جلد سوم دانشنامه تهران بزرگ

 

به گزارش لیزنا، در سی و دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، "دانشنامه تهران بزرگ" به عنوان اثر برگزیده بخش کلیات معرفی شد و ازسوی دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور مورد تقدیر قرار گرفت.

 

تألیف دانشنامه تهران بزرگ از سال 1388 در این مرکز آغاز و دو جلد نخست آن که به منطقه شمیرانات اختصاص دارد، اوایل امسال روانه بازار کتاب شد.

 

علی همدانی(مدیر دانشنامه تهران بزرگ) در این باره گفت: این دانشنامه به منظور تدوین مرجعی موثق و ناظر بر همه جنبه‌های حیات مادی و معنوی تهران بزرگ طراحی شده و پیش‌بینی می‌شود که دربرگیرنده حدود 10 هزار مقاله شامل موضوعات گوناگون از جنبه‌های حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تهران به ویژه در دویست سال اخیر باشد.

 

او افزود: دو جلد نخست دانشنامه تهران بزرگ باعنوان "شمیرانات" که زیر نظر آقای "سیدکاظم موسوی بجنوردی"، رییس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی تألیف شده، مشتمل بر 1300 مقاله پژوهشی درباره جغرافیای طبیعی و تاریخی؛ نهادهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مستقر در شمیران؛ رویدادهای تاریخی و معرفی مفاخر این منطقه است و 58 پژوهشگر نخبه تألیف آن را برعهده داشته‌اند.

 

مدیر دانشنامه تهران بزرگ اظهار داشت: باتوجه به این‌که چهره شمیران در دهه‌های اخیر به شدت دگرگون شده و آثار تاریخی این منطقه و حتا طبیعت آن به سرعت رو به نابودی می‌رود، ثبت وضعیت کنونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با گذشت زمان، اهمیت پژوهشی این دانشنامه دو چندان خواهد شد.

 

علی همدانی با اعلام اینکه دو بخش دیگر دانشنامه تهران بزرگ، شامل محدوده فرمانداری شهر تهران و شهر ری است، افزود: تاکنون کار تألیف حدود 900 مقاله از مجموع 5000 هزار مقاله بخش تهران به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم که در بهار سال آینده، نخستین جلد این بخش نیز منتشر شود.