کد خبر: 25918
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 آبان 1395 - 12:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

كتابداري بايد به عنوان يک شغل با فضيلت ديده شود

  سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از کتابداران برگزیده کشوری گفت که اولین اصل در توسعه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها این است که باور کنیم کتابخانه‌ها یک محیط بسته برای تحویل کتاب به متقاضیان نیستند، بلکه کتابخانه‌ها باید مراکز و کانون‌های فرهنگی جامعه باشند.
كتابداري بايد به عنوان يک شغل با فضيلت ديده شود

 

به گزارش خبرنگار لیزنا،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از کتابداران برگزیده کشور با اشاره به قرار گرفتن روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار امسال در آستانه اربعین حسینی گفت: «در آستانه اربعين همه ما عاشقان كوي اباعبدالله هستيم و اميدواريم به حق خون شهداي كربلا رهروان حقيقي آن حضرت باشيم. هم در دنيا و هم در اخري مشمول شفاعت آن حضرت شويم. ايام عزيزي است و همه دل‌ها به سوي كربلا است و خوشا به حال آنهايي كه زائران كوي حضرت هستند.»

صالحی امیری با تأکید بر اینکه امروز به عنوان يك كتابدار در جمع کتابداران سراسر کشور حاضر شده است افزود:‌ «امروز به اینجا آمده‌ام تا از نزديك افتخار حضور چند ساله خودم را در اين جامعه بزرگ اعلام كنم. من بزرگترين افتخار خودم را كتابداري مي دانم. مطمئن هستم شما با من همنوا هستيد كه اگر چه ما در نگاه جامعه ديده نمي شويم اما در درون رضايت قلبي داريم كه كتاب هميشه همراه ماست و ما منشأ ارتباط مردم با منابع بزرگ ديني، علمي و اخلاقي هستيم.»

وی تنها راه رسیدن به توسعه کشور را توسعه فرهنگ دانست و افزود: «جاده توسعه فرهنكي هم از كتاب آغاز مي‌شود. بستر و جاده حركت به سمت توسعه فرهنگي كتاب، كتابخواني و كتابخانه است. توسعه فرهنگي زيرساخت توسعه ملي است.»

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: «همه بزرگان و اصحاب فرهنگ كه در اين جمع حاضر شدند به احترام کتابداران آمده‌اند و اين بدان معني است كه بزرگان فرهنگ قدر کتابداران را مي‌دانند. حضور من در مراسم بزرگداشت امسال به عنوان رييس هيئت امنا و سال‌هاي قبل به عنواي عضو هيئت امنا يك پيام دارد و آن اينكه خود را عضو كوچكي از خانواده بزرگ كتابداران سراسر كشور مي‌دانم.»

صالحی امیری با اشاره به اینکه بايد دنبال راهكارهاي جديدي براي توسعه كتاب، كتابخواني و كتابخانه باشيم، گفت: «براي اين كار اولين اصل اين است كه باور كنيم كتابخانه محيطي بسته براي تحويل كتاب به متقاضيان نيست، بلكه كتابخانه بايد يك مركز فرهنگي باشد. آقاي مختار پور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال گذشته عملكرد بسيار موفقي در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي داشتند و به جرأت مي گويم كه ايشان از موفق‌ترين مديران نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور پس از انقلاب هستند. تقاضاي من از ايشان و شما کتابداران خوب و دلسوز اين است كه حركتي را آغاز كنيد كه كتابخانه در هر جايي كه وجود دارد به كانون فرهنگي تبديل شود طوري كه هر كس نياز به مصرف كالاي فرهنگي دارد به كتابخانه مراجعه كند. كتابخانه در كنار مسجد و مدرسه مفهوم پيدا مي كند و اينها بايد در كنار هم تعريف شوند.»

وی توسعه کتابخانه‌های تخصصی را بسیار مهم دانست و افزود: «توسعه كتابخانه‌هاي تخصصي مي‌تواند بخشي از نيازهاي مخاطبان را برآورده كند. امروز، عصر تخصص‌هاست. درست است كه نام اين نهاد، كتابخانه عمومي است اما در دل خود مي‌تواند مجموعه‌اي از كتابخانه‌هاي تخصصي را هم داشته باشد. كتابخانه‌ها نبايد محل انباشت كتاب باشد. كتابخانه بايد مركز مصرف فرهنگي باشد و اين جز با اجتماعي شدن كتابخانه‌ها، این مهم ميسر نيست. دبیرکل نهاد گزارشي از منابع كتابخانه‌هاي در سال‌هاي گذشته دادند كه بسيار نگران كننده بود. اين آمار به ما نشان مي‌داد درصد زيادي از كتاب‌ها در قفسه‌هاي كتابخانه بدون اينكه خوانده شوند خاك مي خورد. اين بدين معني است كه كتابخانه را اجتماعي نكرديم. بايد نياز سنجي فرهنگي منطبق با فرهنگ بومي و ملي شكل بگيرد و تأمين منابع بر اساس نيازها انجام شود.»

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از نیازهای مهم امروز را کتابداری الکترونیک معرفی کرد و گفت: «ما بايد به سرعت به سمتي برويم كه روش‌هاي تأمين منابع را تغيير بدهيم. در اجلاس ايفلا 2016 كه من در آن شركت كردم، مصوب شد كه كتابخانه‌هاي موبايلي در 2020. يعني سه سال آينده بايد همه كتابخانه هاي جهان در يك سيستم مجازي به مشتريان خودشان خدمات بدهند. ما فاصله زيادي با اين هدف داريم اما كتابخانه‌ها بايد به اين سمت بروند. هر كسي از هر نقطه كشور و هر زمان و مكاني كه اراده كند وارد كتابخانه شود و از روي دستگاه خود كتاب‌هاي مورد نيازش را مطالعه كند. مطمئنم اين مسئله از ظرفيت شما كتابداران و مديريت اين نهاد بر مي‌آيد.»

صالحی امیری، خلاقيت و نوآوري را در عملکرد کتابخانه‌های عمومی بسیار مهم دانست و افزود: «حركت‌هاي خوبي توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده كه قابل تقدير است، اما بايد حركت عظيمي در مجموعه نهاد شكل بگيرد كه بتواند خلاقيت‌هاي بيشتري در توزيع، مصرف و دسترسي به منابع و تعامل با خوانندگان داشته باشد. امروز اينگونه مطرح است كه كتابدار و كتابخانه بايد به سمت مصرف كننده بروند اين ممكن نيست مگر اين كه از فضاي سنتي حركت كنيم. تقاضاي من از شما كتابداران بزرگوار اين است كه از شبكه هاي مجازي غافل نشويد. شبكه‌هاي اجتماعي فضاي مناسبي براي شما فراهم مي‌كنند كه هم پيام‌هاي مناسبي را منتشر كنيد و هم با مشتريان و اعضاي كتابخانه ارتباط بگيريد.» 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به این نکته تأکید کرد که بايد كرامت و منزلت كتابداران پاس داشته شود و گفت: «باید اين قشر مظلوم و محروم و قانع را حمايت كنيم. ما بايد منزلت كتابداران را در عرصه فرهنگي پاس بداريم. كتابداري بايد به عنوان يك شغل با فضيلت ديده شود و مسئولان اين شغل شريف را به رسميت بشناسند. معيشت و امنيت شغلي درخواست اصلي كتابداران است كه در مجموعه هيئت امنا براي ثبات و امنيت شغلي و براي توجه ويژه به آنها قدم‌هايي برداشته شده است. ما معتقديم نقطه اتصال در حوزه فرهنگي با متن جامعه كتابخانه‌ها و كتابداران هستند. اين جايگاه را ارج مي نهيم و اين قول را مي‌دهم در جهت تعالي نهاد و توجه  به كرامت و منزلت شما انسان‌هاي بزرگوار قدم‌هاي موثرتري برداريم.» 

کتابدار
|
Iran
|
1395/09/24 - 17:57
0
2
سلام
آقا یکی بیمه تکمیلی ما رو پیگیری کند کی قراره دوباره ببندیم؟ با کدام بیمه؟
کتابدار
|
Iran
|
1395/09/23 - 15:46
0
1
با تشکر از زحمات جناب مختار پور به جهت تلاشهای صورت گرفته وضعیت معیشت کتابداران اما متاسفانه در احکام پرسنلی هنوز هم سابقه کار مانند سایر سازمانها لحاظ نشده است باید کتابداری که بیش از 20سال با تمام مشکلات گذشته کار کرده است الان حداقل از مزایایی سابقه کار بهره مند شود چرا تفاوت بسیار اندکی با کتابدار تازه کار دارد . ترا خدا سابقه کاررا لحاظ کنید
بهره مند
|
Iran
|
1395/09/20 - 15:39
2
11
درود بر صالحی امیری و مختار پور گرامی خسته نباشید و خدا حافظ و نگهدار شما باشد
کتابدارو کتابدوست
|
Iran
|
1395/09/18 - 10:36
2
9
درود برشما
و تشکر ویژه از آقای مختارپور
خواهش و درخواست من اینست که عدالت را درخصوص حکم پرسنلی رعایت شود. میزان سابقه کاری و سنوات محاسبه شود و عدالت در میزان حق بهره وری (نه مساوات) مبنا قرار گیرد.
همینطور که میزان تفاوت تطبیق و مناطق کمتر توسعه یافته میان دو کتابدار یک کتابخانه تفاوت چشمگیر است و وقتی دلایل را جویا می شویم جواب اینست که همینطوریه دیگه فرمول خاصی نداره !!!!!!!!!!!!!
وقتی جواب توجیه کننده ای برای کتابدار نباشد یعنی بی اعتمادی نسبت به سیستم پیش می آید
خواهشمندم ما کتابداران را درخصوص این مساله آگاهی دهید.
انجمنی
|
Iran
|
1395/09/15 - 15:44
2
9
از صمیم قلب برای تون دعا می کنیم همانطور که دست مارا گرفتید خدا هم دستتان را بگیرد
انشالله هر چه زودتر ما هم از این برچسب انجمنی بودن نجات یابیم
ابراهیم طلایی
|
Iran
|
1395/09/07 - 13:59
23
11
با سلام و عرض ادب و احترام
فضای مجازی و کتاب موبایلی راحت در دسترس جوانان است دیگرنیازی به حضور در کتابخانه نیست به قول وزیر اندیشمند ارشاد کتابخانه ها را مرکز و کانون فرهنگ و تمدن(مرکز اطلاعات به روز) کنید. کتاب نیز بایست دیجیتالی شود واز کاغذی با این حجم زیاد بیرون آید . با سپاس از لیزنا
کتابدار زنجان
|
Iran
|
1395/09/07 - 09:22
6
58
با سلام
لطفا به داد کتابداران برسید از لحاظ 1. حقوق .2 حق شیفت3. مزایای کارکنان ستادی هم شامل کتابدارن بشود بیشترین فشار کاری را کتابداران در کتابخانه ها تحمل میکنند
کتابدار
|
Iran
|
1395/09/04 - 12:22
2
19
سلام خدمت وزیرمحترم ارشاد
جناب صالحی عزیز به داد کتابخانه های بی رمق استان فارس هم برسید.
ببینید درد کتابدار چیست .
فارس از سوء مدیریت رنج می برد.
کتابداران زاگرس
|
Iran
|
1395/08/27 - 09:10
3
79
جناب اقای وزیر با تشکر از اظهارت جنابعالی لطفا موارد ذیل را عملی کنید
1- قانون بازنشستگی و شرایط و نحوه ان برای کتابدران شاغل در نهاد کتابخانه های عمومی را اطلاع رسانی کنید
2-حق شیفت برای کتابدارن مرد
3- تبدیل وضعیت کارکنان
بی نام
|
Iran
|
1395/08/27 - 07:26
9
34
به نام کتابدار به کام دیگران،شعار دیگر بس است.اگر نگاهی به وضعیت کتابخانه ها و کتابدارها بیکار بیندازید،دیگر خود را کتابدار نمی دانید.تا کی باید شاهد تبعیض در استخدام ها باشیم.کتابدارهایی که با عشق و علاقه در این رشته گام نهادند و الان جز افسوس هدر رفتن جوانی شان چیزی عایدشان نیست.
دوستدار مختارپور
|
iran
|
1395/08/25 - 21:47
7
68
با سلام
دولت یازدهم دست مریزاد
خیلی خوشحال شدم ک دکتر روحانی عزیز یک فرد لایق و با سابقه کتابداری رو در سمت وزارت فرهنگ گماشتن
ایشالا این انتصابات به جا ادامه داشته باشه
در پایان هم از جناب مختارپور عزیز به خاطر همه زحماتشون تشکر میکنم
به نظرم مثل جناب مختارپور دیگه نمیاد
ممنون از سایت لیزنا
کتابداران ایران
|
Iran
|
1395/08/24 - 20:02
2
36
با سلام مرد بزرگ و کتابدوست خوش آمدید
کتابداران مرد
|
Iran
|
1395/08/24 - 19:54
1
85
با سلام خدمت وزیر محترم فرهنگ دوست و کتابدوست و همچنین رییس هیان امنای محترم نهاد کتابخانه ها
چند ندر خواست
1-حقوق کتابداران محترم کتابخانه های عمومی را با کتابداران محترم کتابخانه ملی همسان سازی کنید
2-کتابداران محترم کتابخانه های را در صورت امکان رسمی کنید تا امنیت شغلی داشته باشند
3-مزایای که به ستادی ها داده می شود را به کتابداران محترم هم داده شود
4-کتابداران هیچ شغل دومی ندارند خصوصا مردان شرمنده زن و بچه هایشان هستند در این خصوص چار ها ی اندیشده شود تا به کتابداران مرد اضافه کاری داده شود
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/09/07 - 15:10
سلام با سه گزینه اول موافقم اما با جهارمی خیر. کتابداران زن در کتابخانه همپای مردان و گاه بیشتر از آنان در کتابخانه زحمت می کشند. به نظرم در هر نهاد و سازمانی عدالت بین کارکنان حرف اول را می زند نه چیز دیگر.
کتابدار
|
Iran
|
1395/08/24 - 17:34
2
17
خدا حافظتان باشد وموفق وسربلند باشید.
کتابدار
|
Iran
|
1395/08/24 - 17:05
2
11
بسیار بسیار متشکریم
خوزستان
|
iran
|
1395/08/24 - 13:45
3
14
درود بر شما
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: