آموزش میز مرجع مجازی - مقدمه

 میز مرجع  نیز، همانند سایر خدمات نیازمند روزآمد سازی و استفاده از روشهای جدید است. میز مرجع مجازی خدمات الکترونیکی خدمات سنتی میز مرجع می باشد.

 

در این روش کاربران در هر کجا که باشند می توانند به سادگی و با دسترسی به اینترنت به پرسخ و پاسخ از کتابدار بصورت آنلاین بپردازند.

 

متداول ترین روش برای راه اندازی میز مرجع مجازی استفاده از نرم افزارهای گفتگوی آنلاین می باشد. این نرم افزارها قابلیتهای مختلفی در رابطه با ارائه خدمات مرجع آنلاین را در اختیار کتابدار قرار می دهد.

 

البته این گونه نرم افزارها امکانات مختلفی در اختیار کاربران قرار می دهند. امکاناتی همچون گفتگوی لحظه ای ، پرش و پاسخ از طریق ایمیل و ...

 

چه ابزارهایی و چه محیطی برای راه اندازی میز مرجع مجازی مورد نیاز است ؟

راه اندازی چنین سامانه هایی نیازمند بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری می باشد. البته ساختارهای نرم افزارهای گفتگوی آنلاین به گونه ای طراحی شده است که بتوانند با پایین ترین امکانات قابل اجرا باشند.

از آنجایی که ارائه خدمات در میز مرجع مجازی از طریق گفتگوی آنلاین و یا پاسخگویی به پیامهای رسیده می باشد، نیازی به اختصاص یک محل خاص نمی باشد. فقط باید در نظر داشت بعلت پاسخگویی به پاسخها اگر در محیطی از کتابخانه که در دسترس مراجعه کنندگان نباشد بهتر است.

 میز مرجع مجازی به دو روش قابل نصب و راه اندازی است.

 

روش اول -- نصب نرم افزار گفتگوی آنلاین بر روی کامپیوترها و سرورهای کتابخانه است. که در آموزشها از این به بعد نصب بصورت لوکال معرفی می گردد.

در این روش به یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز نیاز داریم . بر روی این کامپیوتر برای اینکه بتوانیم محیط سرور را شبیه سازی کنیم می بایست از نرم افزاری با نام EasyPHP استفاده نماییم. در این روش فقط می توانیم به افراد داخل سازمان یا دانشگاه سرویس دهی داشته باشیم.

نرم افزار EasyPHP چیست ؟

نرم افزاری است که قابلیتهای مختلفی را در رابطه با ساخت دیتابیس MySQL و سرویس آپاچی در اختیار ما قرار می دهد. عملا بدون این نرم افزار به راحتی نمی توانیم نرم افزارهای تحت وب خودمان را بر روی سیستم عاملهای ویندوز نصب کنیم.

 

 

روش دوم -- نصب نرم افزار بر روی فضاهای اشتراکی بر روی اینترنت می باشد.

در این روش به یک فضای میزبانی که دارای کنترل پنل دایرکت ادمین یا سی پنل باشد نیاز داریم تا بتوانیم برنامه را بر روی آن نصب و اجرا نماییم.در این روش علاوه بر افراد داخل سازمان یا دانشگاه می توانیم به سایر مخاطبان بیرونی نیز سرویس دهی داشته باشیم.

 

دایرکت ادمین و سی پنل چیست ؟

هر کدام از این گزینه ها یک نوع کنترل پنل اینترنتی برای مدیریت فضای میزبانی شما بر روی اینترنت می باشد. با استفاده از این کنترل پنل ها شما می توانید به راحتی دیتابیس ایجاد نمایید، فایلهای خود را آپلود و جابجا نمایید .

 

چگونه فضای میزبانی تهیه نماییم؟

برای تهیه فضای میزبانی باید چند مورد را در نظر داشته باشید :

1- کنترل پنل حتما دایرکت ادمین یا سی پنل باشد

2- فضای میزبانی لینوکس در اختیارتان قرار گیرد

3- امکان ساخت دیتابیس MySQL وجود داشته باشد.