کد خبر: 21673
تاریخ انتشار: شنبه, 16 آبان 1394 - 15:42

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست هم انديشي جشنواره كتاب مجازي برگزار شد/آشناسازي ناشران با فضاي مجازي

نشست هم اندیشی جشنواره کتاب مجازی که همزمان با هفته کتاب برگزار می شود با حضور دبیر ستاد هفته کتاب و تعدادی از فعلان کتاب در فضای مجازی برگزار شد.
نشست هم انديشي جشنواره كتاب مجازي برگزار شد/آشناسازي ناشران با فضاي مجازي

 

به گزارش لیزنا، در ابتدای این جلسه، مجید غلامی جلیسه با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی افراد و گروه های فعال در این حوزه است، گفت: این جشنواره به دنبال تقدیر و تشکر از کسانی است که بدون پشتیبانی در این حوزه فعالیت می کنند.

 

جلیسه افزود: در خصوص نحوه و چگونه شکل گیری این جشنواره کارگروه های تشکیل شد و امیدواریم در سال آینده با ساماندهی بهتری این جشنواره را برگزار کنیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: می خواهیم این جشنواره را به صورت مردمی برگزار کنیم و بین مردم، نویسندگان، ناشران و... فضای جدیدی در حوزه نشر کتاب ایجاد کنیم تا این افراد از بستر جدیدی که برای آنها ایجاد شده استفاده کنند.

 

جلیسه گفت: این جشنواره بهانه ای است که فضاهای جدید را تقویت کنیم و ناشران را به این سمت سوق دهیم تا این فضاها را بیشتر بشناسند. اگر بتوانیم در این جشنواره نشست ها و هم اندیشی هایی با حضور انجمن ها، ناشران و همه سازمان هایی که در حوزه الکترونیک وجود دارند برگزار کنیم بسیاری از مشکلات و مسائل روشن می شود.

 

در ادامه، حاجی آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس گفت: جشنواره باید در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشد و در این زمینه فعالیت های مختلفی مانند نذر کتاب، جشنواره های مختلف و... اجرا شد تا مردم را به سمت کتاب دعوت کنیم اما این اتفاق به شکلی که مد نظر ما بود رخ نداد.

 

بنابراین این جشنواره باید از فعالیت های جدیدتری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کند.

 

حاجی آبادی در خصوص داوری این جشنواره گفت: نمی توانیم داوری را به طور کامل به مردم بسپاریم بلکه باید شاخص های فنی و آماری سایت را به این داوری اضافه کنیم.

 

در ادامه، نماینده انتشارات نیاز دانش گفت: در این جشنواره باید فعالیت هایی صورت بگیرد تا ناشران به تولیدات مجازی رغبت بیشتر نشان دهند. از این جهت که بیشتر ناشران ما به دلیل مسائل حقوق مولف تمایل زیادی برای انتشار آثار خود به صورت مجازی ندارند.

 

او ادامه داد: قوه قضائیه و نهادهای مربوطه برای رفع حقوق مولفان و ناشران اقدامات کارسازی انجام نمی دهند. بنابراین اگر هدف این جشنواره این باشد که ناشران هرچه سریع تر به سمت کتاب مجازی سوق پیدا کنند اتفاق خوبی است و در این راستا اگر حقوق مولفان و رعایت شود آنها از این جشنواره استقبال بیشتری می کنند.

 

در ادامه یکی از حاضرین در این نشست گفت: باید فضای رقابتی در حوزه کتاب ایجاد کنیم. از این جهت که وقتی کتابی تولید می شود باید در فضایی فروخته شود. بنابراین ما نباید ابتدا کتاب را منتشر و در مرحله بعدی به فکر بازار فروش آن باشیم. بلکه این فرایند باید همسو باشد.

 

او ادامه داد: رسالت ما در این جشنواره این است که در خصوص کتاب فضاسازی کنیم. در این خصوص می توانیم از مسوولانی که مبنای قانونی این کار را انجام می دهند، دعوت و مجموعه ای فراهم کنیم که ناشران و فعالان وب سایت های مجازی در آن حضور داشته باشند.

 

از دیگر حاضرین در این نشست گفت: ناشران از مردم در بحث کتاب الکترونیک عقب تر هستند. از این رو باید نقطه تمرکز ما دراین جشنواره آشناسازی ناشران با کتاب الکترونیک باشد که این امر می تواند در قالب سلسه نشست ها و هم اندیشی هایی محقق شود.

 

احمدی نماینده مجمع ناشران الکترونیک گفت: در سال 1378 فعالیتی با مجموعه های نیروی انتظامی، قوه قضائیه و همه دست اندرکاران حقوقی و قضایی انجام دادیم و نهایت کارگروهی تشکیل شد تا موضوع کپی رایت را حل کنیم. در این جلسه فعالان سینما و فیلم سازان تشکیلاتی برای خود طراحی کردند و موفق شدند فرهنگ کپی رایت را در کشور ترویج دهند. این در حالی که ناشران ما وارد این فضاها نمی شوند.

 

او گفت: نباید منتظر شویم تا مجلس قانونی را در زمینه کپی رایت تصویب کند بلکه ما خودمان باید در این زمینه پیشگام شویم. این جشنواره باعث می شود فروش های آنلاین کتاب رونق تازه ای به خود بگیرد و هر چه ناشران در این زمینه سریع تر گام بر دارند موفق تر می شوند. بنابراین انجمن ها و اتحادیه ها باید در این جشنواره مشارکت کنند تا از اتفاقات خوبی که در این جشنواره رخ می دهد مطلع شوند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: