کد خبر: 18343
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 بهمن 1393 - 16:24

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار کتاب «یک سرباز ساده ملکه»

«یک سرباز ساده ملکه»،  مجموعه داستان برگزیدگان جایزه اُ. هنری با ترجمه شیما الهی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.
انتشار کتاب «یک سرباز ساده ملکه»

به گزارش لیزنا، نود سال از جایزه اُ. هنری می­ گذرد. جایزه ­ای که در آن بنیاد اُ. هنری و بعدها به همراهی انجمن پن در ایالات متحده برترین داستان منتشر شده به زبان انگلیسی در ایالات متحده و در مجلات ادبی را انتخاب و پس از اهدای هدایایی به داستان برگزیده، مجموعه ­ای از آنها را در هر سال در قالب یک کتاب منتشر می­کند. گرچه این پروسه در ادبیات آمریکا و در میان نویسندگان آن امری شناخته شده و به اصطلاح ایرانی؛ جا افتاده است اما برای ادیبانی غیر انگلیسی زبان از جمله برای پیگیران ادبیات در ایران این جایزه و آنچه در آن رخ می دهد همواره تؤام با تازگی­ های فراوانی از منظر تکنیک و کشف دنیاهای تازه ­ای از معنا در داستان ­نویسی است.


مجموعه داستان «یک سرباز ساده ملکه» مجموعه­ ای از داستان­ های برگزیده جایزه اُ. هنری در سال 2009 است که با ترجمه شیما الهی منتشر شده است. در این مجموعه 17 داستان برگزیده در این جایزه به همراه مقدمه لائرا فرمن سردبیر انتشار این مجموعه درج شده است.


داستان ­های این مجموعه را می­ توان بازتابی از موقعیت اندیشه و تفکر اجتماعی جغرافیای تألیف آن دانست و به همین دلیل است که می­ توان گفت بحران انسانیت و کشف تازه­ ای از روابط انسانی و تعریف دقیق از ساختار خانواده در مقیاس جامعه انگلیسی زبان به طور عمده ساکن ایالات متحده است که محور اصلی این کتاب را شکل می ­دهد که با کمی تامل می­ توان آن را مسئله روز اجتماعی در تمامی جوامع مدرن نیز به شمار آورد.


مسئله جنگ به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای دست ساخته بشر که انسان در قرن­های گذشته همواره در زیست بوم خود با آن مواجه بوده و شخصیتی که این پدیده از انسان می­ سازد یکی از موضوعات محوری این مجموعه به شمار می­رود که به  نوعی در بستر آن سعی شده رابطه طبیعی میان انسان و جهان طبیعی و جهان مصنوعی ساخته شده به دست وی نیز در بستر آن معنا می­شود.


در کنار این مسئله بخشی از داستان­های این مجموعه روایت­های بی­ پروایی از چگونگی تلاش انسان برای حرکت از موقعیت اجتماعی به سمت موقعیت اجتماعی دیگری را نشان می­دهد. چگونگی تلاش دختری برای نجات از افکار مالیخولیایی مادرش، و یا تفسیر معنای عشق در رابطه میان یک کودک و والدینش و نیز واژه­ های محاوره ­ای که در ادبیات عموم از آن به عنوان  بدبختی و یا شوربختی و ناامیدی یاد می­کنیم نیز بخش دیگری از موضوعات محوری داستان­های این مجموعه است.


اما شاید یکی از مهمترین و قابل اعتنا­ترین موضوعات محوری قابل توجه در این مجموعه را بتوان تلاش برای بیان این واقعیت عنوان کرد که چطور می­توان به واسطه داستان زندگی را شناخت. به عبارت ساده­ تر تلاش برای زندگی با داستان و چیستی و چگونگی آن در ساختار زیستی مدرن امروزی یکی از شاهکارهایی است که در قالب یک ایده در خلال روایت­های داستانی این مجموعه به مخاطبان ارائه می­شود.


در کنار این مسئله داستان­های این مجموعه را می­توان یک داستان واحد در هفده بخش یا هفده داستان به هم پیوسته در یک مجموعه دانست که به مخاطب این امکان را همواره می­دهد که بخشی از آنها که بیش از پیش برای او محل تامل و تفکر اوست انتخاب و ارائه کند. به عبارت دیگر داستان­های این مجموعه را می­توان موجودات زنده­ ای به شمار آورد که نوع برخورد با خودشان را به مخاطبانشان نشان می­دهند.


در ترجمه اثر هم که توسط شیما الهی انجام شده، سعی شده، روان­ترین زبان برای بازنمایی حال درونی و کیفیت نخواندنی متون ارائه شود. به این معنا که مترجم، بدون آن که دیده شود، واسطه ­ای زیبا و دلنشین برای انتقال حس و حال صاحب اثر به مخاطب زبان دیگر شده است.


مجموعه داستان «یک سرباز ساده ملکه» را کتاب نیستان در 456 صفحه و با قیمت 25000 تومان منتشر کرده است.

برچسب ها :
یوسف
|
Iran
|
1395/03/20 - 21:34
0
0
یکی از بهترین کتابها از لحاظ ترجمه ی خاص و شیرین. هر آدمی با هر کدوم از داستان هاش بدلیل متفاوت بودن نویسنده هاش میتونه ارتباط برقرار کنه.
امین حسینی
|
United States
|
1393/11/15 - 06:04
0
1
قشنگ ترهمه شده، حتماً بخوانید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: