متون نمايشی مناسب كودكان و نوجوانان در كانون منتشر می‌شود

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، انتشار نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان ایرانی طرح جدیدی است که سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون در این نشست به صورت رسمی به نویسندگان شاخص این عرصه ارایه کرد. 

وی با اشاره به طرح انتشار «رمان نوجوان امروز» یادآور شد وقتی که در جریان اجرای طرح رمان، دست خود را از سوی مخاطبان به سوی نویسندگان دراز کردیم آن‌ها دست ما را گرفتند و تاکنون 27 رمان بر پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته و این عدد به زودی به 40 کتاب می‌رسد.

رييس هيات‌مديره كانون تاكيد كرد: برای ما مهم است که جلسه‌ امروز هم به نتیجه برسد و دست کم تا نیمه‌ سال آینده بتوانیم 10 عنوان نمایشنامه برای بچه‌ها منتشر کنیم. 

در این نشست نویسندگان، کارگردانان و بازیگران مطرحی مانند قطب‌الدین صادقی، کمال‌الدین شفیعی، حسن دولت‌آبادی، بهرام شاه‌محمدلو، منوچهر اکبرلو، هما جدیکار، هادی حوری، نصرالله قادری، حسن دادشکر، شهرام کرمی، اردشیر صالح‌پور، منصور خلج، عادل بزدوده، داوود کیانیان، خسرو حکیم رابط و عباس جهانگیریان حضور داشتند. 

مدیرعامل کانون درباره اين طرح گفت: قطار نگارش نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان با سرعت و قدرت حرکت می‌کند و در ایستگاه‌های مختلف تنها برای سوار کردن افراد توقف خواهد کرد. 

رضایی افزود: در این عرصه با کمبود جدی روبه‌رو هستیم و به نظر من نیازی نیست که بر اهمیت نمایش و نمایش عروسکی تاکید کنیم چرا که بچه‌ها به این‌گونه‌ هنری علاقه‌ فراوانی دارند و متاسفانه به دلیل کمبود متون نمایشی مناسب به شدت دست ما برای هرگونه فعالیتی خالی است. 

وی ادامه داد: برای کانون علاوه بر محتوا، فرم و قالب اثر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و ما در پی آن هستیم که آثاری منتشر کنیم که بچه ها از خواندن آن لذت ببرند و بتوانند به خوبی آن را به صورت نمایش اجرا کنند. 

رضايي زمان پایان مرحله اول را نیمه‌ سال 1391 و آغاز مرحله دوم را تا پایان همین سال اعلام کرد. 

وي تاکید کرد که کانون محدویتی برای نویسندگان قایل نیست اما در عین حال از نویسندگان خواست نمایشنامه‌هایی را بنویسند که کانون بتواند آن را منتشر و مخاطب نیز بتواند آن را مطالعه کند. 

در ابتدای این نشست دو معاون فرهنگی و تولید کانون هم به تشریح فعالیت‌های نمایشی مراکز کانون و شیوه‌ ارایه متون نمایشی به کانون توضیحاتی ارایه کردند. محمد باقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون با ارایه‌ گزارشی از تعداد مراکز کانون سراسر کشور و آمارهایی از فعالیت‌های این مراکز همچنین برگزاری جشنواره نمایش عروسکی، تاکید کرد که مبنای اصلی فعالیت‌های مراکز کانون کتاب است و چندین فعالیت دیگر ما مانند معرفی کتاب، نمایش عروسکی، نمایش خلاق، نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی به نوعی با حوزه‌ فعالیت‌های نمایشی ارتباط برقرار می‌کند. 

وی یادآور شد در بیش از 850 مرکز کانون 16 هزار عنوان کتاب وجود دارد که تعداد انگشت‌شماری از آن متون نمایشی است و به همین دلیل در این زمینه با کمبودهایی جدی روبه‌رو هستیم. 

آدوسی ادامه داد که برآیند اجرای چنین طرحی می‌تواند به پرورش هنرمندانی بینجامد که در آینده وارد این عرصه‌ هنری خواهند شد و ما نیاز داریم که نگاه‌های هنرمندان را وارد مراکز خود بکنیم و بچه‌ها هم از این نگاه‌ها استقبال می‌کنند. 

بر اساس این گزارش علی گنج کریمی سرپرست معاونت تولید نیز در همین جلسه ضمن اظهار خوشحالی از حضور نمایشنامه‌نویسان شاخص کشور اظهار امیدواری کرد که روند چاپ آثار، با کیفیتی مناسب و با سهولت در انتشارات کانون اجرا می‌شود. 

وی توضیح داد که در صورت ارایه‌ طرح از سوی نویسندگان طی یک ماه نتیجه‌ بررسی اولیه از سوی کانون به نویسنده اعلام می‌شود و پس از موافقت با طرح اولیه، هریک از نویسندگان برای تحویل کل اثر تا سه ماه فرصت دارند و پس از آن انتشارات کانون ظرف مدت حداکثر شش ماه این متون را منتشر خواهد کرد. 

به گفته‌ گنج کریمی علاوه بر دستمزدی که بر اساس بررسی و دسته‌بندی کیفی نوشته‌ها به صاحبان اثر تعلق خواهد گرفت در عین حال پس از رسیدن اثر به چاپ سوم یک سوم قرارداد نیز بار دیگر به نویسنده پرداخت خواهد شد. 

حسین موذن مدیر مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون نیز در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت سالگرد تاسیس مرکز با سابقه تئاتر کانون، از کامبیز صمیمی مفخم، اردشیر کشاورزی و جواد ذوالفقاری سه نویسنده و کارگردان فقید عرصه‌ نمایش و نمایش عروسکی کشور تجلیل کرد. 

وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این جلسه به آن چه که او فقر متون نمایشی برای کودکان و نوجوانان خواند پایان دهد. 

بر اساس این گزارش تعدادی از نویسندگان و کارگردان های حاضر در جلسه نیز در ادامه به ارایه دیدگاه‌های خود پیرامون طرح انتشار نمایش‌نامه و فعالیت‌های نمایشی کانون پرداختند. 

اين نشست، روز چهارشنبه 21 دي‌ماه در كانون برگزار شد.