نقد کتاب شهید آوینی

 

به گزارش لیزنا، جلسه نقد و بررسی اندیشه های سینمایی شهید مرتضی آوینی در جلد اول کتاب آیینه جادو  روز یکشنبه 10 خردادماه 94، با حضور حجت الاسلام و المسلمین عباس محسنی از شاگردان شهید آوینی در کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه برگزار می شود.

 

رضا کریمی کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: با اشاره به حضور حجت الاسلام و المسلمین عباس محسنی از شاگردان شهید آوینی در این جلسه گفت: حجت الاسلام محسنی از سال 67 به مدت 11 سال در موسسه روایت فتح بوده و از افرادی است که تسلط خاصی به آراء و اندیشه های شهید آوینی دارد.

 

نگاه فلسفی- عرفانی شهید آوینی در کتاب آیینه جادو، از دیگر آثار سینمایی متمایز است

 

وی در ادامه به موضوع کتاب آینه جادو پرداخت و کتاب را ثمره تجربه 10 ساله مستند سازی شهید آوینی دانست و افزود: آنچه این کتاب را از دیگر کتاب های سینمایی متمایز می کند، نوع نگاه فلسفی- عرفانی حاکم بر مباحث آن است، نگاهی که در آن تنها داشتن تخصص سینمایی کافی نیست و همین هویت فلسفی و مذهبی موجب بدیع و بی سابقه شدن اثر شده است.

 

کریمی با عنوان این موضوع که این کتاب تنها کتابی است که در زمان حیات شهید آوینی و با نظارت خود شهید منتشر شده است، ادامه داد: ماده اوليه مباحث كتاب، جزوه اي دانشگاهی بوده كه براي تدريس يك ترم در مجتمع دانشگاهی هنر، توسط شهید آوینی فراهم شده، اما بعدها به صورت كنونی بسط پيدا كرده و در فاصله ميان مهر ماه 67 تا ارديبهشت ماه 69 در فصلنامه سينمايی فارابي و ماهنامه سوره منتشر شده است.

 

کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، مجموعه 3 جلدی کتاب آیینه جادو را مقالات نویسنده طی سال های 67 تا 69 عنوان نموده و تصریح کرد: کتاب حاصل تجربیات نویسنده در زمینه نویسندگی، کارگردانی و به خصوص مونتاژ بوده است.

 

کریمی، جذابیت در سینما، مونتاژ به مثابه معماری سینما، آینه جادو، قاب تصویر و زبان سینما، جادوی پنهان و خلسه نارسیسی، تاملاتی در ماهیت سینما، زبان تلویزیون و سینما، درباره ارتباطات و رمان، سینما و تلویزیون را از مباحث مطرح شده در این کتاب عنوان کرد.

 

گفتنی است علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام  و دریافت کتاب آیینه جادو اثر شهید آوینی، به امور فرهنگی کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، مراجعه کنند.