کد خبر: 43873
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 خرداد 1400 - 08:25

داخلی

»

گزارش

سومین پیش‌نشست آرشیوهای دیداری-شنیداری ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
سومین پیش‌نشست آرشیوهای دیداری- شنیداری با موضوع «کاربردپذیری هستی‌شناسی در آرشیوهای دیداری- شنیداری؛ تولید هستی‌شناسی با نرم‌افزار پروتژه» برگزار شد.
سومین پیش‌نشست آرشیوهای دیداری-شنیداری ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، سومین پیش‌نشست آرشیوهای دیداری- شنیداری با موضوع «کاربردپذیری هستی‌شناسی در آرشیوهای دیداری- شنیداری؛ تولید هستی‌شناسی با نرم‌افزار پروتژه» با حضور دکتر رویا پورنقی ، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ استادیار و معاون مالی و اداری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)،  دکتر امید قیاسوند، دکترای انفورماتیک پزشکی و بهداشت از دانشگاه ویسکانسین امریکا؛ محقق ارشد در کتابخانه ملی اقتصاد آلمانبه و با  دبیری سپیده سیروس کبیری ، کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات؛ آرشیویست آرشیوهای صداوسیما؛ مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره انجمن صیانت از اسناد و محتوای دیداری- شنیداری در فضای ادوب کانکت انجمن  کتابداری و اطلاع رسانی ایران روز چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۰، از ساعت ۱۸ تا ۲۰  برگزار شد.

این جلسه با صحبت‌های دکتر صمیعی، دبیر علمی ششمین کنگره متخصصین علوم اطلاعات با عرض خیر مقدم، اعلام موضوع نشست و معرفی مهمانان آغاز شد

. سپس سپیده سیروس کبیری، دبیر پیش‌نشست آرشیوهای دیداری- شنیداری به توضیح در خصوص مفهوم هستی‌شناسی پرداخت و گفت: هستی‌شناسی اصطلاحی است که منشأ نخست آن را باید در علم فلسفه جستجو کرد. با این رویکرد، تمام عالم هستی متشکل از موجودیت‌هایی است که هرکدام به شکلی در ارتباط مفهومی با یکدیگرند. این ارتباطات، شبکه‌ای درهم‌تنیده از مفاهیم را تشکیل می‌دهند که کل آن، تصویری از هستی را متبادر می‌سازد.

وی در ادامه نظریه‌های مختلف متخصصان علم اطلاعات در خصوص شکل‌گیری هستی‌شناسی را بیان کرد.

در بخش اول این پیش‌نشست، دکتر پورنقی، به تشریح کاربردپذیری هستی‌شناسی در حوزه علم اطلاعات به ویژه آرشیوهای دیداری- شنیداری پرداخت و ضمن مروری بر مفاهیم نمایه‌سازی، تاریخچه، نیاز و اهداف نمایه‌سازی؛ بررسی ساختار اصطلاحنامه و مراحل تولید آن را عنوان کرد و توضیحاتی در خصوص انواع اصطلاحنامه‌های تخصصی موجود بر روی سایت پژوهشگاه علوم و فناوری ایران ( ایرانداک) ارائه کرد.

وی  با تعریف هستان‌نگاری (هستی‌شناسی) به کاربرد این ابزار در بازیابی معنایی اشاره کرد و در این راستا به مقایسه اصطلاح‌نامه و هستی‌شناسی از نظر شباهت‌ها و تفاوت‌ها پرداخت و گفت: بعد معنایی و بعد پشتیبانی ماشینی در هستی‌شناسی‌ها توسعه ‌یافته است.مثال: رده‌بندی مفاهیم در هستان‌شناسی برگرفته از طرح هستی‌شناسی علوم پایه (بهشتی، ۱۳۹۱)

وی همچنین به مؤلفه‌های هستی‌شناسی شامل کلاس‌ها، ویژگی‌ها، روابط، نمونه‌ها و اصول و تعاریف هرکدام اشاره کرد و ضمن ذکر مثال‌هایی از انواع هستی‌شناسی، به معرفی اجمالی ابزارهای تولید هستی‌شناسی پرداخت و گفت: این مراحل شامل ایجاد کلاس‌ها، تعریف زیر کلاس‌ها، ویژگی‌ها، روابط و تعاریف «هستی‌شناسی یک مدرسه» همراه با ثبت جزییاتی از ویژگی‌های کارکنان، دانش‌آموزان، درس‌ها و روابط بین آن‌ها به‌تفصیل نمایش داده شد. این ابزار امکان کنترل ورودی‌ها و اطلاعات ثبت شده را نیز دارد که مانع از ثبت اشتباهات در نرم‌افزار می‌شود.

دکتر قیاسوند در انتهای توضیحات خود، بر لزوم آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی تأکید کرد. امکان دسترسی علاقه‌مندان به فایل‌های ویدئویی آموزش تولید هستی‌شناسی از طریق سایت آپارات به آدرس زیر، فراهم شده است: https://www.aparat.com/teaching_ghiasvand

در انتهای این جلسه، به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد و دبیر نشست ضمن جمع‌بندی و تشکر از مهمانان به ادامه مبحث «هستی‌شناسی» در پیش‌نشست بعدی آرشیوهای دیداری- شنیداری در هفته‌های آینده اشاره کرد.

علاقه مندان می توانند برای مشاهده فیلم کامل این پیش‌نشست به  آدرس  مراجعه کنند.

گزارش: سپیده سیروس‌کبیری، دبیر پیش‌نشست تخصصی آرشیوهای دیداری- شنیداری ششمین کنگرۀ متخصصان علوم اطلاعات