کد خبر: 18750
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 بهمن 1393 - 10:39

داخلی

»

اخبار کتاب

چاپ سوم «من منچستریونایتد را دوست دارم»

رمان «من منچستریونایتد را دوست دارم» نوشته‌ی «مهدی یزدانی‌خرم» به چاپ سوم رسید.
چاپ سوم «من منچستریونایتد را دوست دارم»

 

به گزارش لیزنا، «فرشته نوبخت» درباره‌ی این کتاب می‌گوید: «"من منچستریونایتد را دوست دارم" رمانی در هجو تاریخ است. با سرآغاز... سفرِ دانشجویِ آش‌ولاشِ تاریخ با کپه‌ی سنگینِ جزوه‌ها و ورق‌پاره‌های درسی و سلول‌های منتشره‌ی سرطانی که در عروقِ او چرخ می‌خورند، کوله‌پشتیِ سنگینی که به او هیبتِ آدم‌های شَل و واداده را داده، شلوارِ جینِ بیست ‌و پنج ‌هزارتومانی که توی جیب‌هاش وینستونِ چروکیده و فندکِ زیپوِ تقلبی چپیده و کفش‌های بدرنگِ زرشکی... سفرِ دانشجوی تاریخ با حالی که هیچ خوب نیست در دالانی به نامِ خیابانِ انقلاب آغاز می‌شود و مثلِ خون در دلِ تاریخ به جریان می‌افتد... "من منچستریونایتد را دوست دارم" متنی فلسفی است که واقعیت را به سخره می‌گیرد و حقایقِ تاریخی را از نو و به شیوه‌ی خود بازروایت می‌کند.»

 

یزدانی‌خرم در ابتدای کتاب نوشته است: «شهریور ۵۸ در محله‌ی سرچشمه‌ی تهران به‌دنیا آمده‌ام و بزرگ‌شده‌ی شرق تهرانم. از نوجوانی می‌دانستم باید نویسنده و روزنامه‌نگار شوم و شدم. قوی بودن را دوست دارم، شاید برای همین است که دلبسته‌ی قدرت رشته‌ام کیوکوشین کاراته هستم و حالم از فروتنی‌های ریاکارانه به‌هم می‌خورد. دوست دارم روزی در مبارزه با شمشیر سامورائی، کن‌دو، به درجات عالیه برسم وکیفش را ببرم. افتخار می‌کنم که روزنامه‌نگارم و منتقد و به‌دوستی و کار با کسانی مثل "محمد قوچانی"، "محسن آزرم"، "کریم نیکونظر"، "علیرضا غلامی"، "کاوه کیائیان"، "شهرام وفایی‌صفت" و صد البته "احمد غلامی" و کلی آدم شریف دیگر که اسم‌شان در قلبم است، می‌بالم. خداوند را شکر می‌کنم که استقلالی و تنومند آفریده شده‌ام.»

 

رمان ۲۱۲ صفحه‌ای یزدانی‌خرم روایتی غریب‌ و تودرتو دارد، رمانی با بیش از ۱۰۰ شخصیت که از سال‌های میانه‌ای دهه‌ی ۸۰ شروع و در دهه‌ی بیست و سی روایت می‌شود. یزدانی‌خرم درباره‌ی این رمان می‌گوید: «"من منچستریونایتد را دوست دارم" اثری است در هجو زمان و جعل تاریخ.».  او برای نوشتن این رمان نزدیک به چهار سال وقت صرف کرده و حاصل کار داستانی شده پرکشش با روایتی جذاب. رمان در «تکه‌ی اول» با تصویری از دانشجوی تاریخ دانشگاه تهران آغاز می‌شود؛ در هوای ابری پاییز ۸۳ در خیابان‌ انقلاب. بعد رفته‌رفته به گذشته می‌رود و با روایتی از چند دهه‌ی قبل‌تر و حمله‌ی متفقين به ايران گره می‌خورد. اين روند ادامه پيدا می‌کند تا «تکه‌ی دوم»؛ تهران دهه‌ی بیست و سی که پر شده از آدم‌های غریبی که می‌خواهند تکلیف دنیا را روشن کنند، احزاب سياسی، نیروهای متفقین، لهستانی‌های مهاجر، فیلد مارشال اسطوره‌ای ارتش آلمان، شاعر ملی‌گرای ایرانی و...

 

رمان پر از پرسوناژ و شخصیت یزدانی‌خرم درست مانند پازلی هزارتکه سعی دارد فضایی سیاسی و تاریخی را به تصویر بکشد و هر کدام از این شخصیت‌ها بخشی از این تصویر را می‌سازند.

 

چاپ سوم «من منچستریونایتد را دوست دارم» با قیمت 15000 تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: