کد خبر: 18558
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 16 بهمن 1393 - 15:56

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب جدید «میلان کوندرا» پس از 14 سال

ترجمه انگلیسی رمان جدید «میلان کوندرا» به زودی منتشر می‌شود.
کتاب جدید «میلان کوندرا» پس از 14 سال

 

به گزارش لیزنا، میلان کوندرا پس از 14 سال رمان جدیدش را به زبان فرانسوی روانه بازار کرده که ترجمه انگلیسی آن تابستان امسال به چاپ می‌رسد.

 

«جشنواره بی‌اهمیتی» نام کتاب جدید نویسنده 85 ساله «بار هستی» است که هم‌اکنون در فهرست پرفروش‌ترین‌های ایتالیا‌، اسپانیا و فرانسه قرار دارد. کوندرا نویسنده‌ای اهل جمهوری چک است که 14 سال پیش رمان «جهالت» را منتشر کرد و در سال 2014 «جشنواره بی‌اهمیتی» را اولین‌بار در ایتالیا به چاپ رساند.

 

نام او سال‌هاست به عنوان یکی از کاندیداهای جایزه نوبل ادبیات بر سر زبان‌ها می‌افتد. اثر قبلی کوندرا که منتشر شد‌، «جهالت» بود که سال 2002 به بازار خوانندگان انگلیسی‌زبان‌ آمد.

 

بنا بر اعلام انتشارات «فیبر» که چاپ «جشنواره بی‌اهمیتی» را برعهده دارد‌، این کتاب کاری کمیک و در عین حال عمیقا جدی درباره بی‌اهمیت بودن زندگی و سیاست است. این رمان داستان چهار دوست را در پاریس مدرن روایت می‌کند.

 

به گزارش گاردین‌، میلان کوندرا متولد اول آوریل 1929 است که از بیش از 40 سال است در فرانسه زندگی می‌کند. پدر کوندرا نوازنده‌ پیانو و شاگرد «لئوش یاناچک» بود. علاقه‌ او به موسیقی در بسیاری از آثارش، به‌ویژه رمان «شوخی» پیداست.

 

نخستین مجموعه شعر میلان کوندرا با نام «انسان؛ بوستان پهناور» که خوش‌بینی موجود و ادبیات دولتی را مورد انتقاد قرار می‌داد در 1953 و دومین و آخرین مجموعه شعر او با نام «تک‌گویی» که در آن رفتارهای انسانی بازنمایی می‌شد، در سال 1975 منتشر شد.

 

او در سال 1960 گزیده شعرهای «گیوم آپولینر» و تحلیلی از آن‌ها را چاپ کرد و در همین سال آموزش ادبیات در دانشکده سینما به عهده‌ او گذاشته شد. نخستین نمایشنامه‌ او با نام «مالکان کلیدها» که به دوران ترس و خشونت هنگام استیلای آلمان می‌پرداخت، در سال 1961 به چاپ رسید.

 

کوندرا اولین رمانش به نام «شوخی» را در سال 1967 نوشت. «شوخی» از زبان چندین داستان‌گو روایت می‌شود و تنها کتاب کوندراست که در آن خود نویسنده راوی داستان نیست. با اقتباس از رمان «شوخی» فیلمی در چک ساخته شده است.

 

در سال 1975، کوندرا به همراه همسرش «ورا» به دعوت دانشگاه رن به فرانسه رفت و در آن‌جا کتاب «خنده و فراموشی» را نوشت. این کتاب ترکیب عجیبی از یک رمان، مجموعه‌ای داستان‌ کوتاه و تفکرات نویسنده‌ است.

 

در سال 1984 کتاب «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» را که به زبان فارسی «بار هستی» ترجمه شده است، نوشت. این رمان محبوب‌ترین کتاب کوندرا به حساب می‌آید که به مشکلات یک زوج چک با یکدیگر و دشواری سازگاری با زندگی در چکسلواکی می‌پردازد. در سال 1988، کارگردان آمریکایی «فیلیپ کوفمن» فیلمی از روی این کتاب به همین نام ساخت. با وجود این‌که کوندرا معتقد است رمان‌هایش برای ساخت فیلم مناسب نیستند، اما در ساخت این فیلم به عنوان مشاور همکاری داشت.

 

در سال 1990 کوندرا کتاب «جاودانگی» را به بازار داد. در مقایسه با سایر آثار وی، که بیش‌تر تفکرات سیاسی را مطرح می‌کنند، این کتاب از درون‌مایه‌ فلسفی بیش‌تر و عمیق‌تری برخوردار است و مفاهیم جهانی‌تری را در خود می‌گنجاند. کوندرا همیشه اصرار داشته که او یک رمان‌نویس است، نه یک نویسنده‌ سیاسی یا مخالف.

 

او در سال 1987 جایزه‌ ملی اتریش برای ادبیات اروپا را دریافت کرد. همچنین در سال 2000 برنده‌ جایزه‌ بین‌المللی «هاردر» شد. در سال 2007 هم جایزه‌ ملی ادبیات جمهوری چک به این نویسنده تعلق گرفت.

 

از آثار معروف او که در ژانرهای ادبی رمان، ‌داستان کوتاه، شعر، مقاله و نمایشنامه نوشته شده‌اند می‌توان به «شوخی»، «عشق‌های خنده‌دار»، «دون ژوان»، «زندگی جای دیگری است»، «میهمانی خداحافظی»، «والس خداحافظی»، «صاحب کلیدها»، «ژاک و اربابش»، «هیچ‌کس نمی‌خندد»، «آخرین می»، «کلاه کلمنتیس»، «خنده و فراموشی»، «بار هستی»، «هنر رمان»، «جاودانگی»، «آهستگی»، «وصایای تحریف‌شده»، «هویت» و «جهالت» اشاره کرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: