انتشار كتاب «سیستم‌های اطلاعات مکانی و کاربردهای آن در علم اطلاعات»

 

به گزارش لیزنا، كتاب «سیستم‌های اطلاعات مکانی (جی آی اس) و کاربردهای آن در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» در 1000 نسخه به چاپ رسيد.

 

اين كتاب توسط دکتر رؤیا پورنقی، استادیار پژوهشكده پژوهشكده علم‎سنجي و تحليل اطلاعات پژوهشگاه و  دکتر فهیمه باب‌الحوائجی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نگاشته شده است.

 

این کتاب در هشت فصل، به مباني جي‌آي‌اس، قابليت‌ها و داده‌هاي جي‌آي‌اس شامل عناصراصلي تشكيل‌دهنده، مؤلفه‌ها، انواع داده‌ها، ساختار داده‌ها و نرم‌افزارها، مزايا، مسائل و مشکلات توسعه جي‌آي‌اس، کاربردهاي جي‌آي‌اس در جهان و پيدايش استفاده از ‌جي‌آي‌اس در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسي و کاربردهاي ‌جي‌آي‌اس در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسي، انواع کاربردهای ‌جي‌آي‌اس در پژوهش‌هاي علم اطلاعات و دانش‌شناسي با رويکرد داده‌هاي مرتبط با محيط خارج کتابخانه و محیط داخل کتابخانه با جزئیات و مثال‌های واقعی، مدل هاي پياده‌سازي اطلاعات در نرم‌افزار جي‌آي‌اس و چالش‌ها و مسائل جي‌آي‌اس در پژوهش‌هاي علم اطلاعات و دانش‌شناسي پرداخته ‌است.

 

هم‌چنین، نویسندگان در پایان فصل هشتم، در خصوص حرفه تخصصی کتابدار جي‌آي‌اس و وظایف و ویژگی‌های آن توضیحاتی ارائه داده‌اند.

 

گفتنی است، اين كتاب در 189 صفحه و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و نشر چاپار منتشر شده است.