کد خبر: 22823
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 بهمن 1394 - 10:17

داخلی

»

اخبار کتاب

«مرگ خاموش آقای نویسنده» نقد و بررسی شد

اولین مجموعه داستان امیر بروستان با نام «مرگ خاموش آقای نویسنده» عصر دوشنبه 12 بهمن 1394 باحضور منتقدین مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
«مرگ خاموش آقای نویسنده» نقد و بررسی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست نقد وبررسی کتاب «مرگ خاموش آقای نویسنده» با حضور چیستا یثربی، کارگردان و نویسنده تئاتر و سینما و منتقد ادبی، غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم، احسان رضایی، روزنامه نگار و منتقد ادبی، امیر پروسنان، نویسنده کتاب عصر 12 بهمن ماه 1394 در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

طی  این نشست رضایی با اشاره به اینکه امروزه در انبوه وسایل دیجیتال که همه گرفتار هستیم، کتابخوانی را یک غنیمت دانست و گفت:  این کتاب، بیان انزوای نویسنده است و تمامی قصه ها به جزقصه ی «همه را توی دفترم نوشتم» در فضای داخل ایران اتفاق افتاده است و نگارش آن در فضای شهری است و ما را با فضای شهر آشنا می سازد.

 

وی ادامه داد: در واقع این کتاب برشی از زندگی واقعی است که از نگاه تیزبین نویسنده دور نمانده است؛ هر چند که نگاه تلخی به مسائل دارد و تم اصلی و غالب کتاب را می توان انزوا و تنهایی دانست .

 

امامی اظهار داشت کتاب «مرگ خاموش آقای نویسنده» در مجموع هفده قصه را روایت می کند که قهرمان های آن در فضای شهری وجود دارد و کاملا می توان همسان پنداری را در آن مشاهده کرد .

 

به کارگیری مناسب ساختار در قصه ها

چیستا یثربی در خصوص ابعاد مثبت و منفی این کتاب گفت: مرگ خاموش آقای نویسنده برخلاف کتاب ها و ادبیات امروزی که با بازی های فرم زبانی ذهن مخاطب را آزار می دهد، کتاب موفقی است .

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کتاب گفت و شنودهای درونی و ذهنی نویسنده به وضوح قابل مشاهده است بیان کرد: تنهایی عظیمی بر تمامی قصه ها حاکم است و نویسنده گویی با همه چیز عجین می شود اما انگار چیزی نیست .

 

یثربی با بیان اینکه زبان داستان منظم پیش می رود بیان کرد: نویسنده هیچ لحظه ای را از نظر دور نداشته و گفت و شنودهای ذهنی متفاوتی با خود دارد و جز عنصر تنهایی، تقابل فرد با جامعه هم نمود پیداکرده است و با نگاه دقیقی انسان ها را زیرنظر داشته و بعد از تقابل فرد با جامعه، فردی که جامعه درک درستی از آن ندارد ودائم متوجه تناقض خود با جامعه می شود؛ در کتاب مشاهده می گردد .

 

این نویسنده اذعان داشت: نقطه ی قابل توجه دیگر در این کتاب چگونگی رعایت ساختار است؛ نویسنده در کتاب به شدت به ساختار توجه داشته و به گونه ای مناسب آن را در داستان پیاده کرده که به سادگی در خوانش اول ملموس نیست؛ به عنوان مثال در داستان اول از قانون ترجیع بند شعر در ساختار بهره گرفته شده است.

 

این منتقد ادبی از دیگر نکات مورد توجه در کتاب را نگاه نویسنده به قصه ها دانست وگفت : به وضوح نگاه مردانه در قصه ها مشهود است اما به گونه ای طرح شده که حتی یک مخاطب خانم هم می تواند خود را در آن شرایط قرار دهد؛ در واقع بعد جهان شمولی درآن مطرح است .

 

یثربی در ادامه اظهار داشت: از نکاتی که باید بیشتر به آن توجه شود، دیالوگ بین افراد است که در کتاب خوب به آن پرداخته نشده است .

 

بهترین راه اصلاح نقد اثر است

امیر پروسنان، نویسنده ی کتاب «مرگ خاموش آقای نویسنده» گفت: راه اصلاح آثار را از راه نقد اثر می دانم و زمانیکه نویسنده درتقابل با جامعه باشد به مراتب موفق ترخواهد بود .

 

وی در خصوص انتخاب سوژه ها برای کتاب بیان کرد: برخی از سوژه ها اتفاقی و ناگهانی انتخاب شده و برخی دیگر بر اساس افرادی است که در جامعه و اطراف ما حضور دارند و دیده نمی شوند؛ در اصل سوژه های بسیاری در اطرافمان وجود دارد که به آن پرداخته نمی شود .

 

نویسنده ی کتاب در خصوص ساختار قصه ها اذعان داشت: اولین اتفاقی که در تماشای فیلم و خواندن کتاب مورد توجه است، لذت بردن از آن است که در برخی از آثار این مسئله بسیار کم رنگ شده است .

 

مرگ خاموش آقای نویسنده در بیانی سهل و ممتنع

احسان رضایی استفاده از آرایه های ادبی سهل و ممتنع از ویژگی های بارز کتاب است و می توان نقطه ی قوت اصلی داستان را روان بودن بیان دانست. همچنین فرم بر داستان غلبه نداشته و اغلب با شخصیت ها ی منفعل روبه رو هستیم که بیشتر با گفتگو روند داستان جلو می رود.

 

وی در خصوص مخاطب این کتاب بیان کرد: تلخی و حس مظلومیت موجود در داستان برای مخاطب فرهیخته قابل پذیرش است اما مخاطب عام آن را نمی پسندد .

 

وی در ادامه اذعان داشت: مجموعه داستان هر کدام همانند قاب عکسی است که می توان با طرح مسائل متفاوت در آن برای مخاطب بیشتر قابل پذیرش باشد .

 

گفتنی است کتاب «مرگ خاموش آقای نویسنده» اولین مجموعه داستان نویسنده و شامل ۱۷ داستان کوتاه است که توسط انتشارات صدای معاصر منتشر شده است و اغلب داستان های این مجموعه در فضاهای شهری تهران، رشت و اصفهان می گذرند و به روابط انسان ها، درونگرایی و زندگی شهری می پردازد. راوی های امیر پروسنان درگیر نوعی انزوا و تنهایی هستند که در برخی داستان ها به یک اختلال روانپریشانه هم نزدیک می شوند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: