کد خبر: 19138
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 اسفند 1393 - 16:09

داخلی

»

اخبار کتاب

اداره کتاب، کتابها را معطل می کرد

  مدير پيشين اداره کتاب درباره مساله مجوز رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت آبادي اظهار نظر کرد و گفت: به آقاي صالحي و جنتي اعلام کرديم که کتاب قابل انتشار نيست و از نظر ما پرونده اش بسته شد.
اداره کتاب، کتابها را معطل می کرد


 به گزارش لیزنا، علي شجاعي صائين، مدير سابق اداره کتاب درباره موضوعات مختلفي مانند بحث ممنوع القلم ها و مميزي برخي کتاب ها صحبت کرده است.

 

 

استنباط هیات نظارت این بود که به برخی از افراد مجوز انتشار کتاب داده نشود

 

شجاعي صائين درباره بحث ممنوع القلم ها که از سوي حسن روحاني مطرح و علي جنتي و سيدعباس صالحي آن را تائيد کرده بودند، گفت: در اين زمينه هيچ صحبتی با من نشد و در يک سال گذشته هم اين مساله بحث جدي ما نبود. استنباط  هيات محترم نظارت از برخي بندهاي مصوب شوراي محترم انقلاب فرهنگي اين بود که در برخي جاها به برخي افراد نمي شود مجوز انتشار کتاب داد. اين موضوع را هم که مي گويم منظورم اسامي خاصي نيست بلکه بيشتر روي موضوعات خاص تاکيد دارم که مجوز انتشار کتاب درباره آن صادر نمي شود.

 

وی افزود: مضمون مصوبه در برخي بندها اين اقتضا را داشت که نبايد به برخي افراد با جهت گيري سياسي خاص و افرادي که با سازمان هاي محارب و برانداز در ارتباط بودند يا گروهک هاي تروريستي و همسو با آنها مجوز انتشار کتاب داد، حتي اگر کتابي بنويسند که موضوعش غير از بحث هاي سياسي باشد.

 

 

اینکه کتاب، 4 سال در اداره کتاب، بدون نظر نهائی بماند، برایم قابل باور نیست


    او به مساله کتاب هاي باقيمانده در اداره کتاب اشاره کرد و گفت: اينکه کتابي حدود 4 سال در اداره کتاب بماند و درباره اش نظري از اداره کتاب داده نشود براي من غير قابل باور است؛ بالاخره ناشر، پيگير کارهايش است و جوابش را هم مي گيرد. الان که وضع کتاب هاي ناشران به روش سيستم رايانه اي نيز برايشان قابل دسترس است و مي توانند نتيجه را ببينند.

 

شجاعی صائین اضافه کرد: وقتی به اداره کتاب رفتم با 600 جلد کتاب باقيمانده در اداره کتاب مواجه شدم که به طور عمده نتيجه مورد پسند ناشر، در مورد آنها حاصل نشده بود. ما طبق قانون، بايد کميته هاي دوم و سوم را تشکيل مي داديم تا اگر ناشر به نتيجه کميته اول اعتراض داشت در اين دو کميته بررسي شود.

 

مدير پيشين اداره کتاب درباره دو رمان «زوال کلنل» و «طريق بسمل شدن» و اظهارات علي جنتي حول ارائه مجوز به آنها، گفت: البته من اظهار نظر آقاي جنتي را نخوانده ام و نمي توانم در موردش حرفي بزنم. کتاب «زوال کلنل» جزء همان 600 عنوان کتابي بود که گفتم در زمان ورودم به اداره کتاب با آن مواجه شدم. اين کتاب در آن زمان در مرحله بررسي مجدد بود. من هم کتاب را بررسي کردم. در دو نوبت هم بررسي کردم. هم به صورت شفاهي به ناشر، هم به آقايان صالحي و جنتي اعلام کرديم که کتاب قابل انتشار نيست و از نظر ما پرونده اش بسته شد و کتاب به هيات نظارت هم نرفت، چون راي کميته اول و دوم در موردش يکسان بود.


    شجاعي صائين درباره کتاب «طريق بسمل شدن» گفت: اين کتاب سه بار بررسي شد البته مشکلاتش در حد «زوال کلنل» نبود و مي شد با آن تعامل کرد. اما سرجمع سه بررسي ما به سه کارشناس متفاوت نتيجه مثبتي براي انتشار آن به ما نداد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: