کد خبر: 21168
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 مهر 1394 - 10:27

داخلی

»

اخبار کتاب

شماره جدید «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد

مجله اطلاعات حکمت و معرفت شمارۀ صد و چهاردهم خود را با موضوع «شادکامی و سعادت» منتشر کرد.
شماره جدید «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد

 

به گزارش لیزنا، شمارۀ صد و چهاردهم مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با موضوع «شادکامی و سعادت» منتشرشد.

 

 سعادت و شادکامی یکی از اصلی ترین خواست ها و حقوق انسانی است و تعریف سعادت و تلاش برای دستیابی به آن یکی از مهمترین دغدغه های فیلسوفان و اندیشمندان بوده است. دبیر دفترماه در سخن خود، سعادت و شادکامی را عالیترین خواسته  انسان و متفاوت از دیگر خواسته ها برشمرده است.

 

نکته مهمی که برای مطالعه در باب سعادت و شادکامی ضروری به نظر می رسد، تفکیک میان معنای Happiness در بین فیلسوفان و روان شناسان است. این واژه در تقریر فلسفی به (سعادت یا بهروزی) ترجمه می شود و به تعبیر فیلسوفان عهد باستان همان زندگی آرمانی است ولی در متون روانشناختی معنای شادکامی یا خوشی از آن مراد می شود. اما مسئلۀ مهم این است که در طول تاریخ فلسفه و روان شناسی، استعمال نادقیق این واژه مناقشات فراوانی را به همراه آورده و چه بسا سبب خلط مباحث این دو حوزه شده است.  چنین مناقشه ای سبب شده که در شماره 114 مجله اطلاعات حکمت و معرفت Happiness از دو دیدگاه فلسفی (سعادت) و روانشناختی (شادکامی) واکاوی شود.

 

این دفتر مشتمل بر هفت مطلب است که با  گفتگوی «نایجل واربرتون» فیلسوف بریتانیایی با پروفسور «تامس هورکا» فیلسوف کانادایی آغاز می شود. محور این گفت و گو معنا و مفهوم لذت ، انواع لذت و ارتباط آن با دیگر مفاهیم ارزشمند در زندگی مانند هنر و معرفت است و دلیل اصلی ترجمۀ این گفت و گو  انتشار اثر جذاب و غیر آکادمیک هورکا با نام "بهترین چیزهای زندگی" (the best things in life)  است که در آن به موضوعاتی مانند لذت، معرفت، موفقیت، فضیلت و عشق پرداخته است.  نوشتار دوم این مجموعه گفت و گویی است با دکتر پرویز عباسی داکانی. داکانی به توصیف مراتب شادکامی، اقسام آن و عوامل دخیل بر آن، تعریف انسان از مرگ، و تأثیر این نقش در شادکامی و نحوه دستیابی اش به سعادت می پردازد.

 

در مقاله سوم با عنوان «منزلت زندگی» دیوید سونسون ابتدا شادکامی را به عنوان مایه حیات زندگی و وظیفه اصلی زندگی توصیف می کند و سپس، شادکامی واقعی را توصیف می کند. «خوشبختی و معنای زندگی»  مقالۀ چهارم این دفتر است که تفسیری بر نظریه فیلسوف معاصر گرت تامسون، برگرفته از کتاب معنای زندگی این فیلسوف، است. سلیگمن، پدر روانشناسی مثبت نگر، در مقالۀ پنجم با عنوان «چرا شادکامی برای ما اهمیت دارد» ساز و کار شادکامی را بررسی می کند و در نهایت شیوه جدیدی را برای ارزیابی و سنجش عددی شادکامی ارائه می کند.

 

مقالۀ ششم با نام «سه روز برای دیدن»  به قلم هلن کلر است. «این مقاله از دیدگاه فردی نابینا، دنیایی را که هر روزه  چشم های بینایان به آن خو گرفته است و جز شگفتی ها و خوارق عادت آن را نمی بیند به گونه ای برای خواننده به کلمه در می آورد، که گویی برخورداری از نعمت بینایی تنها برای سه روز نیز خواهد توانست برای به ارمغان آوردن نوعی شادکامی ماندگار نابینایی را کفایت کند.» آخرین مقاله بخش دفتر ماه شماره 114 مجله اطلاعات حکمت و معرفت مشتمل بر مقاله ای است با عنوان «سعادت به روایت فلسفه یونان باستان». در این مقاله مولف با توصیف سعادت مد نظر فیلسوفان عهد باستان، خصوصا افلاطون و ارسطو، بر مشترک بودن اندیشه  سعادت در نگرش هر دو، تأکید می کند و نظریه اخلاقی هر دو فیلسوف باستانی را سعادت گرا می خواند.

 

مجله اطلاعات حکمت و معرفت همانند شماره های پیش، علاوه بر بخش دفتر ماه، پنج بخش دیگر نیز دارد. بخش دوم مجله «گنجینۀ مخطوطات» است و قسمت سومِ مقالۀ «نجوای سبکروحان» به قلم مرضیه سلیمانی را در بر می گیرد. در بخش سوم با نام «ادب و هنر» اقتراحی از آقایان بهاءالدین خرمشاهی، کامران فانی گرفته شده که «راه دشوار فرهنگ» نام دارد. همچنین حمید یزدان پرست مقاله ای با عنوان «عشق الهی» نگاشته است.

 

بخش چهارم مجله با عنوان «اندیشه و نظر»  شامل سه مقاله است. مقاله نخست به قلم جان هایمن «مکتب ویتگنشتاین در فلسفه دین» نام دارد و انشاءالله رحمتی آن را ترجمه کرده است. دومین مقالۀ با عنوان «آیت الله خمینی(ره) و مفاهیم وِلایت و وَ لایت» به قلم «آکیرو ماتسوموتو»  با  ترجمه مهدی فدایی مهربانی است و آخرین مقاله این بخش با نام «دیلتای و اعاده اعتبار به علوم انسانی» را حسین شقاقی نگاشته است.

 

در بخش کتاب منیره پنج تنی به سراغ عبدالحسین نیک گهر، استاد جامعه شناسی، مترجم و پژوهشگر رفته و دربارۀ ترجمۀ کتاب «تاریخ اندیشه های جامعه شناسی» اثر میشل لالمان که به تازگی از سوی انتشارات هرمس منتشر شده، گفت و گو کرده و این گفت و گو را «فلسفه زهدان اندیشه های جامعه شناسی» نامیده است. پس از معرفی چند کتاب خارجی، آخرین بخش این شماره از مجله اطلاعات حکمت و معرفت به گزارش برخی از وقایع شهریورماه در حوزۀ اندیشه اختصاص دارد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: