ها و سه شنبه ها ساعت ۱۷ برگزار خواهند شد.

‌علاقه مندان برای شرکت در این کارگاه ها می توانند بر اساس روزهای اعلام شده به نشانی  https://www.skyroom.online/ch/tehranplir/farhangi مراجعه کنند.

گفتنی است، یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع)، با اضافه شدن بخش ویژه حضرت مهدی(عج) در قالب رشته های متنوع همچون نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه ای و داستانک نویسی، رشته های شعرسرایی، پویش «برای امام زمانم»، قصه گویی و... در حال برگزاری است و علاقه‌مندان به شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی می توانند برای دریافت فایل منابع به آدرس‌ www.samakpl.ir مراجعه و تا ۱ آبان ۱۴۰۰  آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.