كتابخانه شبانه‌ روزي آستان قدس رضوي تا عيد غدير راه ‌اندازي مي شود

به‌گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومي وامور بين الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، محمدهادي زاهدي در نشست خبري كه به مناسبت روز خبرنگار در كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي برگزار شد، با اشاره به اينكه بحث ديجيتال‌سازي منابع در دو سال گذشته به طور جدي پي‌گيري شده است، گفت: تاكنون بيش از100 هزار برگ سند از اسناد دوران صفوي كه مجموعه‌اي بي‌نظير را تشكيل مي‌دهند، ديجيتال‌سازي شده است.

 

محمد هادي زاهدي افزود: درآستان قدس رضوي 80 هزار نسخه كتب خطي وجود دارد كه تاكنون 30 هزار نسخه آن ديجيتال‌سازي شده است و مجموع منابع خطي شامل اسناد و كتاب‌ها تا پايان سال ديجيتال‌سازي خواهد شدو علاوه بر اين ديجيتال‌سازي مطبوعات نيز در دست اقدام است که براي اين منظور از آثار قديمي‌تر كار را آغاز خواهيم كرد.

رئيس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي با تصريح بر هزينه‌بر بودن ديجيتال‌سازي بيان داشت اين امر ضروري است و بايد انجام شود ضمن اينكه اين مهم تضميني براي بقاي آثار است. به همين منظور نسخه‌ پشتيبان به صورت ميكروفيلم و ديجيتالي با روش همانند‌سازي تهيه مي‌شود كه هم‌اكنون حدود 50 هزار ميكروفيلم در كتابخانه موجود است.

 

زاهدي با بيان اينكه كتابخانه‌ آستان قدس رضوي با 410 هزارنفر عضو نخستين كتابخانه كشور است، اظهارداشت: سال گذشته 7 ميليون و 562 هزار نفر از خدمات كتابخانه آستان قدس رضوي استفاده كردند و ما حتي روزهاي جمعه نيز مانند ساير روزها از 7 صبح تا 10 شب خدمات‌رساني داريم كه علاوه بر اين كتابخانه شبانه‌روزي نيز در آينده در محل كتابخانه مسجد گوهرشاد راه‌اندازي خواهد شد و اميدواريم اين امر تا عيد غدير محقق شود.

وي تعداد کنوني کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوي در داخل کشور را 40 كتابخانه عنوان کرد و گفت: يک کتابخانه نيز در خارج از کشور متعلق به آستان قدس است که توسط يکي از رجال محمودآباد هند وقف اين آستان مقدس شده است.