کد خبر: 43558
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 فروردين 1400 - 14:57

داخلی

»

گزارش

اولین پیش‌نشست شاخه‌های استانی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین پیش‌نشست شاخه‌های استانی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع عملکرد یکساله شاخه‌ها در راستای تحول دیجیتال برگزار شد.
اولین پیش‌نشست شاخه‌های استانی ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، اولین پیش‌نشست شاخه‌های استانی کنگره روز دوشنبه مورخ 20 بهمن ماه 1399 به صورت آنلاین با موضوع عملکرد یکساله شاخه‌ها در راستای تحول دیجیتال ، با حضور دکتر محمدرضا قانع، رئیس هیأت‌مدیره شاخه منطقه جنوب کشور؛ دکتر رضا اکبرنژاد، رئیس هیأت‌مدیره شاخه آذربایجان شرقی؛ دکتر هادی هراتی، نائب رئیس شاخه خراسان و دکتر مرتضی محمدی استانی، دبیر شاخه قم.برگزار شد. دبیر این نشست دکتر حسن مقدس‌زاده، رئیس اداره آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و دبیر کمیته شاخه‌های استانی انجمن بود.
در این نشست ابتدا دکتر میترا صمیعی دبیر علمی کنگره مقدمه‌ای کوتاه ارائه کرد و در آن از اهمیت پنل شاخه‌های استانی سخن گفت و از تمامی  کسانی که به عنوان سخنران در این پیش‌نشست حضور دارند، تشکر کرد و به آن‌ها خوش آمد گفت.

در ادامه دکتر مقدس‌زاده به عنوان دبیر نشست مقدمه‌ای کوتاه را مطرح کرد و به اهمیت شاخه‌ها در پیشبرد اهداف انجمن به ویژه در زمینه حرکت به سوی تحول دیجیتال اشاره کرد.

دکتر محمدرضا قانع رئیس هیأت‌مدیره شاخه منطقه جنوب کشور گفت: شاخه منطقه جنوب کشور فعالیت خود را در سطح چهار استان: فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و بوشهر به مخاطبان ارائه می‌دهد.

دکتر قانع از سازمان‌هایی که با شاخه منطقه جنوب در برگزاری فعالیت‌ها و دوره‌ها به ویژه با انتقال به فضای مجازی همکاری و مساعدت داشته‌اند، تشکر کرد و گفت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ فعالیت‌های شاخه نه تنها کم رنگ نشد، بلکه گسترده‌تر گردید؛ به نحوی که کارگاه‌های آموزشی مختلف از بستر ادوبی کانکت انجمن، گفتگوهای زنده در اینستاگرام و همچنین نشست‌های برخط به مناسب هفته کتاب و هفته پژوهش برگزار گردید. البته باید به وبینار برخط انجمن شاخه جنوب در بستر نرم‌افزار شرکت آرموک نیز اشاره نموده که در حوزه جایگاه حرفه و کتابخانه‌ها در مقابله با بحران به صورت یک روزه و با سخنرانی اساتید و صاحب نظران به نام ملی و بین‌المللی برگزار گردید.

سخنران دوم این نشست دکتر رضا اکبرنژاد، رئیس هیأت‌مدیره شاخه آذربایجان شرقی بود. وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنگره گفت: دورۀ سوم انجمن شاخه آذربایجان که تقریباً همزمان با پاندمی کرونا کار خود را آغاز کرده، تا کنون توانسته هفت کارگاه آموزشی را در زمینه‌های مرتبط با تحول دیجیتال برگزار نماید و علاوه بر آن دو نشست نیز برگزار نموده که یکی به مناسبت هفته کتاب بوده است. همچنین به گزارش وی شاخه آذربایجان شرقی چند ژورنال کلاب نیز برای علاقمندان برگزار کرده است.

دکتر هادی هراتی، نائب رئیس شاخه خراسان  ضمن اشاره به اهمیت تحول دیجیتال گفت:  شاخه خراسان فعالیت‌های متعددی را در یک سال گذشته در این راستا انجام داده است که می توان به برگزاری چند ژورنال کلاب، چند کارگاه آموزشی در زمینه‌های علم داده، کتابدار داده، ابزارهای گوگل، طراحی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

ایشان پیشنهاد کرد که حتماً مشکلات کتابخانه در دسترسی به منابع دیجیتال فارسی از جنبه حق مؤلف در این کنگره مورد بررسی قرار گیرد، چرا که مسئله مهمی است که کتابخانه‌ها با آن دست به گریبان هستند.

دکتر مرتضی محمدی استانی دبیر شاخه قم نیز به گزارش فعالیت‌های شاخه قم در یک سال گذشته در راستای تحول دیجیتال پرداخته و گفت: دورۀ پنجم شاخه قم که فعالیت خود را از سال ۹۸ آغاز کرده توانسته با برگزاری دوره‌های آموزشی، نشست‌ها و جلسات متعدد به صورت برخط در حرکت به سمت تحول دیجیتال گام بردارد.

براساس گزارش وی در نشست‌ها و کارگاه‌های برگزار شده به مسائلی همچون تجارب کتابداران قم در دوران کرونا، خدمات و کارکردهای کتابخانه‌ها در شرایط کرونا، آشنایی با حق مؤلف از منظر حقوقدانان، به‌کارگیری فناوری نوین در خدمات مجازی کتابخانه‌ها و ... پرداخته شده است.

پس از پایان گزارش سخنرانان، درخصوص موضوع پیش‌نشست بعدی که هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود؛ بحث و تبادل نظر شد و در نهایت موضوع پیش‌نشست بعدی با عنوان «نقش شاخه‌های استانی در ترغیب کتابخانه‌ها و کتابداران در همراهی با تحول دیجیتال» مصوب شد.

علاقه مندان می توانند برای فیلم ضبط شده این نشست به لینک مراجعه کنند.

گزارش: دکتر مقدس‌زاده، دبیر پنل شاخه‌های استانی