کد خبر: 18548
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 16 بهمن 1393 - 12:11

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار دومین شماره «Globalization Studies»

معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن وابسته به نهاد ریاست جمهوری شماره دوم فصلنامه انگلیسی زبان «Globalization Studies» را آماده چاپ کرد و این شماره در   نیمه دوم بهمن 93 منتشر می شود.
انتشار دومین شماره «Globalization Studies»

 

به گزارش لیزنا، این نشریه در شماره دوم خود با سرمقاله امیر رضائی پناه، با عنوان «Who Are We? The Outputs of Iran’s National Identity» آغاز می شود. او به کیفیت نمودیابی  فرهنگ ملی و هویت ایرانی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی می پردازد. رضائی پناه با پرسش از ساختار و بافتار هویت ایرانی به عنوان عنصر مقوم سیاست خارجی این کشور، نمودهای آن را در مفاهیمی هم چون «گفتگوی تمدن ها» و «جهان علیه خشونت و افراطی گری» جستجو می کند.

 

«جهانی شدن ایرانی» در گفت وگویی با عنوان « Iranian Globalization; From Sub- to Trans-national cultures» با معاون اجرایی رییس جمهور، محمد شریعتمداری مطرح گردیده است.

 

یادداشتی با نام « The Experience of Religious Democracy in Transitional World: Post-Revolutionary Iran and Political Islam» از منصور میراحمدی بخش دیگری از این شماره را شکل می دهد که نگاهی دارد به موضوع دموکراسی دینی در عصر جهانی شدن. محمدرضا دهشیری در مقاله « Mosques in the Age of Globalization: Identity, Religion and Humanity» به بررسی نقش مساجد در عصر جهانی شدن می پردازد و با نگاهی نشانه شناختی نشانه های هر یک از نمادهای به کار رفته در معماری مساجد را تبیین می کند. مرضیه شریعتی در یادداشت «World Religions’ Unity in the Islamic mysticism; God, Morality and Love» از دیدگاهی عرفان و فلسفی مبانی وحدت ادیان الهی موجود در جهان را مطالعه می کند.    

 

جواد اطاعت روابط ایران و آمریکا را در مقاله ای با عنوان « Iran and US Foreign policy; Confrontation or Interaction on Global threat» تحلیل کرده، با مروری بر گذشته این روابط، موقعیت کنونی آن را با عنایت ویژه به تهدیدات مشترک واکاوی می نماید. عارف مسعودی کیفیت کناکنش نظام آموزشی، فرهنگ سیاسی و جهانی شدن را در ایران با دیگر کشورها در نوشتار خود « Globalization, Political Culture and Educational System in Iran» مقایسه می نماید. محمد درخور در اثری با عنوان « The Persian Gulf’s Environment; Global Relation and Environment» نگاه خود را معطوف به شرایط زیست محیطی خلیج فارس می کند.

 

شماره دوم نشریه «Globalization Studies» در گام بعدی خود پرونده خویش را به پیشنهاد «World Against Violence and Extremism» رییس جمهور حسن روحانی معطوف می کند. این بخش دربردارنده سه مقاله است؛ عبدالرسول دیوسالار در یادداشت «Global Insecurity: Conflict between Development and Security» ناامنی جهانی و سیاست گذاری های امنیتی و توسعه محور را مطالعه می کند. سمیه شوکتی مقرب در مقاله « Network Society; Media Hegemony and Stimulated Violence» رسانه ها را در جامعه شبکه ای بررسی و به نقش اثرگذار رسانه های گروهی در برانگیختن خشونت اجتماعی اشاره می نماید. افروز رفیعی نیز در جستار خود « World against Violence and Extremism; Old Problem, New Solution» مسایل خشونت و جهانی شدن را با تحلیل گفتمان سخنان دکتر روحانی در اجلاس سران سازمان ملل مطرح و راهکارها را با اشاره به این موضوع بیان می کند.

 

گزارش كنفرانس  بین المللی «جهان عليه خشونت و افراطي گري»، همایش بین المللی «گفتگو برای صلح، امنیت و حقوق بشر»، همايش علمي «رفتارهاي حمايتگرانه در عصر جهاني شدن»، کارگاه ویژه مرکز برای شهرداران و فرمانداران و حضور نمایندگان مرکز در همایش بین المللی «انجمن های جهانی و علمی» از جمله مطالب دیگر این شماره هستند. در این شماره از فصلنامه افزون بر این موارد حوزه اسناد و تازه های نشر مرکز نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

هیات تدوین گر این نشریه مفتخر است برای شماره های آینده خود پذیرای مقالات و آثار  اساتید، دانشجویان و پژوهشگران باشد. علاقه مندان می توانند آثار خود را در زمینه های مربوط به مفاهیم جهانی شدن به ویژه در ارتباط با نگاه ایرانی به این حوزه به پست الکترونیکیاین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و یا این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: