آموزش HTML - جلسه اول

HTML زبانی برای ساختن صفحات استاتیک هست که به وسیله آن میتوان صفحات وبی ساخت که در آن از عکس ، فیلم، موزیک ، پاراگراف ، جدول و... استفاده کرد. زبان HTML بر خلاف بسیاری از زبان های برنامه نویسی فاقد دستورهایی همچون ساختار شرطی، حلقه، توابع و... است. در عوض این زبان از ساختار ساده‌ای به نام Tag تشکیل شده است. در واقع HTML یک نوع دستور بیشتر ندارد و آن هم Tag هست.

تگ های HTML برای نشانه گذاری محتويات صفحات به کار می روند و باعث می شوند که مرورگر بتواند تشخيص دهد هر بخش چه نوع عنصری است. هر تگ HTML ، يک بخش ابتدايی و يک بخش انتهايی دارد که هم نام بوده و به صورت استاندارد طبق شکل کلی زير به کار می روند :

 

<tag name/>...... محتوی تگ.... < tag name >  

         تگ شروع                                        تگ پایان

مثال < title > ..... < /title >:

هر تگ HTML ، بايد حتما در ادامه توسط تگ پايانی بسته شود. کليه نوشته ­ها و تگ­های ديگری که در بين تگ ابتدا و پايان نوشته می شوند ، محتويات تگ را تشکيل می دهند . تگ های HTML نسبت به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نيستند ، يعنی:  < b > = < B >

 

برای نوشتن و اجرای صفحات HTML به موارد زیر نیازمندیم:

1.       برای کد نویسی صفحات وب از هر ویرایشگر متنی میتوان استفاده کرد مانند Notepad یا WordPad که در تمامی ویندوزها قابل دسترسی هستند. البته برای نوشتن کدهای Html نرم افزار های پیشرفته زیادی در این زمینه وجود دارد که ما را در نوشتن تگ ها راهنمایی میکنند.

2.       برای مشاهده نتیجه کار هم نیاز به یک مرورگر (....,Opera,IE, Firefox, Google Chrome)دارید.

 

 

ساختار اصلی یک صفحه وب:

هر صفحه وب با تگ <html> شروع و به تگ < / html > ختم میشود. در داخل صفحهhtml   دو قسمت اصلی وجود دارند:

بخش <head> : این عنصر حاوی اطلاعاتی در مورد صفحه است. به عنوان مثال می تواند شامل عنوان و توضیحاتی در مورد آنچه در قسمت بدنه آمده است باشد. این قسمت از تگ <head> و تگ < / head > و هر چیزی که بین آنهاست تشکیل می شود.(قسمت زرد در شکل)

بخش <body> : مشخص کننده بدنه صفحه است و در واقع حاوی اطلاعاتی است که قرار است در پنجره مرورگر نمایش داده شود. این قسمت از تگ <body>  و تگ بسته <body/> و هر چیزی که بین آنهاست تشکیل می شود.(قسمت سبز در شکل)

نکته : معمولا آنچه که در قسمت head صفحه قرار میگیرد در صفحه نمایش داده نمی شود اما هر آنچه که در قسمت body قرار گیرد در صفحه نمایش داده خواهد شد.

 

بخش اول آموزش

{flvremote}http://dl.lisna.ir/film/html/01-1-make a simple html.flv{/flvremote}

 

بخش دوم آموزش

{flvremote}http://dl.lisna.ir/film/html/02-1-tags-simple html document.flv{/flvremote}

 

ادامه آموزش هفته آینده بر روی سایت قرار خواهد گرفت.