کد خبر: 19278
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 فروردين 1394 - 18:36

داخلی

»

اخبار کتاب

نامزدهای جایزه ادبی بوکر معرفی شدند

جایزه بوکر بین المللی 2015 اسامی فینالیست های خود را اعلام کرد.
نامزدهای جایزه ادبی بوکر معرفی شدند

 

به گزارش لیزنا، آمیتاو قوش از جمله 10 نویسنده ای است که به عنوان نامزد نهایی دریافت این جایزه 60 هزار پوندی برای داستان انتخاب شده اند.

 

این در حالی است که نام های بزرگی چون کارل اوفه کناوسگارد و هاروکی موراکامی در این فهرست جای ندارند.

 

از ماریسه کنده رمان نویس گوادالوپی تا آلین مابانکو نویسنده فرانسوی-کنگویی در فهرست نهایی این جایزه بین المللی جای گرفته اند.

 

به گفته مارینا وارنر رییس گروه داوران یک طیف فوق العاده غنی از تجارب مختلف در این فهرست جای دارند.

 

این فهرست که 24 مارس در دانشگاه کیپ تاون اعلام شد، دربرگیرنده نام 10 نویسنده است که هیچیک از آنها پیش از این نامزد دریافت این جایزه نشده بودند. از این میان کوتو به عنوان اولین نویسنده موزامبیکی موفق به رسیدن به مرحله نهایی شده است. ابراهیم الکونی برای اولین بار از لیبی، کنده برای اولین بار از گوادالوپ، لاسلو کراسنوهورکای برای اولین بار از مجارستان، مارلین فن نیکرک برای اولین بار از آفریقای جنوبی، و موبانکو برای اولین بار از جمهوری دموکراتیک کنگو در این فهرست جای گرفته اند.

 

آمیتاو قوش نویسنده مشهور هندی شاید شناخته شده ترین نویسنده این فهرست باشد . در کنار او هدا برکات نویسنده لبنانی، سزار آیرا از آرژانتین و فانی هاو شاعر و نویسنده آمریکایی دیگر نویسندگان این فهرست هستند.

 

کارل او گناوسگارد از سرزمین نروژ که اکنون با ترجمه آثارش شهرتی جهانی به دست آورده ، نویسنده بزرگ دیگری بود که از راه یافتن به بخش نهایی این رقابت باز ماند. درست همانطور که هاروکی موراکامی نویسنده بزرگ ژاپنی به بخش نهایی راه پیدا نکرد.

 

جایزه دوسالانه بوکر بین المللی،  به نویسنده ای در قید حیات تعلق می گیرد که آثارش به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه و منتشر شده باشد. این جایزه تاکنون سه بار به نویسندگان آمریکایی تعلق گرفته و در سال 2013 لیدیا دیویس آن را از آن خود کرد. فیلیپ راث در سال 2011 این جایزه را به خانه برد که با توجه به اعتراض کارمن کالیلی از گروه داوران جنجال برانگیز شد. در سال 2009نیز آلیس مونرو نویسنده کانادایی برنده جایزه ادبی نوبل این جایزه را از آن خود کره بود.  چینوا آچه به نویسنده فقید نیجریایی نیز در سال 2007 به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده بود. اسماعیل کاداره نویسنده رومانیایی در سال 2005 این جایزه را دریافت کرده بود.

 

برنده این جایزه 17 ماه می (28 اردیبهشت) در کتابخانه بریتیش لندن معرفی می شود.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: