بهترين راهكار براي ارتقا مطالعه در كشور ايجاد شوراي عالي مطالعه است

 

 

به گزارش لیزنا به نقل از ایرنا، دکتر سعيد رضايي شريف آبادي،رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در مورد مهمترين ويژگي ديدار اخير جمعي از مسوولان كتابخانه ها و كتابداران با رهبر معظم انقلاب، افزود: اينكه براي نخستين بار خدمت رهبر معظم انقلاب رسيديم، خود مهمترين و برجسته ترين نكته اين ديدار است.

وي اصلي ترين محور فرمايشات رهبر معظم انقلاب در اين ديدار را كمبود مطالعه در جامعه عنوان كرد و افزود: ايشان خطاب به كتابداران فرمودند كه اين گروه مي توانند نقش مهمي در ارتقا سطح مطالعه در جامعه ايفا كنند.

رضايي شريف آبادي به نكته مهم ديگر سخنان رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه بايد عادت مطالعه از كودكي در جامعه نهادينه شود، اشاره كرد و گفت: طرح هاي خوبي در اين مورد در كشور اجرا مي شود اما هيچكدام زيربنايي نيست. بطور مثال طرح كتاب اتوبوس براي ارتقا مطالعه در كشور اجرا شد كه اقدام خوبي است اما در كنار آن بجاي ارتقا فرهنگ مطالعه از سنين كودكي، پست كتابدار را از مقاطع آموزشي حذف مي كنيم و نقش آنها را در ايجاد انگيزه و علاقه براي كتابخواني در مدارس ناديده مي گيريم.

وي با ابراز تاسف از اينكه كتابخانه هاي مدارس به عنوان اصلي ترين مكان در ايجاد علاقه به كتابخواني، بيشتر در قالب اتاق هاي دربسته و نمادين در كشور وجود دارد، گفت: فعال سازي كتابخانه هاي مراكز آموزشي حتي از دوران مهد كودك و پيش دبستاني تا مقاطع بالاتر يك ضرورت است، همانطور كه به درس رياضي و ادبيات بها مي دهيم بايد ساعاتي را براي مطالعه و حتي كتابخواني در مدارس اختصاص داد در اين صورت است كه مي توان گفت براي ارتقا مطالعه كار زير بنايي مي كنيم. 
دانشيار دانشگاه الزهرا در ادامه با تاكيد بر اجراي يك برنامه منسجم در مدارس كشور براي كتابخواني گفت: دستگاه هاي متولي امر فرهنگ نظير آموزش و پرورش، آموزش عالي و وزارت ارشاد بايد نقش خود را در اين مورد با جديت ايفا كنند. 

رييس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران بهترين راهكار براي ارتقا مطالعه در كشور را ايجاد شوراي عالي مطالعه دانست و افزود: اين شورا بايد مركب از كتابداران، مسوولان كتابخانه ها، نمايندگاني از وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، علوم، تحقيقات و فناوري باشد تا بتواند جنبه هاي مختلف موضوع كتابخواني و مطالعه را مورد بررسي قرار دهد. 
وي با تاكيد بر اين موضوع كه مطالعه فقط منحصر به خواندن كتاب نيست، گفت: با توجه فناوري هاي روز، در بحث مطالعه، علاوه بر كتاب بايد به بحث سند، فضاي ديجيتال و شبكه هاي بين المللي نيز توجه و بر اساس آن برنامه هاي خود را اجرايي كرد.

رضايي شريف آبادي با تاكيد بر اين نكته كه تمامي اقشار جامعه حق دارند از ظرفيت هاي موجود براي مطالعه استفاده كنند، گفت: دست اندركاران امر مطالعه و كتابخواني بايد اين نكته را مورد توجه قرار دهند كه براي هر نوع مخاطب چه كتابي مورد نياز است. 

رئيس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران، اجراي طرح نهضت مطالعه مفيد را در جامعه خوب ارزيابي كرد و افزود: هر حركتي كه سبب ارتقا فرهنگ جامعه شود خوب است اما بايد از موازي كاري ها جلوگيري كرد. 
وي گفت: كتابخانه هاي زيادي در كشور از جمله كتابخانه هاي مساجد، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان موجود است كه هر كدام سهمي در ترويج مطالعه دارند، اما بهتر است تمامي اين سازمان ها، راهكارها و برنامه هاي خود را در قالبي منسجم ارائه دهند. 
رضايي شريف آبادي با توضيح اينكه چند صدايي و چند گانگي اجراي برنامه ها، زمان و هزينه زيادي را بر دوش بخش فرهنگ برجاي مي گذارد، گفت: بايد شورايي تشكيل شود تا برنامه هاي مرتبط با بحث مطالعه را رصد و اجرايي كند تا از هر گونه اسراف كاري پرهيز شود. 

رئيس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران، اختصاص هزينه براي خريد كتاب در سبد خانوار را امري پسنديده توصيف كرد و افزود: مساله اصلي اين نيست كه مبلغي را براي خريد كتاب در هزينه سبد خانوار اختصاص دهيم، بلكه مهم آن است كه آن را هزينه كنيم. اين هزينه كردن به فرهنگ هر خانواده بستگي دارد. كسي كه عادت به خواندن دارد حتي اگر پولي نداشته باشد كتاب را از كتابخانه امانت مي گيرد، بنا بر اين فرهنگسازي براي مطالعه، اصلي تر از اختصاص هزينه براي خريد كتاب است. 
وي بهترين راه ارتقا مطالعه در جامعه را ايجاد بسترهاي لازم كتابخواني از دوران خردسالي عنوان كرد و افزود: اگر زير بنا اساسي باشد، علاقه به مطالعه در سنين بزرگسالي بيشتر خواهد شد.