به گزارش لیزنا، کتاب «مبانی و روشهای آموزش سواد اطلاعاتی» به معرفی مبانی، عوامل موثر، مدلها و استانداردهای سواد اطلاعاتی می پردازد و جامعه اطلاعاتی و اهمیت سواد اطلاعاتی در ایران را شرح می دهد. در این کتاب به ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی از سوی کتابداران و کاربرد آن با توجه به مثال های عملی، سازمانها و مراکز بین المللی سواد اطلاعاتی و اهداف و وظایف آنها در قبال گسترش سواد اطلاعاتی نیز پرداخته شده است.
کتاب حاضر در هشت فصل تدوین شده است که عبارتند از:
- فصل اول: مبانی سواد اطلاعاتی
- نقش سواد اطلاعاتی در سیاست، اجتماع و آموزش
- مدل های سواد اطلاعاتی
- استانداردهای سواد اطلاعاتی
- سواد اطلاعاتی در ایران
- آموزش سواد اطلاعاتی
- کاربرد سواد اطلاعاتی
- سازمانها و مراکز بین المللی سواد اطلاعاتی
نویسندگان در مقدمه کتاب می نویسند: " شغل و حرفه کتابداری، با وظایفی از گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات رویاروست که موضوع آموز ش نیز در آن آمیخته و وظیفه ای والا برای کتابداران به همراه آورده است. براین اساس، توجیه فراگیری نظری و عملی سواد اطلاعاتی، از موضوعات قابل توجه آموزشی در عرصه دانشگاه های کشور و برای رشته علم اطلاعات و دانش شناسی محسوب می شود و نقش کتابداران در توسعه و تقویت سواد اطلاعاتی اعضا و استفاده کنندگان از کتابخانه، مراکز اسناد و آرشیوها، اهمیت زیادی دارد".
کتاب «مبانی و روشهای آموزش سواد اطلاعاتی» توسط انتشارات سمت در سال 1394 در 168 صفحه و با قیمت 50000 ریال منتشر شده است.