کد خبر: 45694
تاریخ انتشار: جمعه, 23 ارديبهشت 1401 - 22:17

داخلی

»

گزارش

نشست رونمایی از کتاب «دانش و خرد راهبردی» در نمایشگاه کتاب برگزار شد

منبع : لیزنا
از کتاب دانش و خرد راهبردی اثر دکتر محمدرضا حمیدی زاده در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نشست رونمایی از کتاب «دانش و خرد راهبردی» در نمایشگاه کتاب برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «رونمایی از کتاب دانش و خرد راهبردی» با حضور دکتر محمد رضا حمیدی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دامون صلاحی مدیر انتشارات ادیبان روز در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

صلاحی در ابتدای نشست گفت: اننتشارات ادیبان روز در حیطه تخصصی مدیریت در سال ۱۳۹۵ شروع برنامه کاری خود را رقم زد که به صورت تخصصی وارد حیطه کسب و کار و مدیریت بازارکسب و کار شده است.

صلاحی به کتاب هایی که در داخل ایران  با عنوان تکست بوک استفاده میشوند اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلات اساسی ما مطابق نبودن استاندارد های کسب و کار ما در ایران و استاندارد های بین المللی است.

 وی گفت: به قول دکتر حمیدی زاده کتاب های ترجمه دلالتی بر کسب و کار ایران ندارد چون استاندارد های کسب و کار در ایران خیلی با خارج از ایران فرق میکند و همینطور اصطلاح به کار برده شده برگردان شده به فارسی اش خیلی نمیتواند مناسب باشد به همین دلیل دکتر حمیدی زاده رویکرد تالیفی دارند و تالیف یک اصالت خیلی خاصی نیاز دارد و چاپ و پدید آوردن و خلق کردن بسیار نیازمند سواد بالا و توانمندی زیاد هست. افتخار همکاری با ایشون از سال ۱۳۹۵شروع و تا به امروز ادامه داشته است و هر سال یک جایزه بین المللی در جشنواره های مختلف دریافت کردند.

صلاحی در ادامه بیان کرد: پشت کتاب دو مهر تایید بر محتوای علمی کتاب زده شده که انجمن علمی مدیریت ایران از لحاظ بار علمی کتاب را مورد تایید قرار دادند که از لحاظ معنوی به کتاب کمک میکند.

حمیدی زاده در این نشست گفت: سال ۱۳۹۵ در دانشگاه تهران مشغول به تدریس بودم و آشنایی با آقای صلاحی در سر یکی از کلاس های درسی رقم خورده و تا به امروز نیز ادامه دارد. از سال ۱۳۹۶ تا به امروز هر سال یک کتاب داشتم و این کتاب ششمین کتاب منتشر شده با همکاری دامون صلاحی است.

حمیدی زاده درباره انتخاب انتشارات ادیبان روز بیان کرد: وجود طراحی مناسب- دلسوزی در بروز رسانی مطالب دانشگاهی- شوق و هیجان ایشان به عنوان یک ناشر جوان برای من قابل توجه بوده است. اولین کتاب هایم در انتشارات دانشگاه های شهید بهشتی و دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. منشا اکثر کتاب ها درسی هست و مخاطبان خاص خودش را هم داراست. در رابطه با تولید کتاب مصاحبات زیادی با ناشران مختلف داشته ام.

وی در ادامه گفت: کتاب تالیفی ۷ الی ۹ سال طول می کشد تا نویسنده آن را بنویسد و اگر بخواهیم علم ما درون زا باشد و لیاقت و شایستگی رقابت با نمونه بین المللی را داشته باشد باید ۷ الی ۹ سال روی محتویات کار کرد.

حمیدی زاده استفاده از کتاب های کپسولی را منع کرد و گفت: دانشجویان علاقه زیادی به خواندن اینجور کتاب ها دارند و فقط این کتاب ها در حد ۱۰۰ الی ۱۲۰ صفحه هستند. اگر می خواهیم قائم به ترجمه باشیم باید در این عرصه فعالیت مثمر ثمر داشته باشیم.

دکتر حمیدی زاده کتاب های ترجمه شده را به تکنولوژی آماده از خارج آورده شده تشبیه کرد و گفت: جهان غرب کلا به این نتیجه رسیده که تا جای ممکن کتاب خودش را به صورت پی دی اف و یا ای بوک ارایه دهد و اساتید دانشگاهی ما را هم وابسته به کتابهای خودشان کنند. یکی از رسالت های جامعه ما این است که کتاب را به صورت رایگان نه تنها در اختیار ایرانی ها بلکه خارج از ایران هم قرار دهد. تولید علم دانش آشکار است که در کتاب هایمان میتوانیم دانش دنیا را به تسخیر خود در بیاوریم.

وی در ادامه تاکید کرد: هر کتابی که نوشته ام بر اساس نیاز خودمان با طراحی خودمان و منابعی که احساس کنم مورد نیازمان هست، بوده است. وی جرقه علاقه مند شدن و وارد شدن به زمینه دانش را اولین سخنرانی خود در هفته پژوهش و مورد توجه قرار گرفتن آن اعلام کرد.

وی در ادمه بیان کرد: گل سر سبد دروس شما در دوره لیسانس این است که بتوانید برنامه ریزی کنید و از برنامه خود استفاده بهینه داشته باشید. هر یک از آحاد ایرانی اگر متحد باشد و خودش با کیفیت و منشی مناسب خودش را در این زمینه اثبات کند و وفادار به سیستم باشد قطعا سیستم ما یک سیستم موفق و خوبی خواهد بود.

حمیدی زاده در رابطه با کتاب گفت: کتاب دانش و خرد راهبردی حدود ۹ تا ۱۰سال طول کشیده و ظرف ۸ الی ۹ ماه در خدمت آقای صلاحی این کتاب را آماده کردیم. کتاب شامل پنج بخش مرتبط به هم است که بخش اول کتاب شامل آگاهی فرهنگی و دانش اجتماعی -بخش دوم مدیریت ادراک فرد و خرد و همچنین شامل سه فصل یادگیرندگی ملی و خرد و دانایی جمعی را شامل میشود- در بخش سوم به هویت علمی و تمدنی که در برگیرنده سه فصل خردورزی و خرد سنجی و تفکر است پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: واژگانی که در این کتاب به کار برده شده بر اساس متون خودمان معادل انگلیسی ندارد و بسیاری از اصطلاحات این کتاب در ادبیات غنی فارسی خودمان هستند و در این زمینه ادعا میکنیم.

زبان فارسی علمی ترین زبان دنیاست و در این کتاب علم را ۲۴ نوع معرفی کرده ام.

حمیدی زاده ادمه داد: در بخش چهارم شامل دانش و دانش بنیادی و اطلاعات است و شامل دانش راهبردی و راهبرد عملیات خرد و شامل شبکه اطلاعات و ارتباطات و اشتراک دانش و خرد هست. در آرایش کتاب متوسط پیمانه ۱۸ در ۲۲ صفحه را در نظر گرفتم و فصول رو بخش بندی کردم چون هدف علم تولید نظریه است و هدف نظریه تولید شناخت است و شناخت با فناوری به وجود می آید.

وی درپایان گفت: بخش پنجم کتاب شامل مهندسی و الگو ها و چالش ها هست که در بر گیرنده چهار فصل: تمدن دانش و خرد و خرد ورزی و بصیرت گرایی و قابلیت و انتظارات هست.

 

گزارش: غزاله ورقائی