کد خبر: 20535
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 01 مرداد 1394 - 07:48

داخلی

»

اخبار کتاب

کشف قدیمی ترین نسخه قرآن

آزمایش‌های رادیوکربن برای تعیین قدمت دو ورق از یک نسخه‌ی قدیمی قرآن متعلق به کتابخانه‌ی دانشگاه بیرمنگهام نشان می‌دهد که این قرآن دست کم دو دهه پس از درگذشت پیامبر اسلام (س) به خط حجازی نگاشته شده است.
کشف قدیمی ترین نسخه قرآن

دانشگاه بیرمنگهام اعلام کرد که دو ورق از قرآنی که در کتابخانه‌ی این دانشگاه نگهداری می‌شود، احتمالا به قدیمی‌ترین نسخه‌ی قرآن تعلق دارد.

 

سوزان مورال، مدیر این کتابخانه ضمن ابراز خوشحالی از این کشف گفت که احتمالا بیش از ۹۵ درصد از آیه‌های این نسخه میان سال‌های ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی نگاشته شده است. بنا بر منابع مذهبی، پیامبر اسلام حدود سال ۵۷۰ میلادی متولد شد و در سال ۶۳۲ میلادی وفات یافت.

 

اوراق کشف‌شده که سوره‌های ۱۸ تا ۲۰ این "کتاب مقدس" را در برمی‌گیرد، به یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی (خط حجازی) نگاشته شده است. این برگه‌ها اشتباها در نسخه‌ای صحافی‌ شده بود که قدمت آن به حدود سده‌ی هفتم میلادی نسبت داده شده بود.

 

دو صفحه‌ی کشف‌شده بخشی از "مجموعه‌ی مینگانا"ی کتابخانه‌ی دانشگاه بیرمنگهام است. این مجموعه به همت آلفونسو مینگانا، کشیش کلدانی متولد عراق، در دهه‌ی ۱۹۲۰ میلادی گردآوری شده است.

 

به گفته‌ی آلبا فدلی، کارشناسی که این اوراق را آزمایش کرده، برگه‌های کشف‌شده احتمالا به نسخه‌‌ای از قرآن که در کتاب‌خانه‌ی ملی پاریس نگهداری می‌شود، تعلق دارد. قدمت این نسخه هنوز تعیین نشده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: