کد خبر: 18489
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 بهمن 1393 - 20:03

داخلی

»

اخبار کتاب

بیانیه هیأت داوران نخستین مسابقه خلق کتابهای تصویری

هیأت داوران نخستین کارگاه خلق کتابهای تصویری در این مراسم معرفی برگزیدگان آن، بیانیه ای صادر کرد.
بیانیه هیأت داوران نخستین مسابقه خلق کتابهای تصویری

به گزارش لیزنا، در پی اعلام فراخوان بیش از 300 اثر توسط نویسندگان و تصویرگران جوان به دبیرخانه مسابقه ارسال شد که در داوری مرحله اول 15 نویسنده و 15 تصویرگر جهت حضور در کارگاه 3 روزه خلق کتب تصویری انتخاب شدند.    

 

این کارگاه که به صورت فشرده در روزهای 8، 19 و 25 دیماه زیر نظر کیانوش غریب پور، فریدون عموزاده خلیلی و سید نوید سید علی اکبر برگزار و منجر به خلق 15 کتاب تصویری شد که از بین این 15 اثر یک کتاب جایزه مسابقه سفر به نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان بولونیا 2015 را از آن خود کرد.

 

نویسنده و تصویرگر کتاب برگزیده طی مراسمی با حضور دکتر صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و جمعی از صاحب نظران، نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در روز یکشنبه 12/11/93 ساعت 16 در تالار اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی معرفی شد.  

 

هیأت داوران مسابقه خلق کتاب تصویری برای کودکان و نوجوانان، مرکب از هدی حدادی نویسنده و تصویرگر، سحر ترهنده کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، علی اصغر سید آبادی کارشناس کتاب کودک و نوجوان، کیانوش غریب پور (رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران) و فریدون عموزاده خلیلی (رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان) بودند.

 

در این مراسم، هیأت داوران نخستین کارگاه خلق کتابهای تصویری در این مراسم بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

 

 

"به نام پروردگار گودکی

 

استعداد کم نظیر تصویرگری ایرانیان شاید از خیال روایتگرمان ریشه می گیرد یا در افسونی که شرق باشکوه را برای همیشه در جادوی شاعرانگی غوطه ور کرد.

 

اکنون نام هنرمندان ایرانی برای گوش فرهنگهای  آسیا و اروپا آشناست. در درون هم، بعد از چیزی نزدیک به یک دهه توقف و تکرار، زایش جدیدی در تصویرگری روی داده که  چشم آینده را بیش از همیشه پر می کند.  با این همه، تصویرگری ما هنوز با کودک و نیازهای او یکی نیست. تصویرگری و ادبیات کودک ما در محدوده نخبگان، مایه مباهات است، اما در مواجهه با واقعیت حیات کتاب کودک، ناکام است.

 

بازار موفق کتابهای ترجمه در مقایسه با سرنوشت ناکام تألیف، گواهی می دهد که از واقعیت، دورمانده و هنوز در دایره بسته دلمشغولی نخبگان می چرخد. این روزها، ناشران بزرگ دارند آرام آرام، از سنت حجره به صنعت نشر میل می کنند. خانواد ها بیش از هر زمان دیگر در جستجوی کتابخوان کردن کودکان اند و نویسندگان و تصویرگران، زنگ خطرِ عدم استقبال از آثارشان را شنیده اند. وُرکشاپ کتابهای تصویری در چنین شرایطی و برای تمرین کارگروههای حرفه ای خلق کتاب تصویری کودک، شکل گرفت تا قدمی باشد کوتاه اما مهم به سوی واقعیت کتاب کودک.

 

وقتی به داوریِ کتابهای این کارگاه نشستیم، اثرات یک کار گروهی با همفکری نویسنده و تصویرگر، با نظارت استادان کارگاه را دیدیم، اما تغییر شگفت انگیزی پیش رویمان نبود، چرا که بیرون آمدن از ناحیه تکرار، تقلید و خلاقیت های محدود به سادگی و با یکی دو کار ممکن نیست. هنوز پوست ضخیم ضعف ایدۀ  آغاز انجام و پرداخت، جان داستانهای ما را ا اِشغال کرده و هنوز، ضعف تکنیک و تقلیدِ الگوهای خارجی، تصویرگری ما را آزار می دهد.  

 

با این وجود، بدون اینکه بخواهیم این بیانیه را با خیر و خوشی تمام کنیم،  از نتیجه یک تمرین کوتاه  ساده و صمیمی اولین کارگاههای خلق کتاب های تصویری خرسندیم؛ ما ناچاریم به این راضی باشیم که قدم کوتاه اما موفقی برداشته شده در عین حال گمان می کنیم تمدن امروز ایران نباید به موفقیتها ی کوچک عادت کند. قله های بلند ادبیات کودک، منتظر قدمهای ماست و دلخوشیهای کوچک، نباید مایه غفلت از نگاه به بالا و افقهای دور شود.

 

با چنین امیدی، با کمال احترام به هر 15 گروه نوسنده تصویرگر، نامزدها و برنده های خلق کتابهای تصویری را اعلام می کنیم و این رویداد را به برگزیدگان کارگاه، برگزارکنندگان آن و پدیدآورندگان ادبیات کودک ایران تبریک می گوییم."

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: