کد خبر: 25989
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آبان 1395 - 17:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

کتابگردی سید عباس صالحی در کتابفروشی‌های قم

منبع : لیزنا
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین روز از هفته کتاب از بیش از 20 کتابفروشی‌ شهر قم بازدید کرد و با مسئولان آن‎ها به گفت‌و‌گو پرداخت.
کتابگردی سید عباس صالحی در کتابفروشی‌های قم

 به گزارش لیزنا، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنج‌شنبه (27 آبان ماه) همزمان با چهارمین روز هفته کتاب از کتابفروشی‌های شهر قم بازدید کرد.

 در این بازدید سید محمود حسینی؛ مدیرعامل مجتمع ناشران قم، یدالله سعدی؛ مدیر انتشارات دلیل ما و جمعی از ناشران و کتابفروشان استان حضور داشتند.

 معاون امور فرهنگی در این کتابگردی ابتدا از کتابفروشی‌های آیت‌الله مرعشی بازدید کرد. در ادامه نیز از انتشارات قائم آل علی (ناشر کتاب‌های آیت‌الله حسن‌زاده آملی)، کتابفروشی رضوی، قائم آل‌علی، نشر اخلاق، انتشارات روحانی، کتابفروشی خانه کتاب، انتشارات توحید (ناشر کتاب‌های آیت‌الله سبحانی)، کلبه شروق، کتابفروشی انصاریان، کتابفروشی امام علی ابن ابیطالب (ناشر کتاب‌های آیت‌الله مکارم شیرازی)، بوستان کتاب و انتشارات دارالحدیث بازدید کرد.

 صالحی در این بازدیدها درباره میزان فروش، استقبال از طرح پاییزه کتاب، مشکلات ناشران و ... به گفت‌و‌گو با مسئولان کتابفروشی‌ها پرداخت.  

 در ادامه این کتابگردی صالحی به مجتمع ناشران قم رفت و از کتابفروشی‌های دلیل ما، انتشارات حقایق اسلامی، انتشارات شفق، دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ارمغان طوبی، مطبوعات دینی، کومه، انتشارات سرور، بیدار، دارالکتاب اسلامی، کتاب آوا، نشر هاجر و فانوس اندیشه بازدید کرد و با مسئولان این کتابفروشی‌ها تبادل نظر کرد.

 

 بر اساس این گزارش، صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره  هدف از انجام طرح کتابگردی گفت: برای سومین سال متوالی است که طرح کتابگردی در هفته کتاب انجام می‌شود. این طرح با این نگاه پیشنهاد و اجرا شد که کتابفروشی‌ها به عنوان حلقه ارتباط  میان پدیدآورندگان و مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرند.

 وی با اشاره به جایگاه کتابفروشی‌ها و نقش آن‌ها در فرهنگ کشور گفت: کتابفروشی‌ها در طول فضای فرهنگ مکتوب یک نقطه اتصال بین اصحاب فرهنگ محسوب می‌شوند و در دو دهه اخیر به دلایل مختلف توجه به کتابفروشی‌ها کاهش پیدا کرده بود. این حرکت قصد دارد تا بار دیگر کتاب‌فروشی‌ها را در مرکز عطف قرار دهد.

 صالحی افزود: در طول این سه سال برنامه‌هایی به منظور توجه به کتابفروشی‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است و یکی از آن‌ها موضوع معافیت مالیاتی کتابفروشان بود.

 معاون امور فرهنگی با اشاره به مذاکرات انجام شده با سازمان مالیاتی به منظور اجرای معافیت مالیاتی برای کتابفروشان گفت: بر اساس قانون معافیت مالیاتی کتابفروشی‌هایی که دارای مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، از پرداخت مالیات معاف هستند. اما این قانون در برخی از کتابفروش‌ها اجرا نمی‌شد و از این رو با مذاکرات انجام شده در حال حاضر این قانون در کلیه استان‌ها اجرایی شده است و صرفا مواردی وجود دارند که در حال بررسی مشکل آن‌ها هستیم.  

صالحی درباره دومین اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد برای توجه به کتابفروشی‌ها گفت: اجرای طرح کتابفروشی به وسعت ایران، عیدانه، تابستانه و پایزه کتاب دیگر برنامه‌هایی هستند که در یکسال اخیر دنبال شده و در حال حاضر چهارمین دوره آن انجام می‌شود. در این طرح بین 20 تا 25 درصد تخفیف به مصرف کنندگان از سوی کتابفروشی‌ها ارایه می‌شود و با استقبال خوبی مواجه شده است.

 وی ادامه داد: سومین اقدام این بود که امسال مقرر شد بن‌های کتابی که در نمایشگاه‌های استانی عرضه می‌شوند صرفا به بازه زمانی نمایشگاه محدود نباشند و به مدت یک ماه پس از برگزاری نمایشگاه در کتابفروشی‌های استان قابل استفاده باشند. همچنین کتابفروشی‌های استان نیز می‌توانند نمایندگی ناشران را داشته باشند و از این طریق در نمایشگاه‌های استانی حضور داشته باشند تا از این طریق در ایام نمایشگاه منتفع شوند.

 

وی در پایان تاکید کرد: طرح کتابگردی یک طرح نمادین نیست بلکه حرکتی است تا به کتابفروشی‌ها توجه کنیم تا برخی از مشکلات حلقه وصل پدیدآورندگان ومصرف کنندگان کاهش یابد. با اجرای سه طرح عیدانه و تابستانه کتاب و طرح کتابفروشی به وسعت ایران نزدیک به 15 میلیارد تومان به کتابفروشی‌ها یارانه تعلق گرفته است.

 صالحی ادامه داد: صنعت نشر ما به مانند دیگر صنعت‌ها نیازمند شناسایی نیازهای خود است تا از این طریق بتواند همسو با خواسته مصرف کنندگان به تولید آثار بپردازد. درطول چند بار اجرای این طرح همواره کتاب‌های ادبیات مورد استقبال مصرف کنندگان بوده است و این نشان از ذائقه فرهنگی مردم دارد.

 

 معاون امور فرهنگی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که درباره مشکلات توزیع کتاب در استان‌ها گفت: تاکنون دو تفاهم‌نامه با شرکت رجا و شرکت پست منعقد شده است تا ازاین طریق هزینه توزیع کاهش پیدا کند. در تفاهم‌نامه شرکت پست تخفیف 40 درصدی برای ناشران در نظر گرفته شده است. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: