کد خبر: 20336
تاریخ انتشار: شنبه, 06 تیر 1394 - 08:02

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «مهندسی سینما» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی در خانه سینما برگزار شد.
کتاب «مهندسی سینما» رونمایی شد

 

به گزارش لیزنا، مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی عصر روز یکشنبه 31 خرداد 1394 با حضور دانش اقباشاوی، کارگردان سینما، ژوبین غیور و محمدرضا اکبری جوکار، اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، محمدمهدی فخری زاده، مدیر انتشارات روزنه‌کار، رضا سخایی، عضو کانون دستیاران و برنامه‌ریزان خانه سینما، کاوه سجادی حسینی، نائب رئیس کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان و حامد پوراسفندیانی نویسنده کتاب با اجرای نگار عابدی در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

 

«مهندسی سینما»؛ گام هایی اولیه، ولی محکم در راهی دشوار

استاد غیور در ابتدای مراسم، ضمن دعوت از همه دانشجویان، پزوهشگران و علاقمندان عرصه علم و هنر برای بکارگیری قوای منطق و علم به صورت همزمان و توامان با خلاقیت و هنر، اشاره داشت که متاسفانه در بسیاری از حوزه های پژوهشی ما نیز فرهنگ «فست فودی» حاکم شده و مولفین و مصنفین تنها سعی دارند شتابزده و بدون تأمل، مطالبی را برای نشر آماده و روانه بازار کنند. آسیبی که کتاب آقای پوراسفندیانی بالکل از آن پاک بوده است.

وی، این کتاب را کتابی اصیل خواند و گفت: «آنچه در این کتاب آمده مبتنی بر واقعیات و رویه های جاری سینمای ملی ماست و بدین جهت این اثر بایستی تلنگری برای سینماگران و هنرمندان کشور برای توجه به سه عرصه اصلی مطرح شده در این کتاب باشد، «نظام مدیریت پروژه»، «امکان سنجی اقتصادی پروژه ها» و «مدیریت علمی». وی این کتاب را گام هایی اولیه ولی محکم در راهی دشوار و دور دانست و از همه پژوهشگران برای ادامه مسیر آغاز شده در این اثر ارزشمند دعوت نمود.

 

«مهندسی سینما» با مسائل سینمای فعلی ایران کار دارد

دانش اقباشاوی در این نشست گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، جامعه سینمایی کشور هیچ کتابی درباره آموزش برنامه‌ریزی سینما و دستیاری کارگردان وجود نداشت، اما پس از انقلاب سه کتاب «مدیریت تولید فیلم»، «برنامه ریزی تولید فیلم» و «وظایف دستیار کارگردان» در این زمینه منتشر شده اند که همگی ترجمه‌ از منابع خارجی بوده اند و بدین جهت ورود اولین کتاب تالیفی کشورمان در این زمینه علمی، کاری ارزشمند و اتفاق مبارکی برای سینمای ماست.

وی در ادامه افزود: «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی کتاب اصیلی است، از آن جهت که با مسائل واقعی سینمای ایران سروکار دارد. پس از این دو سالی که از زمان بازگشایی خانه سینما می‌گذرد، اعضای کانون دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان در زمینه آموزش و پژوهش در این حوزه بسیار کار کرده‌اند و این کتاب نیز از سوی یکی از اعضای همین کانون نوشته و منتشر شده است.

مدیر برنامه ریزی «رستاخیز» درباره اهمیت برنامه‌ریزی در تولید فیلم گفت: برنامه ریزی در هر حوزه سنگ بنای اصلی سیستم «پادفساد» است و اگر در هر عرصه ای علم برنامه‌ریزی جدی گرفته نشود، فساد به آنجا راه پیدا می‌کند و بدین جهت امیدوارم انتشار کتاب «مهندسی سینما» بتواند بهانه مناسبی برای شروع استانداردسازی رویه های تولید در سینمای ایران باشد.

وی از همه سازمان ها و نهادهای متولی تولید و سیاست گذاری در سینمای ایران خواست پرچمدار استاندارسازی و ارتقای علم برنامه ریزی در سینمای ایران باشند که در این راه کمک علمی و عملی کانون دستیاران و برنامه ریزان خانه سینما قطعا همراه شان خواهد بود.

 


تکنیک‌های مهندسی صنایع در همه عرصه ها بهینه شدن را در پی دارد

در ادامه مراسم، محمدرضا اکبری جوکار، استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف به صحبت پرداخت و گفت: در مهندسی، مدیریت منابع است که دارای اهمیت بسیاری است. بر این اساس تکنیک‌های مهندسی صنایع که با هدف بهینه کردن مصرف منابع طراحی شده اند، در همه عرصه ها و صنایع دارای کاربرد عملی بوده و موجبات خلق آورده های مفید بسیاری را برای هر سامانه ای فراهم می کنند.

وی ورود این تکنیک های عملی و علمی توسط مهندسین صنایع به عرصه های جدید و بکری چون سینما را فرصتی ممتاز برای این هنر-صنعت دانست و افزود برپایی دوره هایی برای آموزش این فنون و تکنیک های عملی به فعالان عرصه سینما و و بطور کلی هنر، می تواند تحولات تاثیرگذاری در رویه های معمول تولید و ساخت در هنر کشور را موجب گردد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سینما در توسعه و پیشرفت ملل، اظهار کرد: امروزه از سینمای هر کشور، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی و رشد آن کشور نام می‌برند و سطح متعالی سینمای کنونی ایران، در نگاه جهانیان، نشانه ای از رشد و توسعه ایران، تلقی می شود. برای ادامه این روند رو به توسعه، سینمای ایران ملزم است که به بهینه سازی رویه های مصرف منابع پرداخته و سرعت و کیفیت اجرای عملیات و روندهای ساخت و تولید خود را ارتقا دهد و بدین ترتیب با بهره وری بالاتر و صرفه جویی در منابع در اختیار، موجبات ورود منابع بیشتر به چرخه تولید و بدین ترتیب توسعه و ارتقای بیش از پیش خود را فراهم کند. در این جاست که کتاب «مهندسی سینما» کارکرد مهم خود را نشان می دهد زیرا این کتاب به فعالان عرصه فیلم سازی می آموزد که چگونه می‌توان هزینه و زمان تولید را مدیریت و میزان بهره‌وری را افزایش داد.

وی در انتهای صحبت های خود ابراز امیدواری کرد که این کتاب موجبات ورود مباحث علمی به عرصه تولید و برنامه ریزی کشور را فراهم نموده، دانشگاهیان و پژوهشگران را ترغیب نماید به این عرصه کمتر آزموده شده ورود کنند و بدین ترتیب زمینه را برای راه اندازی دوره های علمی «برنامه ریزی و تولید» در دانشگاه ها باز نماید.


کتب تخصصی سینمایی برای متخصصین سینمایی ارائه می شود

در ادامه، محمدمهدی فخری زاده، مدیر انتشارات روزنه‌کار نیز به جایگاه دعوت شد و گفت: من در این سالها در غرفه نشر روزنه‌کار در نمایشگاه کتاب تهران، مراجعان زیادی داشتم که از ما کتابی آموزشی در زمینه دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی تولید درخواست می‌کردند و همیشه با جواب مایوس کننده من روبرو می شدند. امسال تصمیم داشتم کتابی در این زمینه مهم، تهیه و به بازار ارائه کنم و آقای پوراسفندیانی که کتابی آماده چاپ در این زمینه داشتند با استقبال من روبرو شد.

وی با اشاره به مشکلات عدیده چاپ کتب تخصصی سینما گفت: کتاب تخصصی را متخصص می خرد و استقبال عموم مردم را به همراه ندارد، بدین جهت بر عهده نهادهای متولی عرصه سینماست که با حمایت از موسسات انتشارات تخصصی سینما، موجبات توسعه فعالیت این نهادها و بدین ترتیب گسترش مطالب علمی-تخصصی در عرصه عملی ساخت فیلم های سینمایی ر ا فراهم نمایند.

 

«مهندسی سینما» بیانگر واقعیت‌های کنونی سینمای ماست

رضا سخایی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: در این کتاب واقعیت‌های کنونی سینمای ما بیان شده است. این کتاب به درد کسانی می‌خورد که در چند سال اخیر با نام تهیه‌کننده، اما در واقع در نقش سرمایه‌گذار وارد سینمای ایران شده‌اند. خواندن کتاب «مهندسی سینما» به این بزرگواران، که امروزه با نام تهیه‌کننده در سینمای ایران شروع به فعالیت‌ کرده اند، کمک می کند که تفکرات ناشی از شغل قبلی‌شان را به فراموشی سپرده و بین فیلمسازی با آهن‌فروشی، جواهر فروشی، نقره فروشی، پارچه فروشی و دیگر مشاغل قبلی شان تفکیک و تشخیص قائل شوند. تفکر سرمایه محوری که با حضور چنین افراد ناآگاهی در حال نفوذ به سینمای ماست، موجبات دلسردی تهیه کنندگان کاربلد و حرفه ای ما را نیز فراهم نموده است. چنین افرادی به جهت عدم آشنایی علمی و درست به مقوله برنامه ریزی، نگاهشان تنها بدین سمت است که چگونه بازه زمانی تولید فیلم را کوتاه کرده و سود خود را افزایش دهند و بدین ترتیب به مقوله کیفیت اثر بالکل بی توجه هستند. وی در ادامه به این تازه واردین به عرصه تهیه کنندگی توصیه کرد که با مطالعه این کتاب، بر دانش خود در زمینه تولید و برنامه ریزی فیلمسازی بیافزاند و بدین ترتیب سهمی در اعتلای سینمای کشور بر عهده بگیرند.

 

«مدیریت پروژه های سدسازی» تنها کتاب در برنامه‌ریزی سینما!

حامد پوراسفندیانی، مولف کتاب نیز در مراسم رونمایی کتاب خود گفت: در طی این سالها، تمام برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران کار خود را به صورت تجربی یاد گرفته‌اند، زیرا تاکنون هیچ کتاب آموزشی در این حرفه‌ها منتشر نشده بود.

وی افزود: در آغاز کارم به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، با یکی از برنامه‌ریزان پرکار و باسابقه تماس گرفته و از او درخواست معرفی کتابی آموزشی در این موضوع کردم. وی نیز با اذعان به این که اثری جامع و کاربردی که مشخصا در زمینه برنامه ریزی تالیف شده باشد تاکنون در سینمای ما به چاپ نرسیده، کتابی با عنوان «مدیریت پروژه سدسازی» را به من معرفی کرد، تا آن را مطالعه کرده و تکنیک‌های آن را در سینما پیاده کنم. این فقر منابع مکتوب در این زمینه، انگیزه ام برای نوشتن این کتاب شد. وی در ادامه صحبت هایش با تاکید بر روند سریع رویدادها، ورود فنون جدید و کهنه شدن آموزه های قدیمی در سینمای ما، از همه فعالان عرصه سینما دعوت نمود که پذیرای مفاهیم نوین و تلاشگر در جهت پیاده سازی آنها باشند.

 

در پایان مراسم نیز با حضور نصرت کریمی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز باسابقه سینمای ایران و کاوه سجادی حسینی، نایب رییس کانون دستیاران و برنامه‌ریزان خانه سینما با اهدای لوح‌های تقدیری از حامد پوراسفندیانی برای تالیف و محمدمهدی فخری زاده برای انتشار کتاب «مهندسی سینما» قدردانی شد.

 

لازم به ذکر است که کتاب «مهندسی سینما؛ برنامه‌‏ریزی و دستیاری کارگردان به عنوان مدیریت فرایند و کنترل پروژه‌‏های فیلم‌‏سازی» نوشته حامد پوراسفندیانی در اردیبهشت 1394 با شمارگان 1100 نسخه، در 200 صفحه و با بهای 12500 تومان از سوی انتشارات روزنه‌کار روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: