کد خبر: 20538
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 01 مرداد 1394 - 18:53

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار پنجاه‌و هفتمین شماره «داستان همشهری»

پنجاه‌و هفتمین شماره‌ی پیاپی داستان همشهری، در مرداد 94 و در ۲۶۰ صفحه، منتشر شد.
انتشار پنجاه‌و هفتمین شماره «داستان همشهری»

 

به گزارش لیزنا، پنجاه و هفتمین شماره داستان همشهری در 260 صفحه با آثاری از کورش اسدی، جمشید جهان‌زاده، هوفر حقیقی، کامبیز درم‌بخش، غلامرضا رضایی، محمدرضا زمانی، احسان عبدی‌پور، چیماماندا انگوزی آدیچی، تیم اوبراین، آلخاندرو سامبرا، جرج ساندرز، حنیف قریشی، کورت ونه‌گات جونیور، توبیاس وولف، الکساندر همن و … منتشر شد.

 

بخش «درباره زندگی» این شماره شش روایت دارد. در روایت اول با عنوان «در جای خنک و دور از دسترس کودکان» احسان عبدی‌پور حس و حال روانه کردن ذهن به سرزمین‌ها و خیال‌های دور میان کسالت ظهرهای تابستان را روایت می‌کند. در روایت دوم با عنوان «تابستانی کهط در آبادان به زمین نشست» محمدرضا زمانی سیمای سالیان دور شهر آبادان را مرور می‌کند. در روایت سوم با عنوان «چنگیزخان» جمشید جهان‌زاده بازیگر قدیمی سینما، یکی از خاطرات کودکی‌اش که با سینما و گرما و رفاقت گره خورده را روایت می‌کند.

 

در روایت بعدی با عنوان «رقص ارواح» کورت ونه‌گات جونیور از دوران دانشجوی‌اش و آشنایی با شخصیت‌هایی می‌گوید که بعدها به درد کتاب‌ها و زندگی‌اش خوردند. در روایت پنجم با عنوان «سیرالئون، 1997» چیماماندا انگوزی آدیچی از جنگ می‌گوید و در روایت آخر با عنوان «اتوپورتره» خودنگاره‌ای به روایت ادوارد لو را می‌خوانیم.

 

بخش داستان این شماره شش داستان دارد. سه داستان ایرانی «بیغولة باد» نوشته‌ی کورش اسدی، «دو به هیچ» نوشته‌ی غلامرضا رضایی و «لگاح» نوشته‌ی نسیم مرعشی و سه داستان خارجی «در دشت» نوشته‌ی تیم اوبراین با ترجمه‌ی نفیسه موسوی، «درک مطلب: متن شماره‌ی یک» نوشته‌ی آلخاندرو سامبرا با ترجمه‌ی محمدحسین صدیق و «هجوم» نوشته‌ی حنیف قریشی با ترجمه‌ی آزاده کامیار.

 

پرونده‌ی بخش روایت‌های داستانی این شماره با سه مطلب به روایت‌های بومی جنوب اختصاص دارد. روایت اول «به نام شیطان به دریا فرورفتند» گزیده‌ای از افسانه‌ها و حکایت‌های دریا است. روایت دوم با عنوان «ایران زندگانی ساحلی می‌خواهد» جدل خوانندگان حبل‌المتین درباره‌ی وضعیت جنوب ایران و روایت سوم با عنوان «در تمام احوال ایرانی باشید» نامه‌ی مشیرالدوله به سالار معظم درباره‌ی امور بنادر خلیج فارس است.

 

بخش روایت های مستند این شماره سه مطلب دارد. در روایت اول با عنوان «صد دوازده نفر در یک اتاف هستیم» نامه‌های اسرای ایرانی به خانواده‌هایشان در طول دوران اسارت را می‌خوانیم. روایت دوم «آهن‌نگاره» مجموعه‌عکسی از هوفر حقیقی با عنوان هفت قاب از درهای فلزی را می‌بینیم و در روایت آخر با عنوان «تبریز، تک صندلی» روایت حیران جعفری از ترمینال غرب تهران را می‌خوانیم.

 

بخش درباره داستان این شماره پرونده‌ای است درباره‌ی «نوشتن از جنگ». این پرونده سه مطلب دارد. مطلب اول گفت‌وگوی توبیاس وولف با تیم اوبراین درباره‌ی جنگ و داستان‌های جنگی است. در مطلب دوم «تخیل پس از جنگ شکست می‌خورد» فیل کلی از معدود نویسنده‌هایی که جنگ عراق را دست‌مایه‌ی داستان‌های انتقادی‌اش قرار داده‌است از نیاز به انتقال تجربه‌ی جنگ، فهمیده‌شدنش و نقد آن می‌گوید. مطلب سوم با عنوان «آقای ونه‌گات در سوماترا» جرج ساندرز (از مهم‌ترین نویسنده‌های حال حاضر آمریکا) از تجربه‌ی مواجهه‌اش با «سلاخ‌خانه‌ی شماره‌ی پنج» ونه‌گات می‌گوید. مطلب آخر با عنوان «مردی از ناکجاگفت‌وگوی اختصاصی ماهنامه داستان با الکساندر همن درباره‌ی داستان جزیره‌ها (که در شماره‌ی پنجاه‌وششم داستان منتشر شد) و دنیای داستانی‌اش را می‌خوانیم.

 

پایان خوش این شماره داستان دنباله‌دار «سالاد فصل» نوشته‌ی آرش صادق‌بیگی، «بنفش‌چرکتاب» که ادامه‌ی نوشته‌های نویسنده‌ی پرمخاطب این صفحات، ارما بومبک است و صفحه‌ی «پایان باز» که برای اولین بار به تک‌نوشته‌های طنز از نویسندگان مختلف خارجی اختصاص یافته است. «داستان‌های دیدنی» کامبیز درم‌بخش و مسابقه‌ی داستان یک‌خطی به روال همیشه صفحات ثابت این بخش هستند.

 

فهرست مطالب پنجاه و هفتمین شماره داستان همشهری به شرح زیر است:

 

در آستانه

یادداشت سردبیر

 

درباره زندگی

در جای خنک و دور از دسترس کودکان /احسان عبدی‌پور

تابستانی که در آبادان به زمین نشست/ محمدرضا زمانی

چنگیزخان/ جمشید جهان‌زاده

رقص ارواح/کورت ونه‌گات

سیرالئون، 1997/چیماماندا انگوزی آدیچی

اتوپرتره/ادوارد لو

 

داستان

 بیغوله باد/ کورش اسدی

دو به هیچ/ غلامرضا رضایی

لگاح/نسیم مرعشی

در دشت/ تیم اوبراین

درک مطلب: متن شماره‌ی یک/ آلخاندرو سامبرا

هجوم/ حنیف قریشی

 

روایت‌های مستند

 یک اتفاق / صدودوازده نفر در یک اتاق هستیم /نامه‌های اسرای ایرانی به خانواده‌هایشان

یک خاطره / آهن‌نگاره :هفت قاب از درهای فلزی /عکس‌ها: هوفر حقیقی

یک مکان / تبریز، تک صندلی :ترمینال غرب/ حیران جعفری

 

درباره داستان

 میزگرد / نبرد برای نوشتن /گفت‌وگوی توبیاس وولف با تیم اوبراین درباره‌ی جنگ و داستان‌های جنگی

تریبون / تخیل پس از جنگ شکست می‌خورد: تجربه‌ی جنگ چگونه بر نویسنده اثر می‌گذارد/ فیل کلی

جستار / آقای ونه‌گات در سوماترا: چگونه «سلاخ‌خانه‌ی شماره‌ی پنج» تصور مرسوم از ادبیات جنگ را تغییر داد؟ /جرج ساندرز

 

گفت‌وگو / مردی از ناکجا /گفت‌وگوی اختصاصی با الکساندر همن درباره‌ی داستان «جزیره‌ها» و دنیای داستانی‌اش

 

پایان خوش

 سالاد فصل / مردها بعد از ازدواج چاق می‌شوند/آرش صادق‌بیگی

بنفش چرک‌تاب / در زندان نوجوان‌ها/ارما بومبک/ ترجمه: احسان لطفی

پایان باز / چگونه در گفت‌وگو برنده شویم/ پل سیمز

داستان‌های دیدنی / داستان‌های دیدنی/کامبیز درم‌بخش

داستان یک‌خطی / مسابقه‌ی پنجاه‌وچهارم / اعتبار تا پنجم شهریور ۹۴

 

پنجاه و هفتمین شماره‌ی ماهنامه داستان همشهری در 260 صفحه با قیمت 7000 تومان از پنج‌شنبه یکم مردادماه منتشر و در دکه‌های روزنامه‌فروشی و کتاب‌فروشی های معتبر سراسر کشور توزیع‌شده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: