کد خبر: 21994
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 آذر 1394 - 10:39

داخلی

»

اخبار کتاب

دیدار کنفوسیوس با سعدی در تهران و پکن

 در بهار سال ۱۳۹۵، همایش سعدی و کنفوسیوس با حضور سعدی‌پژوهان و کنفوسیوس‌پژوهان ایران و چین در مرکز فرهنگی شهر کتاب و دانشگاه مطالعات خارجی پکن برگزار می‌شود.
دیدار کنفوسیوس با سعدی در تهران و پکن

 

 

به گزارش لیزنا، به دنبال برگزاری همایش سعدی و پوشکین، سعدی و یونس‌ امره، سعدی و سروانتس، سعدی و متنبی در چهار سال گذشته در تهران، مسکو، آنکارا و مادرید، در بهار سال ۱۳۹۵، همایش سعدی و کنفوسیوس با حضور سعدی‌پژوهان و کنفوسیوس‌پژوهان ایران و چین در مرکز فرهنگی شهر کتاب و دانشگاه مطالعات خارجی پکن برگزار می‌شود.

 

علی‌اصغر محمدخانی ـ معاون فرهنگی شهر کتاب ـ با اعلام این خبر گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب با همکاری مرکز سعدی‌شناسی برنامه‌ی ده ساله‌ای را از سال ۱۳۹۱ شمسی تا ۱۴۰۰ تدوین کرده است که به معرفی ادبیات کلاسیک فارسی و آثار سعدی به کشورهای مختلف و نیز شناخت شاعران و اندیشمندان دیگر کشورها و مقایسه‌‌ی اندیشه‌ها و آثار آنان با سعدی می‌پردازد. در سال ۱۳۹۵ آثار سعدی به ویژه اندیشه‌های اجتماعی او با آثار و اندیشه‌های کنفوسیوس تحلیل و بررسی می‌شود.

 

وی‌گفت: کنفوسیوس از مهم‌ترین اندیشمندان چینی است که در قرن ششم قبل از میلاد در شرق دور زندگی می‌کرد و به هم‌میهنانش راه و رسم زندگی را تعلیم می‌داد. کتاب معروف به «مکالمات کنفوسیوس» که همه‌ی سخنان و کلمات قصارش را در برمی‌گیرد پس از مرگ وی به همت شاگردانش تدوین شد. این اثر در طول تاریخ، شالوده‌ی سبک زندگی اجتماعی مردم چین و دیدگاه بنیادی مذهبی و فلسفی اغلب روشنفکران سنت‌گرای چینی را تشکیل می‌داده است و اندرزهای فراوانی برای چگونه زیستن حاکمان و مردمان دارد.

 

محمدخانی با اشاره به شباهت‌های آثار و اندیشه‌های سعدی و کنفوسیوس گفت: این دو از مهم‌ترین اندرزنامه‌نویسان ایرانی و چینی هستند. سعدی مظهر زبان فارسی و کنفوسیوس مظهر زبان چینی است. سعدی در تاریخ اندیشه‌ی سیاسی به اعتبار گلستان اهمیت دارد. او در فصل‌هایی از این کتاب دیدگاه‌های خود را درباره‌ی اخلاق و سیاست آورده و آثارش به ویژه‌ گلستان، چندین بار به چینی ترجمه و منتشر شده است.

 

محمدخانی به محورهای همایش سعدی و کنفوسیوس اشاره کرد و گفت: حکمت عملی کنفوسیوس و سعدی، مبانی مشترک حکمت نظری سعدی و کنفوسیوس، پیشینه و تحول آثار سعدی در چین، چین در شعر سعدی، مطالعات سعدی‌پژوهی و کنفوسیوس‌پژوهی در ایران و چین، آموزه‌های مشترک سعدی و کنفوسیوس برای انسان معاصر، شگردها و شیوه‌های روایت در گلستان سعدی و مکالمات کنفوسیوس، چین در فرهنگ و ادب فارسی، میزان آشنایی مردم چین با آثار و آموزه‌های سعدی، حکمت عامیانه در آثار سعدی و کنفوسیوس، از جمله محورهای این همایش‌اند که سعدی‌پژوهان و کنفوسیوس‌پژوهان ایرانی می‌توانند تا ۱۵ اسفند عنوان و چکیده‌ی مقاله‌ی خود را برای دبیرخانه‌ی همایش به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  ارسال کنند.

 

گفتنی است این همایش به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، دانشگاه مطالعات خارجی پکن و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ در تهران و در خرداد ماه در دانشگاه مطالعات خارجی پکن برگزار می‌شود.

برچسب ها :
کاظم حافظیان رضوی
|
Germany
|
1394/09/04 - 11:04
0
0
سالهاست به عنوان یک کتابدار عرض می کنم کتابخانه جایی است که همه اندیشمندان در کنار هم حضور دارن و هرکس حرف و نظر خودش را بیان می کند بدون هیچ های و هویی . فعلا نوبت دوست عزیز ما آقای شیخ مصلح الدین سعدی و جناب کنفوسیوس است که حرفهایشان را بشنویم تا نوبت بقیه.انشالله این تعاملات بیشتر شود شاید بالا خره بفهمیم جهان امروز جهان مذاکره است ن ه مشاجره. از دوستان شهر کتاب هم متشکرم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: