کد خبر: 46153
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 مرداد 1401 - 12:37

داخلی

»

گفتگو

محورها و برنامه پیش‌نشست‌های کنگره هفتم تا پایان مرداد اعلام می‌شود

منبع : لیزنا
کمیته علمی درصدد است که تا پایان مرداد ماه محورها و برنامه‌های پیش‌نشست‌ها را برنامه‌ریزی و پس از اخذ تأییدییه از کمیته راهبری آنها را اعلام کند.
محورها و برنامه پیش‌نشست‌های کنگره هفتم تا پایان مرداد اعلام می‌شود

به گزارش لیزنا، حمیده جعفری پاورسی دبیر کمیته اجرایی کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار لیزنا درباره تفاوت تعداد و موضوع نشستهای کنگره نسبت به دوره های قبل  گفت:  همان گونه که مستحضرید موضوع کنگره هفتم «کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان در علوم اطلاعات» است. محورهای مورد بحث در حوزه کارآفرینی با رویکردهای مرتبط با رشته و فرارشته‌ای قطعاً با محورهای کنگره‌های قبلی متفاوت است.  انشاالله پس از اعلام رسمی محورهای این کنگره توسط کمیته علمی به صورت رسمی، فراخوان دریافت مقالات و ایده‌ها نیز توسط کمیته اجرایی منتشر خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا همانند کنگره های پیشین مسابقه خواندن، دانستن، تغییر دادن از برنامه های امسال نیز هست؟ گفت: این امر مستلزم استخراج محورهای کنگره امسال است. در این دوره شاهد برگزاری کمپین‌ها و کارگاه‌های مرتبط با حوزه کارآفرینی نیز خواهید بود.

 وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه  کنگره به استثنای سال گذشته که تماما مجازی برگزار شد البته به جز افتتاحیه و اختتامیه که  آن هم به خاطر کرونا بود در دوره های قبلی به دو صورت حضوری و ‌مجازی با همکاری آرموک برگزار شد، آیا امسال هم به هر دو صورت برگزار می‌شود؟ گفت: همه این تصمیمات با توجه به شرایط پاندمی کووید و سایر بسترهای موجود، توسط کمیته راهبری و شورای سیاست‌گذاری کمیته هفتم اخذ خواهد شد. اما بنده این اطمینان را به شما می‌دهم که حتماً حفظ سلامت جسمانی و خیال آسوده مخاطبان این کنگره برای شرکت در این رویداد در اولویت تصمیم گیری‌های مربوطه قرار خواهد گرفت. باید پذیرفت که در دوران پساکرونا، برگزاری و شرکت در رویدادهای مجازی جزئی از فرهنگ ما در استفاده از رسانه‌‌ها شده است. بنابراین پر واضح است که در برگزاری پیش‌نشست‌ها و رویداد اصلی کنگره هفتم به اقتضای شرایط موجود از هر سه شکل برگزاری حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری بهره‌گیری خواهد شد.

حمیده جعفری در پاسخ به سوال  چه موقع قرار است با کمیته ها جلساتی برگزار شود تا عناوین نشست‌ها مشخص شود؟ گفت: فرآیند این کار در حال انجام است. آقای دکتر حسن‌زاده، دبیر محترم کمیته علمی و خانم دکتر اسدی، به عنوان معاونت محترم کمیته علمی پاسخ روشن‌تری را برای این پرسش شما خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال برنامه پیش نشست‌ها قرار است چه موقع اعلام شود؟ در واقع به عقیده شما بهترین زمان برای برگزاری پیش نشست‌ها چه موقع است؟ گفت: پیرو گفتگوهای جلسه روز یکشنبه، مورخ 9 مرداد که میان کمیته علمی و اجرایی کنگره برگزار شد، به فرمایش آقای دکتر حسن‌زاده، کمیته علمی درصدد است که تا پایان مرداد ماه محورها و برنامه‌های پیش‌نشست ها را برنامه‌ریزی و پس از اخذ تأییدییه از کمیته راهبری آنها را اعلام نماید. به عقیده بنده بهترین زمان برگزاری پیش‌نشست‌ها می تواند اواسط پاییز باشد.

دبیر کمیته اجرایی کنگره هفتم در پاسخ به سوال آیا برگزاری تعداد زیاد پیش نشست‌ها را  باتوجه به اینکه حضور افراد در آنها خیلی چشمگیر نبوده است مناسب می دانید؟ گفت: هدف از برگزاری پیش‌نشست‌های کنگره ها و همایش‌ها عموماً یک چیز است و آنهم تهیه خوراک برای روز برگزاری کنگره به منظور ارائه دستاوردهای مهم حاصله است. بنابراین تعداد پیش نشست‌های هر یک از محورها را دامنه، کشش و کفایت مباحث آن حوزه تعیین می‌کند و طبیعتاً هریک از پنل‌ها و پیش‌نشست‌ها مخاطبان خاص خود را خواهند داشت که دنبال‌کنندگان اصلی این زمینه‌ها هستند. با توجه به محوریت امروزی بحث دغدغه های شغلی، مهارتی و کارآفرینی در رشته کتابداری و سایر رشته‌ها انتظار می‌رود شمول مخاطبان این کنگره گستردگی بیشتری داشته باشد. چرا که هیات مدیره انجمن، برای انتخاب تم امسال کنگره، گزینه های بسیاری را در نظر داشت اما بنا به دلایل وضعیت خاص شغلی حرفه‌مندان و غیرحرفه مندان و محدودیت‌های موجود دولتی برای استخدام در شرایط کنونی، حوزه کارآفرینی با امتیاز بالاتری مورد انتخاب این هیات محترم قرار گرفت. لازم به ذکر است که برای این انتخاب، نظرات اساتید پیشکسوت رشته نیز اخذ و در نظر گرفته شد. 

با این اوصاف به شخصه با مطول شدن بیش از حد ملزومات یک رویداد علمی موافق نیستم، چرا که در چنین وضعیتی شاهد انفصال و گسستگی مباحث و کاهش تمرکز مخاطبان در پیگیری پیشینه های مربوطه خواهیم بود.

وی در پایان درباره برگزاری جوایز ملی گفت: تلاش می‌شود ساختار و نظام‌نامه کنگره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی سرلوحه اقدامات و تصمیمات هیات مدیره انجمن و کمیته راهبری کنگره قرار گیرد. بنابراین علاوه بر چهار جایزه ملی خانم پوری سلطانی، آقای نورالله مرادی، خانم نوش‌آفرین انصاری، و آقای عباس حری، احتمالاً جوایز دیگری نیز در برنامه‌های کنگره برای اساتید پیشکسوت رشته گنجانیده خواهد شد. کمیته راهبردی می‌تواند در این زمینه پیشنهادات خود را مطرح نماید، اما شورای سیاست‌گذاری کنگره در این مورد تصمیم‌ساز است.